انتشار این مقاله


آیا مصرف ایبوپروفن در دوران شیردهی صحیح است؟

بسیاری از زنان شیرده پس از زایمان، دردهایی مانند گرفتگی رحم و درد عضلانی را تجربه می‌کنند. ایبوپروفن ممکن است به کاهش چنین دردهایی کمک کند.

بسیاری از زنان شیرده پس از زایمان، دردهایی مانند گرفتگی رحم و درد عضلانی را تجربه می‌کنند. ایبوپروفن ممکن است به کاهش چنین دردهایی کمک کند.

برخی از انواع داروها برای مصرف در زمان شیردهی مناسب نیستند، بنابراین زنان باید بدانند که استفاده از داروهای ضد درد در چنین شرایطی خطرناک است یا خیر. در اکثر موارد، مصرف ایبوپروفن هنگام شیر دادن مانعی ندارد.


مقاله‌ی مرتبط: آیا می‌توان به صورت همزمان از ایبوپروفن و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد؟


ایبوپروفن در زمان شیردهی

ایبوپروفن در دوران شیردهی در دوزهای متوسطی ایمن است زیرا تنها مقدار کمی از این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ در مرود غلظت ایبوپروفن در شیر مادر نشان می‌دهد که نوزادان کمتر از ۰.۳۸ درصد از دوز تجویز شده برای مادر را دریافت می‌کنند. حتی اگر مادر ایبوپروفن را از طریق مکانیزم‌های سریع‌تری مانند شیاف دریافت کند باز هم حدود کمتر از ۱ درصد آن به نوزاد منتقل می‌شود.

پزشکان به طور معمول توصیه می‌کنند که زنان در دوران بارداری از مصرف داروهای خاصی اجتناب کنند؛ زیرا ممکن است به جریان خون منتقل شود، از طریق جفت عبور کنند و بر نوزاد تاثیر بگذارند.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از ایبوپروفن در دوران بارداری با خطر ابتلا به آسم در کودک ارتباط دارد. مطالعه‌ای نیز نشان داده است که مصرف ایبوپروفن در اوایل بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد. با توجه به این خطرات، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که زنان در دوران بارداری از مصرف ایبوپروفن خودداری کنند.

این موضوع ممکن است گیج کننده باشد زیرا ممکن است افراد معتقد باشند، داروهایی که در زمان بارداری ناامن هستند هنگام شیردهی نیز مصرفشان خطرناک‌ است. با این حال، داروهایی که از طریق جفت بر روی یک جنین در حال رشد تاثیر می‌گذارد، از طریق شیر مادر به طور متفاوت‌تری عبور می‌کنند.

مسکن‌های دیگر

ایبوپروفن یکی از امن‌ترین گزینه‌ها برای یک مادر شیرده است. با این حال، ایبوپروفن برای همه مناسب نیست و برخی از خانم‌ها ممکن است دلایلی برای اجتناب از مصرف این دارو داشته باشند مانند آلرژی و حساسیت به آن.

طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴، استامینوفن (تیلنول) نیز برای زنان شیرده ایمن است. این بررسی همچنین بیان می‌کند که دوزهای پایین آسپیرین نیز بی‌خطر هستند اما لازم به ذکر است که استفاده از آسپیرین توسط خانم‌های شیرده بحث برانگیز است.

انتقال آسپیرین به شیر مادر در غلظت‌های بالاتری تا ۱۰ درصد است. همانطور که آسپیرین باعث ایجاد سندرم ری در کودکان و نوزادان می‌شود، برخی از محققان نگران این هستند که حتی مقدار پایین آسپیرین در شیر مادر نیز خطرناک باشد. بنابراین، بهتر است جایگزین‌های امن‌تری را انتخاب کنید.


مقاله‌ی مرتبط: سندرم ری


بسته به دوز و عوامل دیگر، سایر داروها نیز ممکن است ایمن باشند. زنان شیرده باید با پزشک درباره‌ی خطرها و مزایای هر دارو، از جمله ایبوپروفن صحبت کنند.

مسکن‌های طبیعی

برای جلوگیری استفاده از ایبوپروفن در زنان شیرده، هیچ دلیل پزشکی وجود ندارد. در حقیقت، ناراحتی‌های ناشی از درد می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای نوزاد شود. با این حال، کسانی که ترجیح می‌دهند روش‌های طبیعی را در ابتدا انجام دهند می‌توانند یک یا چند مورد زیر را امتحان کنند:

انجام ماساژ برای دردهای عضلانی

  • تغییر وضعیت بدن هنگام شیر دادن برای اجتناب از فشارهای عضلانی
  • استفاده از یک حمام نشیمن هنگام پارگی پرونئال یا اپیزیوتومی
  • استفاده از کمپرس گرم به منظور تسکین درد سینه و نوک پستان
  • مراقبت از خود نیز به منظور کاهش درد، مخصوصا برای مادران شیرده که از خواب محروم هستند بسیار مفید است.

مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند باید در روز به مقدار کافی آب بنوشند زیرا کم آبی بدن منجر به بدتر شدن درد عضله‌ها و کاهش تولید شیر می‌شود. همچنین مادران در صورت نیاز به خواب می‌توانند با کمک همسر و یا اعضای دیگر خانواده در نگهداری فرزند، استراحت کنند.

اگر داروها و درمان‌های طبیعی نتواند به بهبود درد کمک کند، پزشک باید بتواند از گزینه‌های دیگر درمانی استفاده کند.

دوز مناسب

تحقیقات در مورد ایمن بودن مصرف ایبوپروفن در دوران شیردهی معمولا به جای دوزهای بزرگ، بر روی دوزهای استاندارد تاکید کرده است. لازم است که زنان شیرده تنها دوز توصیه شده یا کمترین مقدار را که می‌تواند تا حدی کمک کننده باشد، مصرف کنند. اگر درد به اندازه‌ای شدید است که نیاز به دزهای بالاتر باشد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

ایبوپروفن معمولا در دوزهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در دسترس است. حتما برچسب را بخوانید و سعی کنید از حداکثر دوز توصیه شده‌ی روزانه تجاوز نکنید.

ریسک‌ها و ملاحظات

در بررسی‌ها، هیچ خطر مستندی در ارتباط با مصرف مقادیر کمی از ایبوپروفن از طریق شیر مادر یافت نشد. این دارو به مقدار بسیار کمی در شیر مادر تجمع می‌یابد.

مادرانی که نگران آسیب فرزند خود با مصرف ایبوپروفن هستند ممکن است پس از زایمان با وجود درد از مصرف این دارو خودداری کنند اما با این حال در این دوره، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد ایبوپروفن می‌تواند به کودک آسیب برساند.

بسیاری از خانم‌ها سخنان ضد و نقیضی را در مورد مصرف داروها در دوران شیردهی از دوستان، خانواده، والدین و حتی پزشکان در مورد توصیه‌های متداول می‌شنوند. امن‌ترین استراتژی عدم مصرف هیچگونه دارویی است.


مقاله‌ی مرتبط: نکات مفید شیردهی برای مادران و کودکان


آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که تغذیه با شیر مادر حداقل باید یک سال باشد و نباید برای این دوره محدودیتی قائل شد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) تغذیه با شیر مادر را تا ۲ سال یا حتی بیشتر توصیه می‌کند.

خانم های شیرده نیازی به اجتناب از مصرف داروهای آرام بخش در زمان شیر دادن ندارند. هیچ دلیلی برای اجتناب از داروهای سالم مانند ایبوپروفن وجود ندارد به ویژه هنگامی که این داروها بتوانند رنج و درد پس از زایمان را تسکین دهند.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید