انتشار این مقاله


ابلیشن اندومتر چیست و چگونه انجام می شود؟

در این مقاله درباره ی سوزاندن لایه اندومتر رحم یا ابلیشن اندومتر خواهیم خواند.

ابلیشن اندومتر روشی است که طی جراحی باعث تخریب (کاهش) لایه رحم شما (اندومتر) می شود. هدف از سوزاندن اندومتر کاهش جریان قاعدگی است. در بعضی از خانم ها، ممکن است جریان قاعدگی کاملاً متوقف شود.

برای سوزاندن اندومتر نیازی به بریدن و ایجاد شکاف نیست. پزشک شما ابزارهای باریکی را از طریق گذرگاه بین واژن و رحم شما (دهانه رحم) وارد می کند.

بسته به روشی که برای سوزاندن اندومتر استفاده می شود، ابزار متفاوت است. این روش ها ممکن است شامل سرمای شدید، مایعات گرم، امواج مایکروویو یا پرتوهای پر انرژی باشد.

برخی از انواع ابلیشن اندومتر در مطب پزشک شما قابل انجام است. دیگران باید در اتاق عمل انجام شوند. عواملی مانند اندازه و وضعیت رحم شما به تعیین مناسب ترین روش سوزاندن اندومتر کمک می کند.

چرا انجام می شود؟

ابلیشن اندومتر، درمانی برای ریزش خون بیش از حد قاعدگی است. پزشک ممکن است در صورت امکان سوزاندن اندومتر را توصیه کند:

عادت ماهیانه سخت، که گاهی اوقات نیاز دارید هر دوساعت یک بار پد یا تامپون را عوض کنید.
خونریزی که بیش از هشت روز طول بکشد.
کم خونی ناشی از ریزش خون بیش از حد
برای کاهش خونریزی قاعدگی، پزشکان عموماً با تجویز داروها یا یک دستگاه داخل رحمی (IUD) شروع می کنند. اگر این روش های درمانی به شما كمك نكند یا اگر قادر به انجام سایر روش های درمانی نیستید، ممكن است ابلیشن اندومتر را توصیه کنند.

به طور کلی سوزاندن اندومتر برای زنان یائسه یا زنانی که دارای شرایط زیر می باشند، توصیه نمی شود:

ناهنجاری های خاصی از رحم
سرطان رحم یا افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم
عفونت فعال لگن

عوارض ابلیشن اندومتر

گرچه عوارض سوزاندن اندومتر بسیار نادر است اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد، خونریزی یا عفونت
گرما یا آسیب سرما به اندام های اطراف
آسیب دیدگی دیواره رحم ناشی از ابزار جراحی
مشکلاتی در بارداری مجدد به وجود می اورد.
حاملگی پس از سوزاندن اندومتر می تواند رخ دهد. با این حال، این بارداری ممکن است خطر بیشتری برای مادر و نوزاد داشته باشد. ممکن است حاملگی به دلیل ریزش رحم آسیب دیده باشد، یا ممکن است بارداری در لوله های فالوپ یا گردن رحم به جای رحم (حاملگی خارج رحمی) رخ دهد.

بعضی از روش های عقیم سازی در زمان ابلیشن اندومتر قابل انجام است. اگر تمایل به سوزاندن اندومتر دارد، پیشگیری از بارداری طولانی مدت یا عقیم سازی برای جلوگیری از بارداری توصیه می شود.

چگونه آماده می شوید؟

در هفته های قبل از عمل، پزشک ممکن است:

بارداریتان را بررسی کنید. اگر باردار باشید، ابلیشن اندومتر نمی تواند انجام شود.
تست سرطان را انجام دهید. یک لوله نازک (کاتتر) از طریق دهانه رحم شما وارد می شود تا یک نمونه کوچک از آندومتر شما به دست آید تا از نظر سرطان آزمایش شود.
IUD را حذف کنید. سوزاندن اندومتر با IUD در یک محل انجام نمی شود.
اندومتر شما نازک است. برخی از انواع سوزاندن اندومتر در هنگام نازک شدن لایه رحم موفقیت بیشتری دارند. پزشک شما ممکن است داروها را تجویز کند یا اتساع و کورتاژ (D&C) انجام دهد، روشی که پزشک از بافت اضافی خارج می کند.
در مورد گزینه های بیهوشی بحث کنید. برخی از روش های ابلیشن اندومترر نیاز به بیهوشی عمومی دارند، بنابراین در طول عمل بیهوش شوید. انواع دیگر سوزاندن اندومتر ممکن است با آرام بخش آگاهانه یا با بی حس کردن در دهانه رحم و رحم شما انجام شود.

آنچه انتظار دارید

در طول عمل
ابلیشن اندومتر در مطب پزشک شما قابل انجام است. اما برخی از انواع آن در بیمارستان انجام می شود، به خصوص اگر به بیهوشی عمومی نیاز داشته باشید.

دهانه ی رحم شما باید باز شود (گشاد شود) تا امکان عبور وسایل مورد استفاده در اندومتریال ابلیشن فراهم شود. اتساع دهانه رحم شما می تواند با دارو یا درج یک سری میله ها اتفاق بیفتد که به تدریج قطر آن افزایش می یابد.

روش های اندومتریال ابلیشن با روشی که برای از بین بردن آندومتر شما استفاده می شود متفاوت است. گزینه ها عبارتند از:

الکترو سرجری دامنه ای باریک تر برای دیدن داخل رحم استفاده می شود. ابزاری که از محدوده عبور داده می شود، مانند یک حلقه سیم، گرم می شود وبرای سوزاندن به اندومتر فرستاده می شود. عمل جراحی نیاز به بیهوشی عمومی دارد.
Cryoablation سرمازدگی شدید برای ایجاد دو یا سه توپ یخ استفاده می شود که ادومتر را منجمد و از بین می برد. سونوگرافی در زمان واقعی به پزشک اجازه می دهد پیشرفت توپ های یخ را ردیابی کند. هر چرخه یخ زدگی تا شش دقیقه طول می کشد و تعداد چرخه های مورد نیاز بستگی به اندازه و شکل رحم شما دارد.
مایع داغ آزاد مایع نمکی گرم شده حدود ۱۰ دقیقه در داخل رحم گردش می کند. مزیت این روش این است که می توان آن را در خانمهایی که رحم به شکل نامنظم دارند از رشد غیر طبیعی بافت – مانند ضایعات داخل چشمی یا فیبروییدهای رحمی – که باعث تحریف رحم می شود، انجام داد.
بالون های گرم یک دستگاه بالون از طریق دهانه رحم شما وارد شده و سپس با مایع گرم شده متورم می شود. بسته به نوع دستگاه بالون، این روش می تواند از دو تا ۱۰ دقیقه طول بکشد.
مایکروویو یک اسلندر باریک از طریق دهانه رحم وارد می شود. اسلندر مایکروویوهایی را منتشر می کند که بافت آندومتر را گرم می کند. درمان معمولاً سه تا پنج دقیقه طول می کشد.
امواج رادیویی یک ابزار ویژه باعث می شود که یک دستگاه فرسایش انعطاف پذیر در داخل رحم ایجاد شود. دستگاه انرژی فرکانس رادیویی را که تبخیر کننده بافت آندومتر در طی یک یا دو دقیقه است، منتقل می کند. سپس دستگاه از رحم خارج می شود.

بعد از عمل
پس از سوزاندن اندومتر ، شما ممکن است تجربه کنید:

گرفتگی عضلات ممکن است چند روز دچار گرفتگی های قاعدگی شوید. داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توانند به تسکین گرفتگی عضله کمک کنند.
ترشحات واژن ترشح آبکی همراه با خون، ممکن است برای چند هفته اتفاق بیفتد. ترشحات معمولاً برای چند روز اول پس از عمل بسیار زیاد است.
تکرر ادرار ممکن است در ۲۴ ساعت اول بعد از اندومتریال ابلیشن، نیاز به ادرار بیشتر داشته باشید.


نتایج

ممکن است برای دیدن نتایج نهایی چند ماه طول بکشد، اما سوزاندن اندومتر، معمولاً مقدار خون از دست رفته در دوران قاعدگی را کاهش می دهد. بیشتر خانم ها دوره های سبک تری دارند و در برخی از آن ها به طور کامل دوره های متوقف می شوند.

ابلیشن اندومتر یک روش عقیم سازی نیست، بنابراین باید به استفاده از روش های پیشگیری از بارداری ادامه دهید. بارداری ممکن است هنوز هم ممکن باشد، اما احتمالاً خطرناک خواهد بود و به سقط جنین ختم می شود.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید