انتشار این مقاله


آپشن‌های متنوع نیسان جوک

نیسان جوک یکی از بهترین محصولات برند ژاپنی نیسان محسوب می‌شود. در واقع با افزایش رقابت بین خودروهای نیمه لوکس که از برندهای مطرح کره‌ای، چینی و فرانسوی تولید می‌شدند، نیسان نیز تصمیم گرفت که هنر خود را در خودرو جوک به نمایش بگذارد. جوک یک کراس اوور نسبتاً جمع و جور شهری است که […]


نیسان جوک یکی از بهترین محصولات برند ژاپنی نیسان محسوب می‌شود. در واقع با افزایش رقابت بین خودروهای نیمه لوکس که از برندهای مطرح کره‌ای، چینی و فرانسوی تولید می‌شدند، نیسان نیز تصمیم گرفت که هنر خود را در خودرو جوک به نمایش بگذارد. جوک یک کراس اوور نسبتاً جمع و جور شهری است که در سال ۲۰۱۰ معرفی شده است. این خودرو از چهار سال پیش یعنی از سال ۲۰۱۶ نیز وارد ایران شده و از آن زمان مورد توجه بسیاری از خریداران و کارشناسان قرار گرفته است. هدف این مقاله بررسی آپشن های خودروی نیسان جوک است.

معرفی کلی خودرو

نیسان جوک دارای یک موتور ۴ سیلندر خطی و دارای ۱۶ سوپاپ ۱.۶  لیتری است. نوع تنفس موتور این خودرو نیز در مدل اسپرت به‌صورت توربوشارژر و در مدل‌های پلاتینیوم و اسکای پک به صورت تنفس طبیعی است.  حداکثر گشتاوری که خودروی نیسان جوک تولید می‌کند برابر با ۱۵۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور است. البته نیسان جوک اسپرت تا ۲۴۰ نیوتن متر نیز گشتاور می‌تواند تولید کند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر سه مدل نیز بین ۶ تا ۶.۵ لیتر در ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است که مصرف سوخت نسبتا مناسبی به حساب می آید.

آپشنهای ایمنی

برای افزایش ایمنی در خودروی نیسان جوک امکانات و تجهیزات متعدد کمک گرفته شده است. به عنوان مثال سیستم ترمز ضد قفل ABS مهم‌ترین آپشن ایمنی در این خودرو محسوب می‌شود. وجود کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای نیز باعث شده که این خودرو در هنگام تصادف و ضربه ایمنی مناسبی برای سرنشینان داشته باشد. در کنار این آپشن ها ترمز کمکی نیز برای افزایش ایمنی خودرو به خصوص در سرعت های بالا تعبیه شده است. بعلاوه نیروی ترمز به صورت متناسب روی هر چهار چرخ توزیع می‌شود تا در هنگام ترمز کنترل خودرو از دست راننده خارج نشود.

سیستم روشنایی

خودروی نیسان جوک از یک سیستم روشنایی دیلایت به همراه چراغ مه شکن جلو و چراغ مه شکن عقب بهره می‌گیرد. چراغ‌های جلو نیز از نوع هالوژنی هستند. نیسان جوک همچنین به چراغ بدرقه مجهز است. به علاوه آینه‌های جانبی نیز دارای چراغ راهنما بوده و گرمکن نیز برای آن‌ها تعبیه شده است.

سیستم پخش

سیستم صوتی خودروی نیسان جوک دارای یک مانیتور ۵.۸ اینچی و لمسی است. این مانیتور هم برای پخش مالتی مدیا و هم برای پارک دقیق‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیسان جوک تنها به دوربین عقب مجهز است. به علاوه سیستم مکان‌یاب ماهواره‌ای نیز برای نیسان جوک اسپرت و نیسان جوک پلاتینیوم فعال است. این دو مدل از نیسان جوک همچنین دارای دوربین دید اطراف نیز هستند. سیستم پخش این خودرو قابلیت پشتیبانی از فرمت‌های AUX، MP3 ، USB و بلوتوث را نیز دارد.

ایمنی کابین

در داخل کابین در مجموع ۶ عدد ایربگ برای راننده و سرنشین جلوی تعبیه شده است. به جز به ایربگ‌های جلو، دو عدد ایربگ پرده‌ای و دو عدد ایربگ جانبی جلو نیز برای سرنشینان جلو در هنگام تصادف قرار داده شده‌اند. کمربند ایمنی نیسان جوک نیز از نوع پیش کشنده می‌باشد.

ویژگی‌های فرمان

فرمان خودروی نیسان جوک به صورت برقی و دارای تنظیم موقعیت دو حالت است. این فرمان دارای دکمه‌های کنترلی برای تنظیم سیستم پخش صوتی نیز هست. به علاوه روکش چرمی روی فرمان نیز زیبایی خاصی به آن بخشیده است. فرمان نیسان جوک همچنین نسبت به سرعت حساسیت دارد.

صندلی‌ها

صندلی‌های نیسان جوک با آنکه نسبت به مدل‌های مشابه دارای طراحی ارگونومیک نیستند؛ اما امکانات جانبی متعددی را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال صندلی‌های جلویی مجهز به گرمکن هستند. در مدل‌های جوک اسپرت و پلاتینیوم همچنین صندلی‌ها از جنس چرم ساخته شده‌اند. علاوه بر صندلی‌های جلوی که به صورت دستی تنظیم می‌شوند، صندلی‌های عقب نیز قابلیت جمع شوندگی دارند و می توانند فضای بیشتری را برای حمل بار به خصوص در سفرهای دو نفره به شما بدهند .

سیستم‌های کنترلی

در خودروی نیسان جوک سیستم‌های کنترلی متعددی وجود دارد که نقش کمکی در رانندگی ایفا می‌کنند. از جمله این سیستم‌ها می‌توان به کروز کنترل، کنترل کشش و کنترل پایداری اشاره کرد. نیسان جوک همچنین دارای سه حالت رانندگی مختلف نیز هست. حالت نرمال برای رانندگی در فضاهای شهری به خصوص کوچه‌ها و خیابان‌های پر پیچ و خم و باریک بسیار مناسب است. حالت اسپرت نیز برای سفر‌های جاده‌ای توصیه می‌شود. از حالت رانندگی اکو نیز برای صرفه‌جویی حداکثری در مصرف سوخت استفاده می‌شود. نیسان جوک همچنین به کنترل دینامیکی نیسان NDCS مجهز است.

سیستم‌های هشدار دهنده

متأسفانه خودروی نیسان جوک برخلاف خودروهای نیمه لوکس دیگری که در بازار وجود به سیستم‌های هشدار دهنده متعدد مجهز نیست. در واقع شرکت نیسان تصمیم گرفته است که امکانات جانبی متعدد را تنها برای نیسان اسپرت و نیسان پلاتینیوم در نظر گرفته و نیسان اسکای پک را با آپشن های کمتری روانه بازار کند. بنابراین شاید تنها سنسوری که در هر سه این خودروها مشترک است، سنسور فشار باد تایرها باشد که در صورت نیاز به راننده هشدار مناسب برای تنظیم باد را اعلام می‌کند. به علاوه سیستم مکان‌یاب ماهواره‌ای، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم شناسایی اشیا متحرک و سیستم هشدار خروج از خطوط رانندگی نیز برای مدل‌های اسپرت و پلاتینیوم تعبیه شده‌اند. سنسور نور و سنسور باران نیز در هر دوی این مدل‌ها وجود دارند.

سایر امکانات رفاهی

خودرو نیسان به سیستم تهویه اتوماتیک مجهز است. وجود سانروف، سقف پاناروما، و سوکت ۱۲ ولتی به همراه کامپیوتر سفری نیز از دیگر امکانات رفاهی خودرو هستند. رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی برای مدل‌های پلاتینیوم و اسکای پک و همچنین ۱۸ آلومینیومی برای مدل اسپرت نیز در این خودروها وجود دارد. در مدل‌های پلاتینیوم و اسپرت نیز سیستم ورود بدون کلید هوشمند و استارت دکمه‌ای نیز قرار دارد. خودروی نیسان جوک در همه مدل‌ها همچنین به سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر مجهز شده است.

اگرچه تیپ های مختلف نیسان جوک عرضه شده به بازار تفاوت چندانی با هم ندارند اما اگر علاقمند به داشتن آپشن های بیشتر هستید بهتر است یکی از دو تیپ اسپورت و پلاتینیوم را انتخاب کنید. البته حتما حواستان باشد که در هنگام خرید این خودرو به ۴ عیب نیسان جوک نیز توجه کرده و با چشم باز این خودروی باکیفیت را خریداری کنید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید