انتشار این مقاله


بارداری ممکن است ساختار مغز زن را تغییر دهد

مادران جدید اغلب به این نکته اشاره دارند که مغز آنها تبدیل به مغز کودک شده است که یک راه جدید برای تفکر است و بارداری و زایمان را همراهی می‌کند.تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آنها حق دارند. محققان اسپانیایی گزارش کرده‌اند که؛ بارداری باعث تغییرات بلندمدت در مغز زن می‌شود که احتمالا به منظور […]

مادران جدید اغلب به این نکته اشاره دارند که مغز آنها تبدیل به مغز کودک شده است که یک راه جدید برای تفکر است و بارداری و زایمان را همراهی می‌کند.تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آنها حق دارند.

محققان اسپانیایی گزارش کرده‌اند که؛ بارداری باعث تغییرات بلندمدت در مغز زن می‌شود که احتمالا به منظور بهبود توانایی او در محافظت و تربیت فرزندش باشد.

پژوهشگران با استفاده از اسکن‌های MRI مغز ۲۵ زن را قبل و بعد از اولین بارداری مقایسه کردند.یافته‌ها نشان داد که بعد از زایمان زنان کاهش قابل توجهی از ماده خاکستری در نواحی مغزی مرتبط با تعاملات اجتماعی داشته‌اند.این نواحی با مناطقی از مغز که با نگاه کردن مادر به تصاویر فرزندش تحریک می‌شوند، هم‌پوشانی دارد.

اریکا باربا نویسنده مطالعه در انتشار اخبار از دانشگاه خودگردان بارسلونا گفت:

تغییرات مغزی باعث نگرانی در فعالیت‌هایی می‌شوند که در مدیریت چالش‌های مادری ضروری هستند.

هرچند برخی متدران از تفکر مبهم و تیره -جنبه منفی مغز کودک- شکایت داشته‌اند، محققان گزارش کرده‌اند که مادران هیچ‌گونه تغییری در حافظه یا دیگر فعالیت‌های تفکر در طول بارداری نداشته‌اند.این بدان معناست که از دست دادن ماده خاکستری باعث مشکل در آن ناحیه نمی‌شود.

نویسندگان مطالعه اظهار داشته‌اند که تغییرات مغزی تا دو سال پس از زایمان به طول می‌انجامد که ممکن است به سازگاری مادر با شرایط مادری کمک کند.

همکار مدیر مطالعه Oscar Vilarroya می‌گوید:

یافته ها به یک پروسه تطبیقی اشاره می‌کند که باعث بهبود شناسایی نیازهای کودک می‌شود؛ مانند تشخیص دادن حالت عاطفی نوزاد.علاوه بر این آنها سرنخ‌های اولیه برای پایه عصبی مادری، سلامت روانی پری‌ناتال و شکل‌پذیری کلی مغز را فراهم کردند.

نویسنده مطالعه Elseline Hoekzema در اخبار گفت که تغییرات ممکن است منعکس کننده مکانیسم هرس سیناپسی باشد؛ جایی که سیناپس‌های ضعیف حذف می شوند و جای خود را به شبکه‌های عصبی کارآمدتر و پیشرفته‌تر می‌دهند.

باتوجه به مطالعه منتشر شده در ۱۹ دسامبر در مجله Nature Neuroscience، محققان براساس تغییرات مغزی می‌توانند وابستگی مادر به نوزاد خود را پیش‌بینی کنند.

تغییرات در زنانی که به طور طبیعی باردار می‌شوند و کسانی که از روش‌های درمان باروری استفاده می‌کنند یکسان بود.

مریم نصودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید