انتشار این مقاله


تست بویایی؛ گامی برای تشخیص آلزایمر

تشخیص بیماری آلزایمر هم‌چنان موضوعی چالش‌برانگیز برای پزشکان است که به ترکیبی از تست‌های ذهنی و فیزیکی متفاوتی نیازمند است. در پژوهشی جدید، محققان به  چگونگی عملکرد تست بویایی برای پیشرفت تشخیص این بیماری پی برده‌اند. دانشیار دیوید آر.روئالف (David R. Roalf) از بخش روانپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا اخیراً نتایج این پژوهش را در  Journal of […]

تشخیص بیماری آلزایمر هم‌چنان موضوعی چالش‌برانگیز برای پزشکان است که به ترکیبی از تست‌های ذهنی و فیزیکی متفاوتی نیازمند است. در پژوهشی جدید، محققان به  چگونگی عملکرد تست بویایی برای پیشرفت تشخیص این بیماری پی برده‌اند.


دانشیار دیوید آر.روئالف (David R. Roalf) از بخش روانپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا اخیراً نتایج این پژوهش را در  Journal of Alzheimer’s Disease  منتشر ساخته است.

آلزایمر نوعی بیماری نورولوژیک است که با اختلالاتی در به‌یاد آوردن خطرات و تغییرات رفتاری همراه می‌باشد. آلزایمر رایج‌ترینِ بیماری روانی است که طبق آمار، نزدیک به ۶۰ تا ۸۰% از بیماران روانی در این گروه جای می‌گیرند.

در حال حاضر، تست مشخصی برای تشخیص این بیماری شناخته نشده است و پزشک با آزمایش‌های مختلف عصبی، آزمایش‌های خون و تصویربرداری مغزی به ابتلای به این بیماری پی می‌برد.

محققان درحال بررسی  تستی بویایی هستند که می‌تواند برای تشخیص این بیماری مورد استفاده قرار گیرد چرا که سابقاً تئوری وجود آسیب‌های نورولوژیک در قسمت بویایی مغز مطرح شده است. پژوهش‌هایی که توسط تیم روئالف انجام شده‌است، از این یافته‌ها حمایت کرده و به بررسی این تئوری این‌بار به صورتی کاربردیی پرداخته‌است.

تست بویایی تشخیص دقیق‌تری برای آلزایم را فراهم می‌کند

در پژوهش روئالف، ۷۲۸نفر از افراد بزرگسال که ۲۶۲نفر مبتلا به بیماری آلزایمر  و ۱۷۴ نفر نیز، دچار کاهش توانایی‌‌های شناختی که برای بیماری آلزایمر زمینه‌ساز است، مورد بررسی  قرار گرفتند.

حس بویایی این افراد با استفاده از آزمایش SS-OIT که شامل تشخیص ۱۶ رایحه‌ی متفاوت است، تست شد. سپس با استفاده و بدون استفاده از این نتایج، به تشخیص بیماری آلزایمر در افرادی که اختلالات شناختی را بروز می‌دهند، پرداختند.

نتایج حاکی از آن است در برآوردهایی که از نتایج آزمایش بویایی SS-OIT استفاده کرده‌اند، میزان تشخیص صحیح به ۸۷% و در مواردی که تنها از تست‌های شناختی استفاده شده است، درصد موفقیت به ۷۵% می‌رسد.

محققان اظهار دارند که استفاده از تست بویایی، می‌تواند میزان پیشرفت اختلالت شناختی در بیماران آلزایمر را افزایش دهد.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید