انتشار این مقاله


آشنایی با عمل لیفت سینه یا ماستوپکسی و روش انجام آن

ماستوپکسی، یک عمل زیبایی…

لیفت سینه که ماستوپکسی نیز نامیده می‌شود، یک نوع جراحی است که توسط جراح پلاستیک برای تغییر شکل پستان انجام می‌گردد. در طول لیفت سینه، پوست و بافت اضافی پستان به منظور تغییر شکل آن برای بالا کشیدن پستان برداشته می‌شود.
زنان می‌توانند لیفت پستان را با هدف رفع حالت افتادگی پستان یا نوک پستان انجام دهند. لیفت پستان همچنین می‌تواند به تقویت تصویر زن از خودش و افزایش اعتماد به نفس وی کمک کند.
ماستوپکسی باعث تغییر قابل ملاحظه‌ای در اندازه پستان نمی‌شود. به هر حال، لیفت پستان را می‌توان به همراه عمل افزایش حجم پستان یا کاهش اندازه آن انجام داد.

دلایل انجام ماستوپکسی

همزمان با افزایش سن زنان، پستان‌هایشان تغییر می‌کند، و انعطاف‌پذیری و استحکام پستان کاهش می‌یابد. علل متعددی، شامل موارد زیر، برای بروز این گونه تغییرات در پستان وجود دارد

  • بارداری: در طول بارداری و با پُرتر و سنگین‌تر شدن پستان رباط‌های حمایت کننده پستان ممکن است دچار حالت کش‌آمدگی شوند. این کش آمدگی باعث تقویت حالت افتادگی پستان پس از بارداری می‌شود، چه زنان به نوزاد خود شیر بدهند و چه این کار را نکنند.
  • نوسانات وزن: تغییرات وزن می‌تواند باعث کش آمدن پوست پستان و کاهش میزان انعطاف‌پذیری آن شود.
  • جاذبه زمین: به مرور زمان گرانش باعث می‌شود رباط‌های پستان کش بیایند و دچار افتادگی شوند.

لیفت پستان می‌تواند میزان افتادگی پستان را کاهش داده و نوک پستان و هاله اطرافش را بالا بکشد. همچنین می‌توان در طول عمل هاله پستان را کاهش داد و آن را با اندازه تازه ایجاد شده برای پستان هماهنگ کرد.
زنان می‌توانند لیفت پستان را به عنوان یک گزینه انتخاب کنند اگر:

  • پستان‌ها شل شده باشند. پستان‌ها شکل یا حجم خود را از دست داده یا حالت تخت‌تر و درازتر به خود گرفته باشند.
  • نوک پستان‌ها هنگام نپوشیدن سینه‌بند به زیر چین پستان فرو بیفتند.
  • نوک پستان و هاله آن به طرف داخل چرخش کرده باشند.
  • هاله پستان به میزان بیش از میزان متناسب با پستان کش آمده باشد.
  • یکی از پستان‌ها در سطحی پایین‌تر از دیگری قرار گرفته باشد.

لیفت پستان برای همه مناسب نیست. اگر زنی در صدد باردار شدن در آینده باشد، باید عمل لیفت پستان را به تعویق بیندازد. در طول بارداری پستان‌ها کش می‌آیند و نتایج عمل لیفت پستان از بین می‌رود.
شیردهی از پستان نیز باید مورد نظر قرار گیرد. اگرچه شیردهی از پستان عموماً پس از لیفت پستان ممکن است، از آنجا که نوک پستان‌ها جدا از بافت زیربنایی پستان نیستند، برخی از زنان ممکن است برای تولید شیر کافی با مشکل مواجه شوند.
در حالی که لیفت پستان را می‌توان برای پستان‌هایی با هر اندازه انجام داد، زنان دارای پستان‌های افتاده با اندازه کوچک‌تر نتایج طولانی مدت‌تری را تجربه می‌کنند. پستان‌های بزرگ‌تر سنگین‌ترند که این موضوع احتمال افتادگی مجدد را در مورد آنها افزایش می‌دهد.

 خطرات لیفت سینه

لیفت پستان حامل ریسک‌های مختلفی شامل موارد زیر است:

  • جای زخم. اگرچه جای زخم‌ها دایمی هستند در طول یک تا دو سال نرم‌تر شده و رنگ می‌بازند. جای زخم ناشی از لیفت پستان به طور معمول با سینه‌بند و لباس شنا پوشیده می‌شود. در موارد نادر التیام ضعیف می‌تواند باعث زمختی و گستردگی جای زخم شود.
  • تغییرات حس نوک پستان یا پستان. در حالی که حس به طور معمول در طول چند هفته برمی‌گردد، برخی موارد کاهش حس ممکن است دایمی باشد. حس‌های اروتیک یا شهوانی معمولاً آسیب نمی‌بینند.
  • عدم تنظیم یا عدم تقارن پستان از نظر شکل و اندازه. این مشکل می‌تواند در نتیجه تغییری در طول فرآیند التیام بعد از عمل رخ دهد. همچنین جراحی ممکن است نتواند به شکل موفق عدم تقارن پیشتر موجود را تصحیح کند.
  • از دست رفتن کامل یا موضعی نوک پستان یا هاله پستان. در موارد نادر، در طول لیفت پستان جریان خونرسانی به نوک پستان یا هاله پستان مختل می‌شود. این وضعیت می‌تواند به بافت پستان در این ناحیه آسیب زده و به از دست دادن کل نوک یا هاله پستان یا قسمتی از آن منجر شود.
  • مشکلات شیردهی. اگرچه به طور معمول شیردهی پس از لیفت پستان ممکن است برخی زنان ممکن است در زمینه تولید شیر به مقدار کافی با مشکل مواجه شوند.
    همانند هر عمل جراحی عمده دیگری، لیفت پستان هم ممکن است خطر خونریزی، عفونت و واکنش‌های جانبی نسبت به فرآیند بیهوشی را به دنبال داشته باشد. در عین حال امکان آن هست که یک واکنش آلرژیک در نوار جراحی یا دیگر مواد به کار رفته در طول عمل یا پس از آن ایجاد شود.

آماده شدن برای لیفت پستان

در مرحله اول، شخص با جراح پلاستیک در مورد عمل لیفت سینه صحبت می‌کند. در طول ویزیت اول جراح پلاستیک احتمالاً به موارد زیر خواهد پرداخت:

  • مرور سوابق پزشکی. فرد باید آماده پاسخگویی در مورد اختلالات پزشکی حال و گذشته خود باشد و در صورت وجود تاریخچه سرطان پستان در خانواده موضوع را به پزشک بگوید.
  • نتایج هر گونه ماموگرام یا بیوپسی باید به پزشک منتقل شود. بیمار باید در مورد داروهای مصرفی یا داروهایی که اخیراً گرفته‌ است و نیز هر گونه عمل جراحی که پیشتر انجام داده‌، دکتر را باخبر سازند.
  • معاینه فیزیکی. برای تعیین گزینه‌های درمانی، پزشک پستان‌ها را معاینه می‌کند که این معاینه شامل حالت قراگریری نوک پستان و هاله آن می‌شود.
  • پزشک کیفیت تون پوست زن را نیز مورد ملاحظه قرار خواهد داد. پوست پستان دارای تون بهتر پستان‌ها را پس از عمل لیفت پستان در وضعیت بهتری نگه می‌دارد. دکتر در عین حال ممکن است عکس‌هایی از پستان‌ها برای ضبط در پرونده پزشکی بگیرد.
  • بحث در مورد انتظارات. زنان باید توضیح دهند که چرا مایل به انجام لیفت پستان هستند و در مورد نمای ظاهری پستان پس از عمل چه انتظاراتی دارند. زنان باید مطمئن شوند که فواید و ریسک‌های عمل شامل بروز جای زخم و تغییرات نوک پستان یا حس آن را درک کرده‌اند.
    پیش از اقدام به لیفت پستان همچنین زنان باید موارد زیر را پشت سر بگذارند:
  • ماموگرام. پزشک ممکن است انجام یک ماموگرام پایه را پیش از عمل و ماموگرام دیگری را چند ماه پس از عمل توصیه کند. این کار به تیم پزشکی کمک می‌کند تا تغییرات ایجاد شده در بافت پستان را مشاهده و ماموگرام‌های بعدی را تفسیر کنند.
  • توقف مصرف دخانیات. سیگار کشیدن جریان خون را در پوست کاهش داده و می‌تواند باعث کند شدن روند التیام زخم شود. اگر زنی دخانیات مصرف می‌کند، پزشک ترک سیگار را پیش از عمل جراحی توصیه خواهد کرد.
  • اجتناب از مصرف برخی داروها. زنان باید از مصرف برخی داروها مثل آسپیرین، داروهای ضد التهابی و مکمل‌های گیاهی، که می‌توانند باعث افزایش خونریزی شوند، اجتناب کنند.
  • داشتن وزن در محدوده سالم. اگر زن کاندیدای عمل لیفت پستان در طول سال گذشته دچار افزایش وزن شده باشد باید از طریق تغییرات رژیم غذایی یا مشارکت در برنامه‌های ورزشی نسبت به کاهش وزن خود اقدام کند.

چه انتظاری می‌توان داشت؟

لیفت پستان را می‌توان در بیمارستان یا به صورت عمل جراحی سرپایی انجام داد. گاهی از اوقات جراحی مزبور تحت آرام‌بخشی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که در آن فقط بخشی از بدن بی‌حس می‌گردد. در موارد دیگر عمل در صورت توصیه به انجام آن تحت بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد.

در طول عمل ماستوپکسی

تکنیک‌های مورد استفاده برای برداشتن پوست پستان و تجدید شکل بافت پستان متفاوتند. تکنیک خاصی که جراح پلاستیک انتخاب می‌کند محدوده برش جراحی و جای زخم را مشخص می‌کند.
پزشک ممکن است برش‌ها را در نواحی زیر ایجاد کند:

  • اطراف هاله پستان
  • گسترش برش به سمت پایین از قسمت هاله پستان به سمت شکن آن
  • برش افقی در امتداد چین‌های پستان

پزشک ممکن است کوک‌هایی عمقی در پستان‌ها انجام دهد تا بافت پستان تغییر شکل یابد، یا در صورت ضرورت، اندازه هاله پستان را کاهش خواهد داد. جراح پوست اضافی پستان را برداشته و نوک پستان‌ها را در حالتی بالاتر از پیش تنظیم خواهد کرد. در مرحله بعد پزشک دو سر جدا شده پوست را به هم رسانده و بخیه می‌زند.
این عمل به طور معمول دو تا سه ساعت طول می‌کشد و بیمار می‌تواند در همان روز عمل مرخص شود.

پس از عمل لیفت

پس از عمل پستان احتمالاً با گاز پوشانده و با سینه‌بند جراحی حمایت می‌شود. لوله‌های کوچکی در محل برش جراحی برای تخلیه هر گونه خون یا مایع از پستان کار گذاشته می‌شود.

پستان‌ها به مدت حدود دو هفته دچار ورم و کبودی خواهند بود. زنان احتمال دارد که در محل برش جراحی دچار درد و رنجوری شوند، و محل برش به مدت چند ماه قرمز یا صورتی رنگ باقی خواهد ماند. بی‌حسی نوک پستان، هاله پستان و پوست پستان ممکن است در حدود ۶ هفته ادامه یابد.

زنان باید بر مبنای تجویز پزشک در طول چند روز اول پس از عمل، داروهای ضد درد مصرف کنند. آنان باید از زور زدن، خم شدن و وزنه برداشتن خودداری ورزند. زنان باید برای برداشتن فشار از روی پستان‌های خود به پشت یا پهلو دراز بکشند و بخوابند.

زنان باید پس از عمل لیفت پستان به مدت حداقل ۱ تا ۲ هفته از فعالیت جنسی خودداری کنند. آنان باید در مورد زمان شروع فعالیت‌های روزمره مثل شستشوی مو، دوش گرفتن یا حمام کردن نظر دکتر را جویا شوند.

لوله‌های تخلیه در نزدیکی محل برش جراحی جاگذاری شده و به طور معمول پس از چند روز برداشته می‌شوند. وقتی دکتر این لوله‌ها را برداشته باشد احتمالاً به تغییر یا برداشتن بانداژ پستان اقدام خواهد کرد.

زنان باید در مورد زمان برداشتن بخیه‌ها با پزشک مشورت کنند. برخی از این بخیه‌ها خود به خود حل می‌شوند. مابقی آنها باید در محل مطب پزشک و اغلب به فاصله ۱ تا ۲ هفته پس از عمل برداشته شوند.

زنان باید به مدت ۳ تا ۴ روز سینه‌بند جراحی را به طور شبانه‌روزی به تن داشته باشند. سپس از یک سینه‌بند حمایتی نرم به مدت ۳ تا ۴ هفته استفاده می‌شود. پزشک ممکن است استفاده از نوار یا ژل سیلیکون را برای تقویت روند التیام زخم برای استفاده در محل برش جراحی توصیه کند.

در روند التیام زنان باید پستان‌های خود را از آفتاب دور نگه دارند. پس از آن زنان باید در زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب محل برش جراحی را از تابش آفتاب مصون نگه دارند.

نتایج ماستوپکسی

زنان ممکن است متوجه بروز تغییرات فوری در نمای ظاهری پستان‌های خود شوند اگرچه اندازه آنها به تغییر خود ادامه می‌دهند و پس از چند ماه شکل نهایی آنها تثبیت می‌شود.

مقدمتاً جای زخم به صورت قرمز و برجسته ظاهر می‌شود. وقتی زخم‌ها دایمی باشند در طول ۱ تا ۲ دو سال نرم و باریک و سفید می‌شوند. جای زخم به جا مانده از لیفت پستان را به طور معمول می‌توان با سینه بند و لباس شنا پنهان کرد.

زنان ممکن است متوجه شوند که پس از لیفت پستان سایز سینه‌بند آنان کمی کوچک شده است – حتی اگر در تلفیق با لیفت پستان عمل کاهش اندازه پستان انجام نداده باشند. علت به سادگی آن است که پس از عمل لیفت پستان پستان‌ها سفت‌تر و گردتر می‌شوند.

نتایج ماستوپکسی ممکن است دایمی نباشد. وقتی زن پا به سن می‌گذارد پوست به طور طبیعی دچار کاهش انعطاف‌پذیری می‌شود و احتمال بروز افتادگی پستان وجود دارد، به ویژه اگر پستان‌های زن بزرگ و سنگین باشد. نگه داشتن وزن در محدوده سالم و حالت پایدار به حفظ نتایج عمل لیفت پستان کمک می‌کند.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید