انتشار این مقاله


خطرات عجیب خنده!

به نظر می‌آید که خندیدن فوائد زیادی برای سلامتی داشته باشد ولی همیشه اینطور نیست. بر اساس مطالعه‌ای که اثرات خنده را مورد بازبینی قرار داده است، برای برخی از افراد کمی قهقهه‌ زدن مساوی است با نتایجی جدی و خطرناک. دانشمندان مطالعات انجام شده روی خنده بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار […]

به نظر می‌آید که خندیدن فوائد زیادی برای سلامتی داشته باشد ولی همیشه اینطور نیست. بر اساس مطالعه‌ای که اثرات خنده را مورد بازبینی قرار داده است، برای برخی از افراد کمی قهقهه‌ زدن مساوی است با نتایجی جدی و خطرناک.

دانشمندان مطالعات انجام شده روی خنده بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها به نتیجه‌ای رسیدند که احتمالاً به ذهن شما هم می‌رسد؛ خندیدن واقعاً برای سلامتی مفید است. برای مثال، مشاهده شده است که خندیدن عملکرد عروق خونی را بهبود بخشیده و سختی شریان‌ها را کاهش می‌دهد. این مورد برای سلامتی قلب و کاهش حملات آن بسیار مهم است. یکی از همین تحقیقات نشان داد که خنده بیماری‌های کرونری قلب را کاهش می‌دهد.

خندیدن شاید به تناسب اندام شما نیز کمک کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶ نشان داد که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خنده از ته دل در یک روز تا ۴۰ کالری را می‌سوزاند. تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد نشان داد که خنده قدرت تحمل فرد را در مقابل درد افزایش می‌دهد که به نظر می‌آید به دلیل آزاد شدن اندورفین می‌باشد. [چرا خنده بهترین مسکن برای درد است؟]

با این حال خنده می‌تواند خطرناک هم باشد. زنی که از ضایعه‌ای قلبی به دلیل حفره‌ای در این اندام رنج می‌برد به دلیل خندیدن پشت‌ سر هم به مدت ۳ دقیقه دچار سکته‌ی مغزی شد. برخی از افراد هم امکان دارد تصادفاً اشیای خارجی را هنکام تلاش برای نگه داشتن نفسشان به مجاری تنفسی فرو ببرند. خندیدن حتی امکان داد فک را نیز از جایش حرکت دهد! مانند عطسه یا سرفه، خنده نیز توان پخش کردن بیماری‌های عفونی را دارد. “خندیدن به هیچ وجه خنده‌دار نیست”!

در کل خطرات کمی از خنده متوجه انسان است و در مقابل فوائد زیادی از آن به فرد می‌رسد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید