انتشار این مقاله


نوروتومی رادیوفرکوئنسی یا ابلیشن رادیوفرکوئنسی چیست؟

در نوروتومی رادیوفرکوئنسی از امواج رادیویی برای توقف ارسال سیگنا‌ل‌های درد استفاده می‌گردد.

نوروتومی رادیوفرکوئنسی روشی است که طی آن از گرمای حاصل از امواج رادیویی برای هدف‌گیری عصب‌های خاص و متوقف نمودنِ موقتِ قابلیت آن‌ها در زمینه‌ی ارسال سیگنا‌ل‌های درد استفاده می‌گردد. این فرآیند تحت عنوان ابلیشن رادیوفرکوئنسی یا عصب کشی با آر اف نیز شناخته می‌شود.

طی پروسه سوزن‌هایی را در اطراف ناحیه‌ی دردناک، داخل پوست می‌کنند. این سوزن‌ها به اعصاب مورد هدف، امواج رادیویی می‌فرستند. پزشک طی رادیوفرکوئنسی ابلیشن تصویربرداری‌هایی انجام می‌دهد تا از قرار گرفتن سوزن‌ها در موقعیت مناسب اطمینان حاصل کند.

نوروتومی رادیوفرکوئنسی به طور شایع برای درد پشت، گردن و باسن (مفصل ساکروایلیاک) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ممکن است برای درد مزمن مفصل لگن یا زانو نیز مؤثر واقع شود.

هدف از انجام نوروتومی رادیوفرکوئنسی چیست؟

عصب کشی با آر اف معمولاً توسط پزشک متخصص درمان درد انجام می‌گیرد. هدف از این کار کاهش درد مزمن پشت، گردن، لگن یا زانو است؛ دردی که با دارودرمانی یا فیزیوتراپی بهبود نیافته و جراحی نیز به عنوان گزینه‌ی درمانی مطرح نمی‌باشد. به عنوان مثال اگر درد پشت با مشخصات زیر داشته باشید، ممکن است پزشک‌تان ابلیشن رادیوفرکوئنسی را توصیه نماید:

  • درد در یک یا هر دو سمت قسمت پایینی پشت
  • انتشار درد به باسن یا ران‌ها (اما نه زیر زانو)
  • تشدید درد به هنگام چرخاندن کمر یا حمل اشیاء
  • تسکین درد با دراز کشیدن

عصب کشی با آر اف همچنین برای درمان درد ناشی از رگ به رگ شدن گردن نیز توصیه می‌شود.

این روش با چه خطراتی همراه است؟

عوارض جانبی شایع شامل موارد زیر می‌باشند:

  • بی‌حسی موقتی
  • درد موقتی در محل پروسه

به ندرت عوارض جدی‌تر شامل موارد زیر رخ می‌دهند:

  • خونریزی
  • عفونت
  • آسیب عصب

آمادگی‌های لازم برای نوروتومی رادیوفرکوئنسی کدامند؟

برای تعیین این که آیا کاندید مناسبی برای این روش هستید یا خیر، پزشک‌تان شما را به یک متخصص درد ارجاع داده یا تست‌های بیشتری درخواست می‌کند. به عنوان مثال، احتمال دارد تستی درخواست شود تا پزشک مطمئن گردد اعصابی که بیشتر مورد هدف قرار می‌گیرند، همان اعصاب مسبب درد هستند. مقدار کمی داروی بی‌حسی نیز به نقاط دقیقی که سوزن‌های ابلیشن رادیوفرکوئنسی وارد می‌شوند، ترزیق می‌گردد. اگر درد به میزان قابل توجهی کاهش یابد، درمان رادیوفرکوئنسی آن نقاط احتمالاً بر شرایط شما مؤثر واقع خواهد شد. اگرچه امکان دارد از نظر پزشک برای کمک به علائم خاص شما، روش متفاوت دیگری ارجح باشد.

چه انتظاراتی می‌توان داشت؟

قبل از رادیوفرکوئنسی ابلیشن

در صورت مصرف داروهای رقیق‌کننده‌ی خون، موضوع را حتماً به پزشک‌تان اطلاع دهید؛ چرا که در این شرایط ممکن است نیاز باشد مصرف داروها را قبل از انجام پروسه برای دوره‌ای موقتی قطع کنید.

قبل از جلسه‌ی عصب کشی آر اف ، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از کسی بخواهید بعد از پروسه شما را به منزل برساند.
  • هر نوع داروی لازم را تنها با مایعات صاف و تا جای ممکن صبح زود مصرف کنید. دو ساعت قبل از جراحی هیچ دارویی استفاده نکنید.
  • روز جراحی، سیگار یا هر نوع محصول مرتبط با تنباکو را استعمال نکنید.

طی فرآیند عصب کشی

ابلیشن رادیوفرکوئنسی نوعی پروسه‌ی سرپایی بوده و همان روز جراحی قادر به برگشت به منزل خواهید بود. طی این فارآیند، ابتدا گان بیمارستانی پوشیده و روی شکم بر میز اشعه‌ی X دراز می‌کشید. پرستار از بازو یا دست شما رگ می‌گیرد تا داروی مسکّن تزریق شود. داروی بی‌حسی قبل از وارد شدن سوزن‌های رادیوفرکوئنسی به پوست ترزیق می‌گردد.

پزشک برای هدایت سوزن‌های رادیوفرکوئنسی به ناحیه‌ی مد نظر، از نوعی دستگاه مخصوص اشعه‌ی X تحت عنوان فلوروسکوپ استفاده می‌کند. در نتیجه، تنها بافت عصبی هدف درمان خواهد شد.

پس از نوروتومی رادیوفرکوئنسی

ابتدا برای استراحت به اتاق دیگری انتقال می‌یابید تا برای رفتن به منزل آماده شوید. در این حین احتمالاٌ متوجه کمی درد در محل ورود سوزن‌ها خواهید شد. البته این حالت معمولاً طی یک یا دو روز برطرف می‌شود. در منزل:

  • در صورت احساس ناراحتی، از پک یخ روی محل تزریق استفاده کنید. در اولین روز پس از عمل، پک یخ را سه یا چهار بار در روز به مدت ۲۰ دقیقه بر روی نقطه‌ی درد قرار دهید.
  • از پد گرم روی محل تزریق استفاده ننمائید.
  • به مدت دو روز حمام نکنید. البته ۲۴ ساعت پس از عمل، دوش آب گرم کوتاه منعی ندارد.

نتایج عصب کشی با آر اف چیست؟

نوروتومی رادیوفرکوئنسی درمان دائمی برای درد گردن یا پشت نیست. مطالعاتی که بر روی میزان مؤفقیت این کار انجام شده‌اند، بحث‌برانگیز هستند. در برخی افراد ممکن است تسکین نسبی کوتاه مدت حاصل شود؛ در حالی که سایرین شاید برای ماه‌ها احساس بهبودی داشته باشند. گاهی نیز این روش درمانی اصاً باعث بهبود درد یا عملکرد نمی‌شود.

برای کارآیی درمان و احساس بهبودی، هدف‌گیری دقیق اعصابِ عامل درد حائز اهمیت است.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید