انتشار این مقاله


رژیم مناسب برای لاغری چه رژیمی است؟

اضافه وزن و چاقی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. این موضوع سبب شده است تا راهکارهای مختلفی برای کاهش وزن و لاغری تنظیم شود. یکی از این راهکارها رژیم است. البته امروزه رژیم مناسب برای لاغری تحت اسامی مختلفی وجود دارد که گاهی اعتماد افراد مختلف را به سمت خود جلب می کنند […]

اضافه وزن و چاقی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. این موضوع سبب شده است تا راهکارهای مختلفی برای کاهش وزن و لاغری تنظیم شود. یکی از این راهکارها رژیم است. البته امروزه رژیم مناسب برای لاغری تحت اسامی مختلفی وجود دارد که گاهی اعتماد افراد مختلف را به سمت خود جلب می کنند و برخی از مواقع نیز نمی توانند اعتماد برخی از افراد را به سمت خود جذب کنند. بهتر است در این متن کمی دقیقتر این موضوع را بررسی کنیم. 

ویژگی های رژیم مناسب برای لاغری و تناسب اندام

چاقی به عنوان مشکلی همه گیر برای خانم ها و آقایان در سنین مختلف تبدیل شده است. اینکه تناسب اندام می تواند اعتماد به نفس برای افراد مختلف را ایجاد کند، امری جدا ناپذیر است. این موضوع نیاز به تلاش های فراوان دارد. وقتی افراد خوش اندام را می بینید، باید به این نکته توجه داشته باشید که آنها برای رسیدن به این مرحله، معده را از برخی از مواد غذایی محرم کرده اند و فعالیت بدنی مناسبی را نیز پیش گرفته اند. 

با این حال افرادی که از اضافه وزن رنج می برند ناید نا امید شوند. زیرا خوشبختانه راهکارهای مختلفی برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام تنظیم شده است که می توانند از آنها کمک گیرند. در ادامه بهترین آنها را برایتان مشخص می کنیم. اما در ابتدا بهتر است ویژگی های یک رژیم مناسب برای کاهش وزن و تناسب اندام را برایتان بیان کنیم و بعد با تنظیم این مورد سراغ راهکارهای مناسب برای کاهش وزن برویم.

  • باید تمام مواد مغذی و ویتامینی در آن وجود داشته باشد
  • هیچ ماده غذایی مفیدی در آن نباید حذف شود
  • ·       در طولانی مدت روندی اصولی را در اختیار فرد قرار دهد
  • بر اثر پیروی از رژیم (منظور رژیم زیر نظر متخصص هست و نه رژیم های آماده نظیر رژیم لاغری جنرال موتورز و… )به مرور زمان بهبود برخی از بیماری ها را برای فرد به همراه داشته باشد
  • سختگیرانه نباشد و در هر ماه ۲ الی ۳ کیلو بیشتر کاهش وزن را برای فرد نداشته باشد
  • هیچ وعده غذایی در آن حذف نشود
  • استفاده از دارو های مکمل زیر نظر متخصص را فراموش نکنید داروهای مثل قرص لاغری  ونوستات و یا قرص cla  جز این قرص ها هستند.

راهکارهایی برای رژیم مناسب برای لاغری

حالا با در نظر داشتن ویژگی های بیان شده، بهتر است سراغ راهکارهایی که شاید در کمتر موادی به آنها اشاره شود، خواهیم پرداخت تا از آنها برای کاهش وزن بتوان کمک گرفت. 

۱.    آدامس بجوید

یکی از راهکارهای جالب برای کاهش وزن افرادی که به ریزه خواری عادت دارند، مصرف آدامش است. البته بهتر است آدامسی مانند سقز را انتخاب کنند که قند کمی داشته باشد. خوشبختانه آدامس‌های رژیمی بدون قندی وجود دارند که در طعم های مختلف هستند و طبق سلیقه می توان هر یک از آنها را تهیه کرد و نوش جان کرد. 

۲.    انواع ادویه تند را مصرف کنید

مصرف ادویه ها برا چربی سوزی خیلی مهم است. بهتر است در چایی ا شیری که می نوشید حتما مقداری دارچین و زنجبیل اضافه کنید. حتی در مواد غذایی که مصرف می کنید از فلفل قرمز و سیاه بهتر است استفاده کنید. زردچوبه نیز به دلیل داشتن کاتچین خاصیت ضد التهابی دارد و به روند کاهش وزن و کاهش سایز سرعت می بخشد و از آن می توان در انواع مواد غذایی استفاده کرد.

۳.    آب بنوشید

یکی از بهترین نوشیدنی ها برای کاهش وزن، آب است. یکی از نکات مثبت در مورد مصرف آب در طول رژیم به این بر می گردد که اجازه نمی دهد پوست در طول رژیم با چروک و ترک مواجه شود. از طرف دیگر مصرف آب نیم ساعت قبل از مصرف غذا از پرخوری جلوگیری می کند. فراموش نکنید روزانه باید ۸ الی ۱۲ لیوان آب بنوشید. 

۴.    معجون های لاغری را دست کم نگیرید

یکی از بهترین گزینه هایی که باید به عنوان میان وعده در طول رژیم مناسب برای لاغری مصرف کرد، انواع معجون تهیه شده از میوه و سبزیجات است. البته که بهتر است به دلیل داشتن فیبر بیشتر از خود میوه و سبزیجات استفاده  کنید اما در مواردی ضروری است این معجون ها را بنوشید تا اثر چربی سوزی آنها را دریافت کنید. گزینه های زیر بهترین موارد برای چربی سوزی هستند:

  • آب خیار و هندوانه
  • آب کرفس و سیب
  • آب کلم و هویج

این موارد می توانند اشتها را تا حد مطلوبی کنترل کنند. بهتر است روزانه یک لیوان از یکی از این سه مورد مصرف کرد تا علاوه بر جذب خواص ویتامینی و مواد مغذی آنها، چربی سوزی موثر آنها را نیز دریافت کرد.

۵.    کدو، کلم بروکلی و زغال اخته

این سه ماده غذایی بهتر است روزانه مصرف شوند. کدو به کاهش چربی اضافی بدن کمک می کند. کلم بروکلی برای تامین پروتئین و جلوگیری از ریزه خواری مفید است. زغال اخته نیز خون را تصفیه می کند و به افزایش متابولیسم بدن کمک می کند.

۶.    صبحانه با پروتئین

وقتی صبحانه را با پروتئین آغاز کنید، در طول روز کمتر گرسنه می شوید و بیشتر مواد مغذی و ویتامین های بدنتان تامین خواهد شد. بهترین گزینه برای این مورد تخم مرغ است که بهتر اس آنرا به صورت آبپز مصرف کنید.

۷.    ماهی بخورید

یکی از مقوی ترین و بهترین منابع پروتئینی در طول رژیم کاهش وزن، ماهی است. از آن بهتر است سه مرتبه در هفته مصرف کنید. نوعی را انتخاب کنید که چربی بیشتری داشته باشد. از این طریق چربی مفیدی به بدن می رسد که سبب از بین برن چربی های زائد و بد عروق خواهد شد.

  • محرکی را باید به کار ببرید

به عنوان محرک، باید به ورزش و فعالیت بدنی اشاره کنیم. بهترین راهکار برای سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن بهره گرفتن از انواع ورزش است. بهترین گزینه هایی که در این امر می توانند یاری رسان باشند گزینه های زیر محسوب می شوند:

  • رقصیدن و انجام حرکات موزون
  • ایروبیک و انجام ورزش های هوازی
  • پیاده روی سریع
  • دوچرخه سواری 
  • کوهنوردی یکی از بهترین گزینه ها برای بالا بردن متابولیسم و استقامت بدن است

نکات مهم پایانی

مساله اضافه وزن و چقی را باید جدی گرفت. این موضوع می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند سکته قلبی را افزایش دهد. بهتر است از راهکارهای علمی و دقیق برای این منظور کمک گرفت تا نتیجه بهتری را کسب کرد. البته راهکارهای تجویزی غلط و غیر علمی را نیز بهتر است به هیچ وجه پیروی نکنید. منبع مطلب : سایت دکتر یحیی پاسدار متخصص تغذیه و رژیم

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید