انتشار این مقاله


ریفلاکس نوزادان

بسیاری از نوزادان مشکل بالا آوردن شیر هستند که اغلب نیازی به درمان ندارد. با این حال، در مورد برخی از نوزادان، این علامت نشانه یک مسئله جدی‌تر مانند ریفلاکس معده (GERD) است و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

بسیاری از نوزادان مشکل بالا آوردن شیر هستند که اغلب نیازی به درمان ندارد. غالبا علائم این نوزادان پس از شش تا هشت ماه از بین می‌رود. با این حال، در مورد برخی از نوزادان، این علامت نشانه یک مسئله جدی‌تر مانند ریفلاکس معده (GERD) است و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

پیشگیری از ریفلاکس

پزشک متخصص اطفال قادر خواهد بود تشخیص دهد که آیا علائم کودک شما بخشی از روند رشد اوست یا نیاز به درمان دارد. همچنین می‌تواند در مورد بهترین روش درمانی برای کودک شما مشاوره دهد.

اگر کودک شما دچار ریفلاکس شده، رعایت نکات زیر می‌تواند در کاهش ناراحتی و استفراغ او کمک کننده باشد.

بالا آوردن نوزاد

کودک را به حالت ایستاده نگه دارید.

نگه داشتن نوزادان در حالت ایستاده در هنگام تغذیه و حداقل ۳۰ دقیقه پس از تغذیه به کاهش ریفلاکس کمک می‌کند. در عین حال باید توجه کنید هنگامی که کودک خود را در آغوش می‌گیرید، شکم او فشرده نشده باشد. زیرا این امر می‌تواند باعث بدتر شدن علایم ریفلاکس شود.

موقعیت خواب شبانه در نوزادان دچار ریفلاکس

در گذشته توصیه می‌شد کودکانی که استفراغ دارند روی شکم خوابانده شوند اما امروزه دیگر توصیه نمی‌شود. زیرا این کار احتمال سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار (SIDS) را افزایش می‌دهد.

اگرچه مطالعات جامعی در مورد خوابیدن نوزادان به یک سمت در تختخواب بررسی نشده، اما مطالعات انجام شده روی نوزادان خوابیده به یک سمت در صندلی ماشین هم نشان می‌دهد که این عمل با افزایش خطر  SIDS مرتبط است.

من توصیه می‌کنم کودک خود را همیشه به پشت بخوابانید مگر اینکه پزشک شما خلاف آن را توصیه کرده باشد.

برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که گهواره کودک شما شیب‌دار باشد تا نیروی جاذبه بتواند به حفظ محتوای معده در آن، کمک کند. یعنی سر کودک با زاویه‌ای بین ۴۵-۳۰ درجه بالاتر از بدن قرار گرفته باشد.

موقیت خواب کودک دچار ریفلاکس
تشک ریفلاکس

تغذیه با حجم کمتر و فواصل کوتاه‌تر را امتحان کنید.

تغذیه هر دو تا سه ساعت در موقع بیداری، اغلب باعث کاهش ریفلاکس معده می‌شود. تغذیه بیش از حد با افزایش فشار شکم می تواند منجر به ریفلاکس معده شود. اگر از فرمولا یا شیرخشک برای تغذیه دلبندتان استفاده می‌کنید، استفاده از سرشیشه با سوراخ های کوچکتر نیز ممکن است با کاهش میزان هوای بلع شده (که به نوبه خود تشدیدکننده ریفلاکس است) کمک کننده باشد.

غلات برنج ممکن است کمک کننده باشد.

اگر تغذیه با غذاهای جامد را شروع کرده‌اید (حداقل بعد از پایان چهار ماهگی)، غلات برنج ممکن است به کاهش بالا آوردن شیرخوار کمک کند. با اضافه کردن یک قاشق چای خوری غلات برنج به هر اونس فرمولا شروع کنید.

اصلاحات رژیم غذایی ریفلاکس برای مادرانی که شیر می‌دهند:

مصرف برخی مواد غذایی مانند کافئین، شکلات و سیر می‌تواند باعث ریفلاکس شود. بنابراین اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید، باید مصرف این مواد را در رژیم غذایی خود محدود کنید. حذف شیر و تخم مرغ نیز در برخی موارد مفید بوده است.

عوامل دیگری نیز ممکن است در ریفلاکس نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، نقش داشته باشد. اگر دلبندتان دچار ریفلاکس شدید است، کودک شما ممکن است هنگام بالا آوردن شیر دچار خفگی شود. در صورت بروز این حالت، بهتر است قبل از شیردهی مقداری با شیردوش، ترشح شیر را تحریک کنید. زیرا هنگام شروع شیرخوردن، کودک شما ممکن است ممکن است هوای بیشتری را ببلعد و همین ریفلاکس او را تشدید می‌کند.

آرامش هنگام تغذیه

نوزادان مضطرب همانند بزرگسالان، که در صورت احساس اضطراب ممکن است دچار سوزش معده و ریفلاکس شوند، علایم بیشتری نشان می‌دهند. با حذف محرک‌های محیط و کاهش نور، تغذیه کودک را در آرامش انجام دهید. همچنین تا ۳۰ دقیقه پس از تغذیه، از فعالیت و تکان دادن شدید کودک خودداری کنید.

صندلی کودک و صندلی اتومبیل

نحوه قرارگیری نوزاد در صندلی ماشین می‌تواند باعث افزایش فشار وارد بر شکم شود. اگر شیرخوار شما روی شکم خم شود یا کمربند ایمنی محکم بسته شود، با افزایش فشار وارد بر شکم خطر ریفلاکس را افزایش می‌دهد. استفاده از محافظ‌های ساده برای نگه داشتن نوزاد در حالت ایستاده از این امر جلوگیری می‌کند.

نشاندن نوزاد در صندلی کودک

آروغ گرفتن

چندین بار آروغ زدن نوزاد در حین تغذیه (بعد از هر اونس یا هر دو اونس) به پایین آوردن فشار معده و ریفلاکس ناشی از آن کمک می‎کند. منتظر ماندن برای گرفتن آروغ زدن نوزاد بعد از اتمام تغذیه احتمال بازگشت شیر به دهان را افزایش می‌دهد.

درمان دارویی ریفلاکس

اگر کودک شما علائم ریفلاکس شدید مانند خفگی و سرفه دارد، احتمالا پزشک دارو تجویز خواهد کرد. بطور کلی مطالعات انجام شده تا به امروز سود چندانی برای درمان دارویی نشان نداده است، هرچند كه ممكن است برای بعضی از نوزادان مفید باشد. استفاده از داروهای آنتی اسید با كاهش اسید معده می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد؛ (چرا که اسید می‌تواند باكتری های مضر را از بین ببرد) بنابراین درمان دارویی برای کودکان دچار ریفلاکس تنها با دستور پزشک مجاز است.

عمل جراحی ریفلاکس

در بعضی مواقع ، ممکن است جراحی ONF برای نوزادان با ریفلاکس شدید سودمند باشد. نیاز به این جراحی را یک جراح اطفال تشخیص خواهد داد.

کارهای دیگری که می‌توانید انجام دهید.

از هرگونه فشار محکم دور کمر کودک خودداری کنید و پوشک را خیلی کیپ نبندید. همچنین، به هیچ عنوان به نوزاد خود نوشیدنی‌های کافئین‌دار، آب پرتقال یا سایر مرکبات را ندهید.

کلام آخر

ریفلاکس نوزادان می‌تواند بسیار آزاردهنده و برای والدین نگران کننده باشد و اینطور نیست که بتوانید با یک روش یا درمان دارویی یک شبه از دست آن خلاص شوید. خوشبختانه، ریفلاکس اغلب با بزرگتر شدن کودک بهبود می‌یابد؛ و برای کسانی که ریفلاکشان ادامه داشته باشد، گزینه های مختلفی برای درمان وجود دارد. لطفا بخاطر بسپارید که اگر در مورد سلامتی کودک خود سوالی دارید -هر چقدر هم که به ظاهر کوچک باشد- همیشه بهتر است با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

دکتر عفت معرفت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید