انتشار این مقاله


چقدر پوست‌تان را می‌شناسید؟

شما هم دوست دارید همیشه و در هر سنی که هستید جوان به نظر برسید و پوست شاداب و درخشانی داشته باشید؟

شما هم دوست دارید همیشه و در هر سنی که هستید جوان به نظر برسید و پوست شاداب و درخشانی داشته باشید؟ چه اتفاقی می‌افتد که پوست چروک می‌شود؟ آیا راه‌های پیشگیری و درمانی برای آن وجود دارد؟

چقدر پوست‌تان را می‌شناسید؟

پوست بزرگترین عضو خارجی بدن و پوششی برای اعضای داخلی بدن است. این سد در برابر باکتری‌ها، تغییر دما و قرارگرفتن در معرض موادشیمیایی از شما محافظت می‌کند. پوست شما با همکاری سیستم عصبی بدن ، ارگان اصلی احساس لمس شماست.

پوست همه‌ی ما از سه لایه تشکیل شده و این لایه‌ها شامل :

  • اپیدرم (روپوست)
  • درم (میان‌پوست)
  • و هیپودرم (پوست زیرین)

هستند.

اپیدرم ، بیرونی‌ترین لایه پوست است و مانع نفوذ آب به داخل پوست می‌شود و رنگ پوست ما را به وجود می‌آورد؛ در این لایه است که سلول‌های مرده ریخته می‌شوند و سلول‌های سالم و جدید جایگزین آن‌ها می‌شود. درم ، لایه‌ی زیرین اپیدرم است و بافت‌های پیوندی، پروتئین‌ها، فولیکول‌های مو و غدد عرق در آن قرار دارند. هیپودرم، بافت پوستی عمیق‌تر است و از چربی و بافت پیوندی تشکیل شده که در واقع عایق بدن است و بدن شما را گرم نگه می‌دارد.

با مرکز مدرن لیزر ، بهترین کلینیک پوست و مو اصفهان و دکتر حاجیان مدیریت این کلینیک ، همراه باشید تا از دلایل ایجاد چین و چروک و راهکارهای درمانی مناسب برای آن مطلع شوید.

در پوست چه اتفاقی می‌افتد که چین و چروک پیدا می‌کند و دچار افتادگی می‌شود؟

کلاژن یک پروتئین طبیعی‌ست و به عنوان چسبی برای نگه‌داشتن ساختار، استحکام و کشش در پوست شما عمل می‌کند. کلاژن یکی از سه جزء اصلی پوست است، دو مورد دیگر الاستین و گلیکوزآمینوگلیکان هستند. به عنوان یک پروتئین حمایتی و ساختاری، کلاژن، پوست را تقویت می‌کند و عامل مهم و کلیدی برای داشتن ظاهر سالم و جوان است. به طور کلی می‌توان گفت  که کلاژن پروتئینی است که به استحکام ساختار پوست و استخوان‌ها کمک می‌کند و الاستین باعث می‌شود تا پوست خاصیت ارتجاعی داشته باشد.

با افزایش سن، تولید کلاژن به کندی کاهش می‌یابد. در دهه ۲۰ سالگی، بدن هر ساله ۱٪ کلاژن کمتری در پوست تولید می‌کند؛ در دهه ۳۰ سالگی، انتقال رطوبت بین درم و اپیدرم کندتر می‌شود و سلول‌های چربی شروع به کوچک شدن می‌کنند و باعث می‌شوند پوست سست شود. تولید کلاژن در ۴۰ سالگی متوقف می‌شود و چین و چروک‌ها ایجاد می‌شوند؛ گردش خون در سلول‌ها کند می‌شود و بازسازی سلول‌ها مشکل‌تر می‌شود. در سن ۵۰ سالگی، چربی‌های ذخیره شده در زیر پوست از بین می‌روند و پوست نازک می‌شود.

 در نتیجه، با افزایش سن، پوست نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شود. سرانجام، با تولید کلاژن و الاستین کمتر، پوست چروک می‌شود و رشد سلول‌های پوستی نیز کند می‌شود؛ این بدان معنی است که سلول‌های مرده به سرعت خود را از بین نمی‌برند و پوست، درخشش و شادابی‌اش را از دست می‌دهد.

از بین رفتن کلاژن، یک فرآیند کاملا طبیعی‌ست و برای هر کسی اتفاق می‌افتد، اما زمان آن ممکن است در برخی افراد دیرتر و در برخی حتی زودتر از سن معمول آن رخ دهد.

افزایش سن تنها عامل کاهش تولید کلاژن و الاستین نیست؛ برخی از عوامل محیطی، مانند آلودگی هوا، رژیم‌ غذایی نامناسب، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون استفاده از کرم ضدآفتاب، تاثیر زیادی برای از بین بردن کلاژن پوست دارند. دود دخانیات باعث از بین رفتن آنزیم‌های کلاژن در پوست می‌شود و می‌تواند سلول‌های تولید‌کننده کلاژن را تا ۴۰ درصد کُند کند.

در برخی مواقع با رعایت همه‌ی موارد پیشگیری، باز هم چین و چروک ایجاد می‌شود، و اینجاست که شاید دلتان بخواهد بدانید بهترین شیوه‌ درمانی کدام است.

بین این همه روش درمانی کدام را انتخاب کنیم؟

برای درمان چین و چروک، افتادگی و پیری پوست، تنها راه‌حل این است که کاری کنیم تا کلاژن و الاستین بیشتری در لایه درم پوست تولید شود. روش‌های درمانی زیادی وجود دارد که متناسب با شرایط و نوع پوست شما، نوع چین و چروک و سن شما مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اینجا به دو درمانی که این روزها محبوبیت زیادی دارند و نسبت به روش‌های دیگر تاثیر بیشتری داشته‌اند اشاره می‌کنیم.

بهترین روش‌های درمانی چین و چروک و  افتادگی پوست

روش‌های درمان به دو دسته‌ی دائمی و موقت تقسیم‌بندی می‌شوند و معروف‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

روش‌ موقت: بوتاکس

تزریق بوتاکس روشی‌ست که سم بوتولینوم به کار رفته در آن، ماهیچه‌ها را موقتاً فلج می‌کند و باعث می‌شود چین و چروک‌های صورت و خطوط ریز آن کاهش ‌یابد. این سم باعث مسمومیت غذایی می‌شود ولی با تغییرات ایجاد شده در ساختار این باکتری به پروتئینی با ارزش برای رفع چین و چروک تبدیل شده و از طریق سرنگ و با تزریق وارد پوست می‌شود. برای انجام بوتاکس در اصفهان، ما به مشتریان خود توصیه می‌کنیم که بهترین زمان برای شروع درمان با بوتاکس، قبل از مشاهده چین و چروک‌های شدید روی صورت است تا مانع از ایجاد چروک‌های بیشتر شود. تزریق بوتاکس برای درمان قسمت‌های مختلف صورت مثل خطوط پیشانی، خطوط پنجه کلاغی چشم (چروک اطراف چشم)، خط اخم  و لیفت ابرو، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوتاکس روش درمانی‌ست که به جراحی نیاز ندارد و برای محل تزریق آن، بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.

برخی افراد ممکن است به دنبال راه‌های درمانی دائم باشند و یا از تزریق بترسند، که در این حالت ما لیزر درمانی را معرفی می‌کنیم.

روش دائمی: لیزر درمانی

لیزر بهترین روش درمان است؛ چون درمانی غیرتهاجمی، بدون درد، بدون خونریزی و بدون بیهوشی است و به دوران نقاهت و مراقبت نیاز ندارد. متناسب با نوع درمان‌تان، مدت زمان کوتاهی را در مدرن لیزر ، بهترین مرکز لیزر اصفهان می‌گذرانید و بدون هیچ استرس و مشکلی درمان شما انجام می‌شود و پس از آن می‌توانید مثل همیشه کارهای روزمره‌تان را انجام دهید.

 لیزر به لایه‌ی درم پوست وارد می‌شود – دقیقا همان جایی که کلاژن و الاستین تولید می‌شود – و  پوست را تحریک می‌کند تا کلاژن بیشتری تولید کند. مزیت لیزر درمانی نسبت به بوتاکس این است که نه تنها چین و چروک پیشانی، چروک‌های دور چشم و خط اخم را درمان می‌کند، بلکه برای درمان‌ چروک‌های دور دهان، درمان افتادگی غبغب و چروک‌های گردن، جوانسازی لب، درمان پف زیرچشم، درمان خط لبخند، درمان افتادگی پلک و بسیاری از درمان‌های دیگر که مربوط به اصلاح و درمان مشکلات پوستی هستند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برای آشنایی بیشتر با این مشکلات، علل به وجود آمدن، راه‌های پیشگیری و درمان آن‌ها و رزرو مشاوره رایگان پوست، به وبسایت مدرن لیزر مراجعه کنید.

آدرس وب سایت مدرن لیزر: modernlaser.org

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید