انتشار این مقاله


ضایعات مغزی

ضایعات مغزی به ساختار‌های غیرطبیعی بافت مغزی که در تست‌های MRI و CT قابل مشاهده‌اند اطلاق می‌گردد. این نواحی در تست‌های ذکر شده به‌صورت ساختار‌های سفید و سیاهی که با بافت طبیعی تفاوت دارند دیده می‌شوند. در اغلب موارد، ضایعه مغزی طی فرآیندی که مرتبط با عارضه‌ای دیگر است توسط تصویربرداری تشخیص داده می‌شود. ضایعات مغزی […]

ضایعات مغزی به ساختار‌های غیرطبیعی بافت مغزی که در تست‌های MRI و CT قابل مشاهده‌اند اطلاق می‌گردد. این نواحی در تست‌های ذکر شده به‌صورت ساختار‌های سفید و سیاهی که با بافت طبیعی تفاوت دارند دیده می‌شوند.

در اغلب موارد، ضایعه مغزی طی فرآیندی که مرتبط با عارضه‌ای دیگر است توسط تصویربرداری تشخیص داده می‌شود. ضایعات مغزی ممکن است ناحیه کوچکی ویا بسیار گسترده‌ای از بافت مغزی را در برگیرد. همچنین علل زمینه‌ای ضایعات از موارد خفیف تا بسیار شدید متغیر خواهد بود.

علل به‌وجود آورنده ضایعات مغزی

در اغلب موارد ضایعات مغزی نشانه‌های ظاهری خاصی دارند که به تشخیص علت آن کمک بسیاری می‌کند. گاهی اوقات نیز علت ایجاد ضایعه به‌کمک تصویر قابل تشخیص نبوده و نیاز به انجام تست‌ها و بررسی‌های بیشتری خواهد می‌باشد.

با این حال در اینجا به برخی از شاخص‌ترین علل ایجاد ضایعات مغزی اشاره می‌کنیم:

  • آنوریستم مغزی
  • AVM مغزی (arteriovenous malformation)
  • تومور‌های مغزی (سرطانی و غیر سرطانی)
  • انسفالیت
  • هیدروسفالی (عارضه مادرزادی مغزی)
  • بیماری MS
  • آسیب‌های تروماتیک مغزی

با وجود این‌که تمامی انواع تروما‌های مغزی ممکن است منجر به صدمه و ضایعات مغزی گردد، اما این دو پدیده یکسان نیستند. مورد اشاره شده بدون ایجاد تفاوتی خاص در اسکن‌های CT و MRI، بر اساس علائم بیمار قابل تشخیص خواهند بود.

چه زمان باید به پزشک مراجعه نمود؟

در صورتی که ضایعه‌ی مغزی که طی تصویربرداری تشخیص داده شده و موردی خوش‌خیم به نظر نرسد، ممکن است پزشکتان درخواست آزمایشات و تصویربرداری‌های بیشتری را نیز بکند. همچنین ممکن است به پزشک نورولوژیست ارجاع داده شوید تا بررسی‌های تخصصی‌تر نیز صورت پذیرد.

فیزیوتراپی برای درمان ضایعات مغزی

وقتی ضایعه با علائم و نشانه‌هایی مشخصی ایجاد می‌شود و تعادل عمومی بدن را مختل می‌کند، ممکن است ساختار‌ها و فعالیت‌های جسمی و روانی بیمار مختل گردد و مشکلاتی را برای او به وجود آورد. مشکلاتی که می‌تواند به ناتوانی بیمار منجر گردد.

فیزیوتراپی به عنوان راهکاری درمانی در این شرایط قابلیت کمک به بیمار را خواهد داشت. به کمک فیزیوتراپی بیمار می‌تواند فعالیت‌های جسمی، روانی و اجتماعی خود را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشیده و به‌طور مستقل عمل نماید.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید