انتشار این مقاله


هفته هفتم بعد از تولد: همه چیز در مورد فرزند دلبند شما

در سن هفت هفتگی، کودک شما تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است. هنوز هم هر روز شگفتی های جدیدی با فرزندتان تجربه می‌کنید.

تا هفته هفتم بعد از تولد، کودک  شما تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است. هنوز هم هر روز شگفتی های جدیدی با فرزندتان تجربه می‌کنید.

بیشتر بخوانید: هفته ششم بعد از تولد، همه چیز در مورد فرزند دلبند شما

بیشتر بخوانید: هفته پنجم بعد از تولد، همه چیز در مورد فرزند دلبند شما

هفته هفتم

آنچه باید بدانید

آرامش خودتان را حفظ کنید. اگرچه ممکن است دلبندتان هنوز تمام طول شب را نخوابد، اما دوره های طولانی تر خواب شبانه نشانه خوبی از استراحت بیشتر شما در آینده است.

زمانی را به همسرتان اختصاص دهید. با شریک زندگی خود صحبت کنید و مطمئن شوید که نیازهای هردوی شما برآورده می‌شود.

تقویت عضلات کودک. عضلات کوچک کودک دلبندتان در حال رشد است. به تقویت عضلات او کمک کنید.

در این سن، به احتمال زیاد کودک شما نسبت به قبل آرام‌تر شده است. برای کودکانی که قبلا به خصوص شب ها بی‌قرار بودند، این سن زمان خوشحالی والدین است!

خواب طولانی‌تر دلبندتان زمان خوبی برای گفتگوی شما با شریک زندگیتان و رفع نیازهای جسمی و عاطفی همدیگر فراهم می‌آورد. شما می‌توانید در مورد هر مشکلی که دارید، تقسیم مسئولیت های مراقبت از کودک و همچنین سلامت روانی خود با هم صحبت کنید.

ماهیچه های کودک شما به سرعت در حال رشد است. شما می‌توانید با بازی و اسباب بازی های جدید، به رشد بهتر او کمک کنید. فراموش نکنید گاهی همراه کودک خود روی زمین غلت بزنید تا ببینید دنیای کودکان چقدر جذاب است.

کودک در حال رشد شما در هفته هفتم

کودک هفت هفته

کودک شما در هفته هفتم بعد از تولد باید طبق نمودار رشد مخصوص سن و جنس خود رشد کرده باشد.

  • حدود ۱.۵ تا ۲ پوند در ماه وزن اضافه می‌کند.
  • از زمان تولد تا ۱۲ ماهگی حدود ۱۰ اینچ (۲۵ سانتی متر) رشد قدی خواهد داشت.
  • دور سر او تقریباً به اندازه ۲ سانتی متر در ماه رشد می‌کند.

با وجود اینکه کودک همواره در حال رشد است، همه کودکان با سرعت یکسانی رشد نمی‌کنند. ممکن است مدتی دوره های رشد سریع و به دنبال آن دوره های کندتری را تجربه کنند. بنابراین، اگر به نظرتان می‌رسد در مدت کوتاهی رشد کودکتان خیلی زیاد بوده یا برعکس، هر دو حالت ممکن است طبیعی باشد.

نقاط عطف رشد کودک هفت هفته ای

خواب کودک

اگرچه سن شروع این مهارت ها از هر کودک به کودک دیگر متفاوت است، نقاط عطف رشد مشترکی که اکثر کودکان در هفت هفتگی بروز می‌دهند، برایتان لیست کرده‌ام.

بدن

اشیا را در دست خود نگه می‌دارد. کوچولوی دلبند شما اکنون قدرت بیشتری برای نگه داشتن وسایل خود دارد.

شروع به چنگ زدن به اشیا می‌کند. اگرچه ممکن است کاملا نتواند وسایل را بگیرد، اما دستش را به سوی اشیا دراز می‌کند، به خصوص اسباب بازی های آویزان مانند اسباب بازی های تشک بازی یا آویز تخت خواب.

مغز

ممکن است گاهی حس کنید کودک شما در حال بررسی دنیای پیرامون خود است، این تصادفی نیست؛ آنها واقعاً هر لحظه در حال یادگیری هستند. اگر کمی بیشتر به رفتارهای کودکتان دقت کنید، متوجه برخی از این مهارت های جدید خواهید شد.

  • ردیابی اشیاء یا افراد. احساس می کنید دائماً تماشا می‌شوید؟ احساستان درست است! دلبند شما به تازگی توانایی دنبال كردن اشیا با چشم خود را کسب کرده است. این مهارت جدید را می‌توانید با عقب و جلو کردن یک شی در مقابل چشمان کودک خود آزمایش کنید. کودک شما به بهترین وجه قادر به ردیابی موارد یا افرادی خواهد بود که به صورت افقی حرکت می‌کنند. طی چند ماه آینده ردیابی حرکات عمودی یا مورب هم صورت خواهد گرفت.
  • خندیدن. احتمالا اولین لبخندهای کودک شما هفته گذشته رخ داده باشد یا این هفته آن را تجربه کنید. با گذشت زمان، کودک شما هر روز بیشتر لبخند می‌زند و به تدریج متوجه می‌شود که لبخندهای او به لبخندهای مادر منتهی می‌شود! بچه ها دوست دارند لبخند بزنند و حتی در این سن کم، آنها درمی‌یابند که چگونه می‌توانند با ایجاد حس خوب در دیگران، آنچه را که می‌خواهند بدست آورند.

چه زمانی نگران باشید

چه زمانی نگران باشید

نوزادان با سرعت های متفاوتی رشد می‌کنند و نوزادان نارس یا نوزادانی که شرایط ویژه ای دارند، ممکن است نقاط عطف با جدول زمانی خاص خود را داشته باشند. در مورد نوزادان سالمی که هیچ مشکل یا بیماری زمینه ای ندارند، در صورت وجود هریک از موارد زیر در هفته هفتم، بهتر است با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید.

  • کودک قادر به نگه داشتن سر خود نیست.
  • کودک نمی‌تواند حرکات افقی را ردیابی کند.
  • به نظر می‌رسد استخوان های جمجمه در پشت سر یا هر دو طرف صاف شده است.
  • نمی‌تواند سر خود را به طرفین بچرخاند.

یک روز از زندگی شما در هفته هفتم بعد از تولد

خانواده سه نفره

هفته هفتم بعد از تولد نوزاد، زمان خوبی است تا در مورد زندگی و امور روزمره با شریک زندگی خود صحبت کنید. ممکن است برخی اوقات مسئولیت های جدید و شرایط زندگی باعث ایجاد استرس در هر دوی شما شود؛ زیرا روال قبلی زندگی شما کاملا تغییر کرده و امروز هر دوی شما به جز نقش همسری، نقش والدین را پذیرفته اید. در مورد این روال جدید با هم گفت و گو کنید.

  • مسئولیت مراقبت از کودک. آیا از نحوه تقسیم مسئولیت مراقبت از کودک راضی هستید؟ آیا احساس می‌کنید همه مسئولیت ها روی دوش شماست؟
  • اختصاص دادن زمانی برای خود. آیا هر یک از شما به تنهایی برای پیگیری علایق، فعالیت ها یا سرگرمی های خودتان وقت می‌گذارید؟ آیا زمان کافی برای تجدید قوا دارید؟
  • آینده مالی شما. اکنون که مسئولیت یک کودک را پذیرفته اید، اطمینان حاصل کنید که برای امور مالی خود برنامه ای دارید. در مورد زمان و شرایط بازنشستگی، وصیت نامه، بیمه عمر، هزینه های مراقبت از کودک و سایر حساب های موقت با هم صحبت کنید و برای آینده ای بهتر و مطمئن برنامه ریزی کنید.
  • رابطه زناشویی. اگر وضعیت جسمی و روحی مناسبی برای شروع مجدد رابطه جنسی دارید، حتما قبل از آن یک روش پیشگیری از بارداری مطمئن انتخاب کنید. احتمال باروری مجدد چند هفته پس از زایمان وجود دارد. پس بهتر است هر چه زودتر روش مطمئنی برای پیشگیری از بارداری انتخاب کنید.
  • سلامت روان. انجام معاینات مداوم سلامت روان برای اطمینان از اینکه دچار افسردگی پس از زایمان هستید یا نه، بسیار مهم است.

مبانی مراقبت از کودک در هفته هفتم

اگر تا امروز این کار را نکرده اید، این هفته زمان مناسبی است تا هر روز زمانی را به خوابانیدن کودکتان به روی شکم اختصاص دهید. حالت خوابیده به شکم از این جهت در این سن مهم است که به کودک شما این فرصت را می‌دهد تا با تلاش برای بلند کردن سر از روی زمین، عضلات گردن را تقویت کند.

اگر کودک بدون تغییر موقعیت، زمان زیادی را به پشت بخوابد، ممکن است در معرض ابتلا به پلاژیوسفالی موضعی یا سر صاف باشد.

علاوه بر این کودکانی که اصلا به حالت خوابیده به شکم قرار داده نشده اند، ممکن است دچار تأخیرهایی در نقاط عطف دیگر مانند غلتیدن، نشستن و چاردست و پا رفتن بشوند، زیرا عضلات به اندازه کافی قوی نیستند.

چند توصیه در مورد خوابانیدن کودک روی شکم

خواباندن کودک روی شکم

با مدت زمان کوتاه، از چند دقیقه شروع کنید و به تدریج آن را تا ۱۰ الی ۲۰ دقیقه دو بار در طول روز تکرار کنید. اگر برای اولین بارست که کودکتان را به شکم می‌خوابانید، ممکن است در ابتدا کودک شما خیلی آن را دوست نداشته باشد! نگران نباشید، طبیعی است! دلبند شما فقط به تمرین و زمان بیشتری احتیاج دارد.

لازم نیست حتما کودک را روی زمین بخوابانید. می‌توانید او را روی قفسه سینه تان بگذارید. تجربه بسیار لذت‌بخشی است! امتحان کنید و لذت ببرید.

از یک تشک بازی استفاده کنید. تشک های بازی دارای الگوهای جالب و رنگارنگ هستند که کودک شما را مدت بیشتری سرگرم خواهد کرد.

از بالش استفاده کنید. بالش های شیردهی هم مفید هستند. فقط مطمئن باشید که هرگز کودک خود را در حالت خوابیده به شکم تنها نگذارید.

تغذیه

کودک شما ممکن است در سن هفت هفتگی اکثر اوقات نفخ داشته باشد. این روند ممکن است کاملا طبیعی باشد، یا ممکن است در اثر شیر مادر یا شیر خشک ایجاد شده باشد.

اگر کودک شما با شیرخشک تغذیه می‌شود، سعی کنید انواع مختلفی از شیرخشک را امتحان کنید. دستگاه گوارش کودک شما با بزرگ شدن تغییر می‌کند، بنابراین شیرخشکی که در دو هفتگی برای کودکتان مناسب نبود ممکن است حالا مناسب باشد.

اگر شیر خودتان را به او می‌دهید، به آنچه که مصرف می کنید فکر کنید. برخی از مواد غذایی که می توانند منجر به ایجاد نفخ در کودک از طریق شیر مادر شوند، شامل شیر گاو و محصولات لبنی، سبزیجات (مانند کلم بروکلی)، جوانه بروکسل، کلم، گل کلم، پیاز و فلفل، خیار، سیر و شکلات می‌باشد.

خواب

خواب کودک هفت هفته

هفته هفتم برای بسیاری از نوزادان یک نقطه عطف قابل توجه در روند خواب است. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده، پیک سنی گریه و بی‌قراری نوزاد در شب بین ۵ تا ۶ هفتگی است.

اگرچه احتمالا شیرخوار شما تا حدود ۱۳ هفتگی در تمام طول شب نخواهد خوابید، اما به هر حال شما پیک بی‌قراری و گریه های نوزادتان را پشت سر گذاشته اید!

شما همچنان باید روتین قبل از خواب کودک را هر شب انجام دهید تا کودک شما یاد بگیرد که چگونه به تنهایی بخوابد. البته به خاطر داشته باشید که نوزادان با هم متفاوت هستند و زمان و عادات خواب از یک کودک به کودک دیگر متفاوت است.

بهداشت و ایمنی کودک در هفته هفتم

اگر هنگام حضور در محل کار برای مراقبت کودک، از مهد کودک استفاده می‌کنید، یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید برای ایمن نگه داشتن کودک انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که مهد کودک و ارائه دهندگان مراقبت از پروتکل ها و مقررات ایمنی مناسب پیروی می‌کنند.

توصیه هایی برای انتخاب مهد کودک

  • اطمینان حاصل کنید این موسسه دارای مجوز و معتبر است.
  • نسبت کارکنان به تعداد کودک در مهد کودک. هر یک مراقب حداکثر می‌تواند از سه نوزاد مراقبت کند و در یک گروه نباید بیش از شش نوزاد وجود داشته باشد.
  • نسبت کارکنان به کودک در منزل. در صورتی که فقط یک کودک کمتر از دو سال در گروه وجود داشته باشد، هر مراقب از چهار کودک؛ و در صورتی که بیش از یک کودک زیر دو سال وجود داشته باشد، هر مراقب فقط از دو کودک زیر دو سال می‌تواند مراقبت کند.

همچنین باید درمورد مراقبت کودک خود باید احتمال وجود هرگونه مشکلی را بررسی کنید.

در هفته هفتم، می‌توانید دلبندتان را هنگام مسافرت و یا انجام کارهای اطراف خانه با «کالسکه» یا «کریر» یا «آغوشی» جابجا کنید. با بزرگتر شدن کودک و فعال تر شدن او می‌توانید با خیال راحت از این وسایل استفاده کنید.

توصیه هایی در مورد استفاده از آغوشی

استفاده از کریر یا آغوشی
  • همیشه از وسایل مطابق دستورالعمل های سازنده استفاده کنید. برای مثال سعی نکنید که یک آغوشی رو به جلو را به پشتتان ببندید.
  • در حین پخت و پز در نزدیکی اجاق گاز از آغوشی استفاده نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما به درستی در آغوشی جای گرفته است. وضعیت دست ها و پاهای او را بررسی کنید.

شرایطی که لازم است پزشک کودک شما را ویزیت کند.

ویزیت نوزاد

تب

  • درجه حرارت بالای ۳۸ درجه رکتال در نوزادان زیر ۳ ماه؛
  • برای نوزادان ۳ تا ۶ ماهه ۳۸.۳ درجه
  • برای نوزادان ۶ ماه یا بالاتر ۳۹.۴ درجه

استفراغ

استفراغ جهنده، استفراغ مکرر، به خصوص اگر رنگ آن سبز تیره باشد.

علائم کمبود آب بدن

دفع ادرار کمتر، خشک شدن دهان، کاهش وزن

سرفه

 سرفه ای که بعد از سه تا پنج روز بدتر شده، بیش از هفت تا ده روز طولانی می‌ماند و یا بر تنفس کودک تأثیر گذاشته است.

مشکل تنفسی

تنفس سریع، تنفس سخت و خس خس سینه

خواب‌آلودگی

بیدار شدن از خواب دشوار است، به ویژه اگر رنگ پوست کودک آبی رنگ شده است.

اسهال خونی.

دکتر عفت معرفت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید