انتشار این مقاله


انقباض زودرس بطنی (PVC) چیست و چه علائمی دارد؟

انقباض زودرس بطنی(PVC) ضربان قلب اضافی است که در یکی از دو حفره پمپاژ پایین قلب شما (بطن) شروع می شود. این ضربانات اضافی ریتم قلب منظم شما را مختل می کند.

بررسی کلی

انقباض زودرس بطنی(PVC) ضربان قلب اضافی است که در یکی از دو حفره پمپاژ پایین قلب شما (بطن) شروع می شود. این ضربانات اضافی ریتم قلب منظم شما را مختل می کند و بعضی اوقات باعث می شود احساس لرزیا جا افتادن یک ضربان را در قفسه سینه خود احساس کنید.

انقباض زودرس بطنی شایع است و در بسیاری از افراد رخ می دهد.

همچنین به این نامها خوانده میشود:

  • کمپلکس  بطنی زودرس
  • ضربان های نارس بطنی
  • اکستراسیستول بطنی

اگر گاهی انقباضات زودرس بطن دارید و از لحاظ سایر موارد سالم هستید  احتمالاً دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و نیازی به درمان نیست. اگر دچار انقباضات بطن زودرس مکرر یا بیماری قلبی اساسی هستید  ممکن است به درمان نیاز داشته باشید.

علائم

انقباضات زودرس بطن اغلب علائم کمی را نشان می دهد. اما ممکن است شما یک احساس عجیب در سینه خود احساس کنید مانند:

  • لرزش
  • کوبش یا پرش
  • ضربان جا افتاده  از دست رفته
  • افزایش آگاهی شما از ضربان قلب

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر احساس لرز، جاافتادگی ضربان قلب یا احساسات عجیب در قفسه سینه دارید  با پزشک خود صحبت کنید. شما می خواهید منبع این علائم و اینکه آیا ناشی از PVCs  است یا سایر مشکلات ریتم قلبی، مشکلات جدی قلبی، اضطراب، کم خونی یا عفونت را شناسایی کنید.

علل

قلب شما از چهار حفره تشکیل شده است – دو حفره فوقانی (دهلیز) و دو حفره تحتانی(بطن). ضربان قلب شما به طور معمول توسط گره سینواتریال (SA) – یا گره سینوسی دهلیزی  با سلول های تخصصی در دهلیز راست کنترل می شود.

این ضربان ساز ضربان های الکتریکی را که باعث ضربان قلب طبیعی می شوند  تولید می کند. از گره سینوسی تکانه های الکتریکی از طریق دهلیز به بطن ها می روند و باعث انقباض آنها می شوند و خون را به ریه ها و بدن شما می فرستند.

PVC ها انقباضات غیر عادی هستند که در بطن ها شروع می شوند. این انقباضات اضافی معمولاً زودتر از ضربان قلب منظم بعدی و مورد انتظار ایجاد می شوند. و معمولاً نظم پمپاژ را که ابتدا از دهلیز است و سپس بطن ها  قطع می کنند.

چرا ضربات اضافی رخ می دهد؟

دلایل همیشه روشن نیست. محرکهای خاص، بیماریهای قلبی یا تغییراتی در بدن می توانند سلولهای موجود در بطنها را از نظر الکتریکی ناپایدار کنند. بیماری قلبی یا اسکارها نیز ممکن است باعث نادرست شدن منشا ضربه های الکتریکی شود.

انقباضات زودرس بطن با موارد زیر مرتبط است:

  • برخی داروهای خاص  از جمله داروهای ضد احتقان و آنتی هیستامین ها
  • الکل یا داروهای غیرقانونی
  • افزایش سطح آدرنالین در بدن که ممکن است در اثر کافئین، تنباکو، ورزش یا اضطراب ایجاد شود
  • آسیب دیدگی عضله قلب ناشی از بیماری عروق کرونر، بیماری مادرزادی قلب، فشار خون بالا یا نارسایی قلبی

عوامل خطر

موارد زیر می تواند خطر ابتلا به PVC را افزایش دهد:

  • کافئین، دخانیات، الکل و داروهای غیرمجاز
  • ورزش ( اگر انواع خاصی از پی وی سی دارید.)
  • فشار خون بالا
  • اضطراب
  • بیماری قلبی شامل بیماری مادرزادی قلب، بیماری عروق کرونر، حمله قلبی، نارسایی قلبی و ضعف عضله قلب (کاردیومیوپاتی)

عوارض

وجود PVC های مکرر یا الگوهای خاصی از آنها ممکن است خطر ابتلا به مشکلات ریتم قلب (آریتمی ها) یا ضعف عضله قلب(کاردیومیوپاتی) را افزایش دهد.

در صورت همراهی با بیماری های قلبی به ندرت  انقباض بطنی زودرس مکرر می تواند منجر به ریتم خطرناک و احتمالاً مرگ ناگهانی قلبی شود.

تشخیص

یک نوار قلب (ECG) می تواند ضربات اضافی را تشخیص داده و الگو و منبع را شناسایی کند.

الکتروکاردیوگرام

بسته به فرکانس و طول PVC  شما، انواع مختلفی از گزینه های ECG در دسترس است.

ECG استاندارد.

 سنسورها (الکترود) به قفسه سینه و اندامهای  شما وصل میشوند تا از سیگنالهای الکتریکی که از طریق قلب شما می گذرند یک داده گرافیکی ایجاد کنند. این روش ساده معمولاً در کلینیک یا بیمارستان انجام می شود.

اگر PVC  کمی دارید  ممکن است در مدت زمان کوتاهی که یک ECG استاندارد انجام میشود تشخیص داده نشود. در چنین مواردی  شما ممکن است نیاز به استفاده از یک دستگاه مانیتورینگ قابل حمل به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر داشته باشید تا هرگونه ریتم غیر طبیعی را ثبت کند. انواع متداول ECG قابل حمل عبارتند از:

هولتر مانیتور.

 شما این وسیله را در جیب خود یا در کیسه ای بر روی کمربند یا بند شانه حمل می کنید. این وسیله به طور خودکار فعالیت قلب شما را به مدت ۲۴ یا ۴۸ ساعت ثبت می کند  که فرصت بیشتری برای مشاهده  ریتم قلبی شما به پزشک میدهد.

ثبت کننده لحظه ای.

این وسیله را می توانید در جیب خود حمل کرده و یا بر روی کمربند یا شانه بپوشید تا ثبت فعالیت قلب شما در منزل انجام شود. هنگامی که علائم را احساس می کنید  یک دکمه را فشار می دهید و یک نوار قلب مختصر ثبت می شود. این وسیله که می تواند برای چند هفته استفاده شود  به پزشک شما اجازه می دهد ریتم قلب شما را در زمان علائم ببیند.

ECG با استرس ورزشی.

در این آزمایش از الکتروکاردیوگرافی برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب شما در هنگام راه رفتن بر روی تردمیل یا پدال زدن دوچرخه استفاده می شود. اینکار  می تواند به تعیین اینکه آیا ورزش باعث پی وی سی شما می شود یا خیر کمک کند.

درمان

ضربان بطنی زودرس برای اکثر افراد که دارای ریتم قلبی غیر طبیعی هستند  نیازی به درمان ندارد. با این وجود اگر PVC مکرر دارید  پزشک ممکن است درمان را توصیه کند.

در برخی موارد اگر شما بیماری قلبی دارید که می تواند منجر به مشکلات جدی تر در ریتم شود  ممکن است به موارد زیر نیاز داشته باشید:

تغییر سبک زندگی

از بین بردن محرکهای شایع مانند کافئین یا تنباکو که می تواند دفعات و شدت علائم شما را کاهش دهد.

بتابلاکرها

 این داروها اغلب برای درمان فشار خون بالا و بیماری های قلبی استفاده می شوند و می توانند انقباضات زودرس بطن را سرکوب کنند.

در صورت داشتن تاکی کاردی بطنی یا PVC  های مکرر که باعث اختلال در عملکرد قلب شما می شوند  ممکن است از داروهای دیگری مانند مسدود کننده های کانال کلسیم یا داروهای ضد آریتمی مانند آمیودارون (Pacerone) یا فلاکاینید (Tambocor) نیز استفاده شود.

سوزاندن با کاتتر رادیوفرکانس.

برای PVC هایی که به تغییرات شیوه زندگی یا داروها پاسخ نمی دهند  پزشک شما ممکن است روش سوزاندن را توصیه کند. این روش از انرژی رادیو فرکانس برای از بین بردن بافت قلبی که باعث انقباضات نامنظم شما می شود استفاده می کند.

سبک زندگی و داروهای خانگی

راهبردهای مراقبت از خود در زیر می تواند به کنترل PVC و بهبود سلامت قلب شما کمک کند:

محرک های خود را پیگیری کنید.

 اگر علائم مکرر دارید  ممکن است بخواهید به فعالیتهای خود توجه کنید. این  کارمی تواند به شناسایی مواد یا اقداماتی که باعث انقباض زودرس بطن می شوند کمک کند.

استفاده از مواد خاص را اصلاح کنید.

 کافئین، الکل، دخانیات و سایر مواد مخدر تفریحی علل شناخته شده انقباضات زودرس بطن هستند. کاهش یا جلوگیری از مصرف این مواد می تواند علائم شما را کاهش دهد.

استرس را مدیریت کنید.

 اضطراب می تواند ضربان قلب غیر طبیعی ایجاد کند. اگر فکر می کنید اضطراب به ایجاد این وضعیت منجر میشود تکنیک های کاهش استرس  مانند بیو فیدبک، مدیتیشن یا ورزش را امتحان کنید یا در مورد داروهای ضد اضطراب با پزشک خود صحبت کنید.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید