انتشار این مقاله


درمان هیپوگاندیسم با کمک سلول‌های پوستی

بیماری هیپوگاندیسم مردانه وضعیتیست که در آن سطح تستسترون بدن به نزدیک ۳۰ درصد افراد سالمند می‌رسد. محققین روشی ابداع کرده‌اند که در آن با تغییر سلول‌های پوستی بزرگسالان به سلول‌های ترشح کننده تستسترون و جاگذاری آن‌ها در بدن سطح تستسترون خون را بالا می‌برند. این تحقیق اولین تحقیق بود که درآن تغییر برنامه در […]

بیماری هیپوگاندیسم مردانه وضعیتیست که در آن سطح تستسترون بدن به نزدیک ۳۰ درصد افراد سالمند می‌رسد. محققین روشی ابداع کرده‌اند که در آن با تغییر سلول‌های پوستی بزرگسالان به سلول‌های ترشح کننده تستسترون و جاگذاری آن‌ها در بدن سطح تستسترون خون را بالا می‌برند.

این تحقیق اولین تحقیق بود که درآن تغییر برنامه در سلول‌های لایدیگ صورت گرفت. سلول‌های لایدیگ منبع خوبی برای کارهای تحقیقاتی و درمانی هستند.

low-t

هیپوگاندیسم مردانه دارای علائمی مانند اختلال در خلق وخوی، ناتوانی جنسی، کاهش قدرت و اندازه ماهیچه‌ها و کاهش تراکم مواد معدنی در استخوان می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل آن ناتوانی سلول‌های لایدیگ در بیضه‌ها می‌باشد. روش تزریق تستسترون ممکن است بعضی از این علائم را جبران کند، اما احتمال اختلالات پروستات و قلب را افزایش می‌دهد. جاگذاری سلول‌ها لایدیگ روش مناسب‌تری می‌باشد. درمان به کمک سلول‌های بنیادی هزینه‌بر و وقت‌گیر است اما تغییر سلول‌های پوستی به سلول‌های لایدیگ آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

برای آزمایش این ایده، محققین ۱۱ فاکتور ترجمه که قابلیت تستسترون‌سازی در سلول‌های لایدیگ را ایجاد می‌کند بررسی کردند. و توانستند سلول‌های پوست موش را به سلول‌های لایدیگ‌مانند تغییر دهند. با جاگذاری این سلول‌ها در مو‌ش‌های مبتلا به هیپوگاندیسم علائم بیماری برطرف شد.

 

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید