انتشار این مقاله


مسمومیت با آرسنیک چیست چگونه درمان می شود؟

در این مقاله درباره ی مسمومیت با آرسنیک علایم و علت آن مطالعه خواهید کرد.

مسمومیت با آرسنیک، بعد از مصرف یا استنشاق مقادیر بالای آرسنیک رخ می دهد. آرسنیک نوعی ماده ی سرطان زا است که به رنگ خاکستری، نقره ای یا سفید دیده می شود. آرسنیک برای انسان به منزله ی سم است. آنچه آرسنیک را خطرناک می کند این است که طعم و بو ندارد، بنابراین می توانید بدون دانستن آن در معرض آن قرار بگیرید.

در حالی که آرسنیک به طور طبیعی، در فرمول های معدنی (ساخته شده توسط انسان) نیز به وجود می آید. این مواد در کشاورزی، معدن و تولید استفاده می شود.

مسمومیت با آرسنیک اغلب در مناطق صنعتی،بسته به اینکه در آن جا کار می کنید و یا زندگی می کنید، رخ می دهد. کشورهایی که سطح بالایی از آب های زیرزمینی حاوی آرسنیک دارند: شامل ایالات متحده، هند، چین و مکزیک است.

مقاله مرتبط: مصرف آلوده به آرسنیک

علائم مسمومیت با آرسنیک

علائم مسمومیت با آرسنیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پوست قرمز یا متورم
تغییرات پوستی مانند زگیل یا ضایعات جدید
شکم درد
تهوع و استفراغ
اسهال
ضربان قلب غیر طبیعی
گرفتگی عضلات
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آرسنیک می تواند علائم شدیدتری را ایجاد کند. در صورت تجربه هر یک از موارد زیر در صورت مواجهه با آرسنیک مشکوک به موارد اضطراری هستید:

تیرگی پوست
گلو درد مداوم
مسائل گوارشی مداوم

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، علائم طولانی مدت ابتدا در پوست بروز می کند و می تواند طی ۵ سال از مواجهه با آن ظاهر شود. موارد مسمومیت شدید ممکن است منجر به مرگ می شود.

شایع ترین علل مسمومیت با آرسنیک

آب های زیرزمینی آلوده شایع ترین علت مسمومیت با آرسنیک است. آرسنیک در حال حاضر در زمین حضور دارد و می تواند با آب های زیرزمینی ترکیب شود. همچنین، آب های زیرزمینی می توانند حاوی رواناب گیاهان صنعتی باشند. نوشیدن آب حاوی آرسنیک به مدت طولانی می تواند منجر به مسمومیت شود.

سایر علل احتمالی مسمومیت با آرسنیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

هوای تنفسی که دارای آرسنیک است.
سیگار کشیدن محصولات تنباکو
تنفس هوای آلوده از گیاهان یا معادنی که از آرسنیک استفاده می کنند.
زندگی در نزدیکی مناطق صنعتی
زندگی در مناطقی که در معرض دفن زباله یا محل های زباله قرار دارند.
تنفس در دود یا گرد و غبار از چوب یا زباله هایی که قبلاً با آرسنیک آغشته شده اند.
خوردن غذای آلوده به آرسنیک – این در ایالات متحده رایج نیست؛ اما برخی از غذاهای دریایی و محصولات حیوانی ممکن است حاوی مقادیر کمی آرسنیک باشند.

تشخیص مسمومیت با آرسنیک

این نوع مسمومیت باید توسط پزشک تشخیص داده شود. این امر نه تنها به شما در دستیابی به درمان مناسب کمک می کند؛ بلکه پزشک می تواند به شما در تشخیص علت اصلی نیز کمک کند تا بتوانید میزان قرار گرفتن در معرض آتی را محدود کنید.

تست هایی برای اندازه گیری سطح بالای آرسنیک در بدن انجام می پذیرد از طریق:

خون
ناخن ها
مو
ادرار
آزمایشات ادرار بیشتر در موارد مواجهه حاد اتفاق می افتد که طی چند روز اتفاق افتاده است. طبق مراکز كنترل و پیشگیری از بیماری های آمریكا، تمام آزمایش های دیگر میزان مواجهه طولانی مدت حداقل شش ماه را اندازه می گیرند.

نکته منفی این است که آن ها می توانند مقادیر زیادی آرسنیک را در بدن اندازه گیری کنند؛ اما نمی توانند عوارض جانبی قریب الوقوع ناشی از قرار گرفتن در معرض را تعیین کنند. هنوز دانستن اینکه میزان آرسنیک بالایی در بدن دارید می توانید در صورت لزوم به شما در ایجاد تغییر در سبک زندگی کمک کنید.

درمان مسمومیت با آرسنیک

هیچ روش خاصی برای درمان وجود ندارد. بهترین راه برای درمان این بیماری عدم قرار گیری در معرض آرسنیک است. بهبودی کامل ممکن است برای هفته ها یا ماه ها اتفاق نیفتد. همه ی موارد بستگی به مدت زمان قرار گرفتن در معرض شما دارد. شدت علائم شما نیز می تواند نقش داشته باشد.

مکمل های ویتامین E و سلنیوم به عنوان داروهای جایگزین برای محدود کردن اثرات مواجهه با آرسنیک مورد استفاده قرار گرفته است. تصور می شود که این مواد یکدیگر را خنثی می کنند. با این وجود، مطالعات انسانی بیشتری برای حمایت از ویتامین E و سلنیم به عنوان روش های درمانی مناسب لازم است.

عوارض مسمومیت با آرسنیک

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آرسنیک می تواند باعث سرطان شود. شایع ترین انواع سرطان های مرتبط با آرسنیک با موارد زیر است:

مثانه
خون
دستگاه گوارش
کبد
ریه ها
سیستم لنفاوی
کلیه ها
پروستات
پوست
مسمومیت با آرسنیک ممکن است منجر به سایر عوارض سلامتی شود. دیابت، بیماری قلبی و مسمومیت عصبی پس از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت ممکن است. در زنان باردار، مسمومیت با آرسنیک می تواند منجر به عوارض جنین یا نقایص هنگام تولد شود. اثرات رشدی در کودکانی که به طور مرتب در معرض آرسنیک هستند، می تواند رخ دهد.

چشم انداز مسمومیت با آرسنیک

مسمومیت با آرسنیک کوتاه مدت می تواند علائم ناخوشایندی ایجاد کند؛ اما چشم انداز کلی همچنان خوب است. جدی ترین مشکلات، ناشی از قرار گرفتن در معرض آرسنیک در طولانی مدت است. این می تواند در یک کار روزانه یا با خوردن یا تنفس آلودگی به طور مرتب اتفاق بیفتد. همچنین می توانید خطر ابتلا به سرطان خود را هنگام ابتلا به آن زود هنگام کاهش دهید.

نحوه جلوگیری از مسمومیت با آرسنیک

آب زیرزمینی همچنان رایج ترین منبع است. یکی از اقدامات پیشگیرانه موثر، اطمینان از نوشیدن آب تمیز و تصفیه شده است. همچنین می توانید مطمئن شوید که در تهیه ی تمام غذاها از آب تمیز استفاده می کنند.

اگر در صنایعی کار می کنید که از آرسنیک استفاده می کنند، اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهید. آب خود را از خانه بیاورید و از ماسک استفاده کنید تا استنشاق آرسنیک به طور تصادفی کاهش یابد.

هنگام مسافرت، فقط بطری آبی که به همراه دارید بنوشید.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید