انتشار این مقاله


شیر مادر و مزایای آن برای مادر و کودک

تصمیم‌گیری برای تغذیه‌ی کودک با شیرمادر تصمیمی شخصی و در عین حال موضوعی می‌باشد که به‌طور معمول با نظرات بسیاری از جانب دوستان و خانواده همراه است. بسیاری از سازمان‌های دارای قدرت در زمینه‌ی پزشکی، از‌جمله آکادمی متخصصین کودک آمریکا(AAP) و کالج متخصصین زنان آمریکا، توصیه‌ی اکید بر تغذیه‌ی کودکان با شیر مادر دارند؛ اما […]

تصمیم‌گیری برای تغذیه‌ی کودک با شیرمادر تصمیمی شخصی و در عین حال موضوعی می‌باشد که به‌طور معمول با نظرات بسیاری از جانب دوستان و خانواده همراه است.

بسیاری از سازمان‌های دارای قدرت در زمینه‌ی پزشکی، از‌جمله آکادمی متخصصین کودک آمریکا(AAP) و کالج متخصصین زنان آمریکا، توصیه‌ی اکید بر تغذیه‌ی کودکان با شیر مادر دارند؛ اما شما و کودکتان به عنوان نمونه ی خاصی از جامعه می‌توانید بهترین تصمیم را برای خودتان در این زمینه بگیرید. بررسی اجمالی صورت گرفته در این مقاله می‌تواند در تصمیم‌گیری برای این موضوع شما را یاری کند.

استفاده از شیر مادر چه مزایایی برای کودک شما دارد؟

شیر مادر مواد مغذی مورد نیاز برای نوزادان را تامین می‌کند. شیر مادر ترکیب تقریبا کاملی از انواع ویتامین‌ها، پروتئین و چربی است. در واقع شامل تمام موادی که کودک شما برای رشد نیاز دارد می‌باشد و درعین حال، همه‌ی این مواد را در مناسب‌ترین حالت برای هضم توسط نوزاد ارائه می کند. شیر مادر دارای انواع آنتی بادی‌ها می باشد که به کودک شما برای مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. تغذیه از شیر مادر، احتمال ابتلای کودک شما به آسم و آلرژی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، نوزادانی که در ۶ ماهه‌ی اول زندگی خود به‌طور خالص و بدون هرگونه مکمل، از شیر مادر تغذیه می کنند به میزان کمتری به عفونت‌های گوش، بیماری های تنفسی و اسهال دچار شده و میزان بستری‌شدن و مراجعه‌ی کمتری به پزشک دارند.

بعضی از تحقیقات انجام شده، حاکی از وجود ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و میزان بالای IQ در سال‌های بعد کودکی دارد. علاوه بر این موارد، نزدیکی فیزیکی، برخورد پوست به پوست و ارتباط چشمی همگی به برقراری ارتباط بین مادر و کودک و ایجاد احساس امنیت در نوزاد کمک می‌کنند. نوزادان تغذیه شده با شیر مادر، افزایش وزن مناسب‌تری نسبت به بقیه‌ی نوزادان در هنگام رشد داشته و به میزان کمتری دارای مشکلات چاقی خواهند‌شد.به گفته‌ی AAP تغذیه از شیر مادر در جلوگیری از ایجاد سندرم مرگ ناگهانی نوزاد نقش مهمی دارد. در حال حاظر نیز تحقیقاتی برای بررسی ارتباط آن با ابتلای کمتر به دیابت، چاقی و انواع خاصی از سرطان ها در حال انجام می‌باشند.

آیا مزایای تغذیه از شیر مادر، شامل مادران نیز می‌شود؟

تغذیه‌ی کودک از شیر مادر، موجب سوختن کالری‌های اضافه می‌شود. به همین دلیل می‌تواند به کاهش سریع‌تر افزایش وزن ناشی از حاملگی کمک‌کند. مکیدن پستان مادر توسط کودک، موجب آزاد‌شدن هورمون اکسی توسین می‌شود که به کاهش سایز رحم به اندازه‌ی قبل از حاملگی کمک می‌کند. همچنین این عمل احتمال ابتلا به سرطان تخمدان و پستان و بیماری اوستئوپورزیس را کاهش می‌دهد.

با نگاهی ساده‌تر، به دلیل لازم نبودن اندازه‌گرفتن شیر خشک، استریلیزه کردن شیشه‌شیرها، گرم‌کردن شیر و … زمان و هزینه‌ی بیشتری ذخیره می‌شود. همچنین موجب ایجاد زمان برای برقراری آرامش و ارتباط شما و فرزند تازه متولد ‌شده‌تان می‌شود.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید