انتشار این مقاله


بیماران بزرگسالی که توسط پزشکان زن معالجه می‌شوند، با احتمال مرگ پائین‌تری روبه‌رو هستند!

محققان به شواهدی دست یافته‌اند که بر اساس آن‌، بیماران بزرگسال بیمارستانی که توسط پزشکان زن معالجه می‌شوند، شانس بیشتری در زنده ماندن و عدم بازگشت به بیمارستان دارند؛ شاید آن‌ها چیزی را به شکلی متفاوت انجام می‌دهند! اگر همه‌ی پزشکان به چنین سطح یکسانی از دقت که برخی از همکاران زن آن‌ها دارند برسند، […]

محققان به شواهدی دست یافته‌اند که بر اساس آن‌، بیماران بزرگسال بیمارستانی که توسط پزشکان زن معالجه می‌شوند، شانس بیشتری در زنده ماندن و عدم بازگشت به بیمارستان دارند؛ شاید آن‌ها چیزی را به شکلی متفاوت انجام می‌دهند!

اگر همه‌ی پزشکان به چنین سطح یکسانی از دقت که برخی از همکاران زن آن‌ها دارند برسند، هر ساله ۳۲۰۰۰ مرگ کمتر بین بیماران بیمارستانی ثبت خواهد شد. در واقع تفاوت آمار مرگ‌ومیر محققان را شگفت‌زده کرده است.

به نظر می‌آید که جنسیت پزشک به طور ویژه برای بدحال‌ترین بیماران معنادار و مهم می‌باشد. این یافته‌ها تفاوت‌های بالقوه‌‌ای را در الگوهای تکنیکی بین پزشکان زن و مرد نشان می‌دهد که شاید مفهوم‌های کلینیکی مهمی داشته باشد.

اطلاعات از بیش از ۱.۵ میلیون فرد که در ایالات‌متحده از خدمات درمانی استفاده کرده بودند، جمع‌آوری شده -۶۲۰۰۰۰ مرد و ۹۶۰۰۰۰ زن- که همگی سن بالای ۶۵ یا بالاتر داشته و در بیمارستان بستری شده بودند. این افراد توسط پزشکان مرد و زن، هر دو، بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ درمان شده بودند (۲۰۰۰۰ زن و ۶۰۰۰۰ مرد). همچنین علت بستری شدن و شدت بیماری‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

بر اساس این یافته‌ها، افرادی که توسط پزشکان زن معالجه شده بودند، ۴% شانس کمتری در مرگ‌ومیرِ نابهنگام پس از ویزیت و ۵% شانس کمتری در بازگشت به بیمارستان در عرض ۳۰ روز پس از ویزیت نشان می‌دادند. برای بررسی بیشتر، مجموعه‌ی اطلاعات گرفته و به صورتی سخت‌گیرانه با اطلاعات متخصصان سلامتی که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند و بیماران بر اساس جریان کار به تنهایی به آن‌ها مراجعه می‌کنند، مقایسه شد ولی تغییری در نتایج حاصل نگشت.

چون سطح تصادفی بودن تحقیقات بسیار بالاست، می‌توان از احتمالاتی نظیر این که پزشکان زن به راحتی انتخاب می‌شوند یا بیماران سالم‌تر به آن‌ها مراجعه می‌کنند، صرف نظر نمود.

این واقعیت که نتایج تحقیقات تغییری نکرد، نشان می‌دهد که شاید پزشکان زن، در مقایسه با همکاران مرد خود، به صورتی متفاوت در درمان و معالجه‌ی بیماران عمل می‌کنند. همچنین معلوم نیست که دلیل چه چیزی می‌باشد.

نویسنده‌ی ارشد، Ashish Jha:

شواهد فراوانی وجود داشت مبنی بر این که پزشکان عمومی زن و مرد تکنیک‌های پزشکی را به صورت‌های مختلفی به کار می‌برند. یافته‌های ما پیشنهاد می‌کند که این تفاوت‌ها برای سلامتی بیماران مهم هستند. دلیل این امر می‌تواند به بهترین نتیجه‌ها، صرف نظر از چنسیت پزشک بیانجامد.

مطالعه‌ی اسبق نشان داده بود که پزشکان زن بیشتر از همکاران مرد خود از دستوالعمل‌های کلینیکی پیروی می‌کنند و با احتمال بیشتری “ارتباط بیمار محور” ایجاد می‌نمایند ولی تحقیقات بیشتری برای اثبات تأثیر این تفاوت‌ها بر نجات جان انسان‌ها و شناخت عواملی که در این بین نقش دارند، مورد نیاز است.

تیم محققان یافته‌های این پژوهش را در JAMA Internal Medicine منتشر کرده‌اند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید