انتشار این مقاله


رفع استرس و اضطراب با ۷ روغن گیاهی (آروماتراپی)

اضطراب مسئله ای است که اکثر افراد به طور روزمره با آن رو به رو هستند.

اضطراب مسئله ای است که اکثر افراد به طور روزمره با آن رو به رو هستند. بسیاری از تحقیقات به عمل آمده نشان داده اند که آروماتراپی (رایحه درمانی) برای کاهش استرس و اضطراب بسیار مؤثر است زیرا حس بویایی ما باعث ایجاد واکنش های عاطفی قدرتمند می شود. طبق گفته مارسی شاپیرو و باربارا ویوینو، ما اطلاعات بسیار زیادی را از طریق حس بویایی پردازش می کنیم.

به ویژه در ناحیه ای از مغز مجاور منطقه لیمبیک که این زمینه پردازش عاطفی و فراخوانی حافظه است. هنگامی که بوی یک روغن گیاهی استنشاق می شود، مولکول ها وارد حفره های بینی می شوند و باعث تحریک پاسخ ذهنی در سیستم لیمبیک مغز می شوند. این محرک ها تنش یا پاسخ های آرامش بخش مانند ضربان قلب، تنفس، تولید هورمون ها و فشار خون را تنظیم می کنند.

بهترین روغن های گیاهی برای کاهش اضطراب

۱. روغن اسطوخودوس

یکی از رایج ترین خواص روغن اسطوخودوس آرام بخش بودن آن است که این یک ترمیم کننده سیستم عصبی محسوب می شود و به داشتن خواب راحت، بهبود بی قراری، معده درد و تنش های عصبی کمک می کند. تعدادی کارآزمایی بالینی شامل استنشاق روغن اسطوخودوس انجام شده است که نشان دهنده کاهش استرس و اضطراب است.

یک مطالعه تغییر ضربان قلب را با استفاده از روغن اسطوخودوس به صورت کپسول های خوراکی در مقایسه با افرادی که سایر داروها نظیر این روغن را هنگام تماشای فیلم ترسناک مصرف کردند، مورد بررسی قرار داد. نتیجه نشان داد که کسانی که از روغن اسطوخودوس استفاده کرده اند آرامش بیشتری نسبت به سایر افراد دارند. به این معناست که روغن اسطوخودوس اثرات ضد اضطرابی دارد.

۲. روغن گل سرخ

یکی از فواید روغن گل سرخ منظم کردن ضربان قلب و مزایای دیگر آن، رفع اضطراب و افسردگی، کمک به حملات ناشی از هراس، غم و اندوه و شوک است. در مطالعه ای، زنانی که برای اولین بار باردار شده اند را مورد بررسی قرار دادند و آن ها را به دو گروه تقسیم کردند. به یک گروه از زنان ۱۰ دقیقه استنشاق با روغن گل سرخ و پیاده روی توصیه کردند و آن ها را با یک گروه عادی مقایسه نمودند. یافته ها نشان داد که آروماتراپی با روغن گل سرخ و پیاده روی باعث کاهش اضطراب در زنان بدحال می شود.

۳. روغن یلانگ یلانگ

این روغن به دلیل اثرات آرامش بخش و تقویت کننده اعصاب می تواند اضطراب و افسردگی را درمان کند. یلانگ یلانگ می تواند تپش قلب را آرام و به بهبود بی خوابی کمک کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶ انجام شده است که استنشاق روغن یلانگ یلانگ به همراه روغن ترنج و روغن اسطوخودوس، یک بار در روز به مدت یک ماه می تواند استرس روانی، سطح کورتیزول سرم و همچنین فشار خون را کاهش دهد.

۴. روغن ترنج (برگاموت)

 روغن ترنج آرام بخش است و اغلب با تأمین انرژی برای درمان افسردگی استفاده می شود. همچنین می تواند به بی خوابی در القای آرامش و کاهش اضطراب کمک کند. ثابت شده است که این روغن پاسخ کورتیکوسترون به استرس در موش ها را کاهش می دهد و مطالعه جالب دیگری که در سال ۲۰۱۱ انجام شد ترکیب روغن اسطوخودوس و ترنج را با سایر داروها نظیر این مورد بررسی قرار داد. نتیجه نشان داد روغن گیاهی ترکیب شده باعث ایجاد راه های طبیعی قابل توجهی برای کاهش فشار خون و ضربان قلب می شود.

۵.  روغن بابونه

رایحه آرام بخش بابونه از هماهنگی درونی بهره می برد و تحریک پذیری اعصاب، اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد. یک مطالعه اکتشافی که در دانشکده پزشکی پنسیلوانیا انجام شده در مورد فعالیت ضد افسردگی در بابونه نشان داد که این روغن گیاهی ممکن است فعالیت ضد افسردگی داشته باشد. در مطالعه دیگری که توسط مرکز ملی سلامت منتشر شده است، مشخص شده که کپسول های روغن بابونه نشان می دهد علائم اضطراب را کاهش می دهد.

۶. روغن کندر

روغن کندر برای درمان افسردگی و اضطراب بسیار عالی است زیرا باعث آرامش می شود. در آروماتراپی به تعمیق مراقبه و آرام کردن ذهن کمک می کند و استرس ناشی از ترسیدن را رفع می کند. می تواند احساس تپش قلب و اعصاب را آرام کند. همچنین یک آرام بخش نسبتاً قوی باشد که این امر به بی خوابی کمک می کند.

۷. روغن رزماری

روغن رزماری که در آروماتراپی مورد استفاده قرار می گیرد برای بهبود هوشیاری، از بین بردن خلق و خوی منفی و تقویت ذهن مشهور است. رایحه روغن رزماری اغلب برای تحریک اشتها، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش سطح هورمون های استرس که در طی اتفاقات تنش زا تولید می شوند، مورد مصرف قرار می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روغن های گیاهی میتوانید سری به مقالات سایت بکرینا بزنید. مثلا مقاله روغن نارگیل برای چروک دور چشم و یا مقاله پر بازدید گلاب و روغن نارگیل برای مو را حتما مطالعه کنید.

عوارض جانبی و احتیاط

این درست است که روغن های گیاهی بی خطر هستند ولی برای احتیاط، حتما قبل مصرف از هر نوع روغن های گیاهی با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است در افراد مختلف به ویژه کودکان و زنان باردار، واکنش نشان دهد.

در انتخاب روغن ها دقت کافی داشته باشید تا محصول تقلبی و بی کیفیت استفاده نکنید. برای تهیه روغن های خالص و گیاهی میتوانید از فروشگاه های معتبر مانند bekrina.com محصولات مورد نیازتان را تهیه نمایید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و تیم دکتر مجازی هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت محتوای آن بر عهده نمی‌گیرد.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید