انتشار این مقاله


اپی اسکلریت چشم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

اپی اسکلریت چشم چیست ؛ علل آن کدامند و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

احتمالاً چشم‌تان اخیراً قرمز شده و با تداوم یافتن قرمزی، با مراجعه به پزشک اپی اسکلریت تشخیص داده شده است. اما اپی اسکلریت چشم چیست ؛ علل آن کدامند و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

اپی اسکلریت چشم چیست ؟

به التهاب اپی اسکلرا ، اپی اسکلریت گفته می‌شود. اپی اسکلرا لایه‌ی شفافی از چشم است که بر روی قسمت سفید چشم یا اسکلرا (صلبیه) قرار دارد. لایه‌ی شفاف دیگری در قسمت بیرونی‌تر نسبت به آن نیز وجود دارد که ملتحمه نام دارد. التهاب مذکور موجب قرمزی و تحریک چشم می‌شود. اپی اسکلریت اغلب به صورت چشم صورتی به نظر می‌رسد؛ اما ترشح ایجاد نمی‌کند. همچنین احتمالاً به خودی خود برطرف می‌گردد.

اگر چشم‌تان خیلی قرمز و توأم با حس دردناک بوده یا دچار تاری دید شده‌اید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. چرا که احتمال می‌رود در این شرایط مبتلا به بیماری مرتبطی تحت عنوان اسکلریت باشید. اسکلریت به درمان تهاجمی‌تر نیاز داشته و می‌تواند منجر به آسیب دائمی چشم شود.

علائم اپی اسکلریت چیست ؟

علامت اصلی این عارضه، قرمزی در معمولاً یک چشم و گاهاً در هر دو چشم است. دو نوع اپی اسکلریت وجود دارد که اندکی متفاوت از هم می‌باشند:

  • ساده: قرمزی در یک بخش از چشم و گاهی در تمام چشم با ناراحتی خفیف.
  • ندولار: گره‌هایی با برجستگی اندک که توسط عروق خونی گشاد شده محاط شده باشند؛ این نوع معمولاً در یک ناحیه از چشم بوده و ممکن است موجب ناراحتی شود.

با این که انواع ساده و ندولار کمی متفاوت هستند، بسیاری از علائم آن‌ها مشترک بوده و شامل موارد زیر می‌باشند:

  • اشک ریزش
  • حساسیت به نور
  • نوعی حس گرمی و خراش در چشم یا حسی شبیه داخل شدن شن به چشم

این علائم معمولاً دید شما را تحت تأثیر قرار نداده و احتمالاً در عرض چند هفته به صورت خودبخود برطرف می‌شوند. البته احتمال دارد چند ماه بعد مجدداً بروز کنند.

علت این عارضه چیست ؟

علت دقیق آن شناخته نشده است. اگرچه به نظر می‌رسد اغلب در افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی همچون آرتریت روماتوئید، لوپوس و بیماری کرون رخ می‌دهد.

چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص، ابتدا چشم‌پزشک چشم‌تان را معاینه می‌کند. معاینه به احتمال زیاد از مشاهده‌ی رنگ چشم آغاز می‌گردد. اگر تغییر رنگ چشم بیشتر متمایل به بنفش آبی‌طور باشت تا قرمز، تشخیص اسکلریت به جای اپی اسکلریت مطرح می‌شود.   

معاینه با لامپ اسلیت نیز از چشمان به عمل می‌آید. طی این معاینه از ابزاری تحت عنوان لامپ اسلیت استفاده می‌شود که تصویر سه بعدی از قسمت جلویی چشم برای چشم‌پزشک فراهم می‌کند. پزشک‌تان ممکن است برای آسان‌تر نمودن مشاهده‌ی موارد غیرطبیعی، قبل از معاینه با لامپ اسلیت در چشمان‌تان قطره بیندازد.

درمان اپی اسکلریت چگونه است؟

اپی اسکلریت اغلب به خودی خود رفع می‌شود؛ اما اگر ظاهر آن شما را اذیت نموده یا بروز مجدد رخ دهد، می‌توانید در مورد گزینه‌های درمانی متفاوت موجود با پزشک‌تان گفتگو کنید. این گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر می‌باشند:

  • قطره‌های چشمی کورتونی
  • قطره‌های چشمی اشک مصنوعی
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی نظیر ایبوپروفن
  • درمان بیماری التهابی زمینه‌ای

درمان خانگی

همزمان با این که منتظر برطرف شدن اپی اسکلریت هستید، با چند کار زیر نیز می‌توانید علائم آن را کاهش دهید:

  • گذاشتن کمپرس سرد بر روی چشمان در حالی که چشمان‌تان بسته هستند
  • استفاده از قطرات اشک مصنوعی
  • استفاده از عینک آفتابی در هوای آزاد

زندگی با اپی اسکلریت چشم

این عارضه می‌تواند هشداردهنده باشد؛ اما بیماری شایعی است که معمولاً موجب مشکلات طولانی مدت نمی‌شود. اپی اسکلریت طی چند هفته خودبخود برطرف می‌شود؛ اما درمان‌های خاصی می‌توانند به این روند سرعت ببخشند. همزمان با این که منتظر بهبود وضعیت چشمان‌تان هستید، سعی کنید چشمان‌تان را در معرض تابش نورهای مستقیم و درخشان قرار نداده و از قطره‌های چشمی التیام‌بخش و کمپرس سرد استفاده نمایید.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید