انتشار این مقاله


تست آنتی بادی کرونا چگونه و چه زمانی انجام می‌شود؟

تست آنتی بادی کرونا چقدر دقیق است؟

تست آنتی بادی کرونا که به عنوان تست سرولوژی نیز شناخته می‌شود، یک آزمایش خون است که برای تشخیص اینکه آیا شما مبتلا به عفونت قبلی با SARS-CoV-2 (ویروسی که باعث بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌شود) هستید انجام می‌شود. آزمایش آنتی بادی نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا شما در حال حاضر به ویروس COVID-19 آلوده‌اید یا خیر.

آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که در پاسخ به عفونت توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند. سیستم ایمنی بدن که شامل شبکه پیچیده‌ای از سلول‌ها، اندام‌ها و بافت‌هاست، مواد خارجی موجود در بدن را شناسایی کرده و به مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند. پس از ابتلا به ویروس COVID-19، دو تا سه هفته طول می‌کشد تا آنتی بادی‌های کافی در آزمایش آنتی بادی تشخیص داده شود، بنابراین مهم است که خیلی زود آزمایش انجام ندهید.

ممکن است آنتی بادی‌ها پس از بهبودی کرونا برای چند هفته در خون شما شناسایی شوند. اگرچه این آنتی بادی‌ها ممکن است ایمنی کافی به ویروس COVID-19 داشته باشند، در حال حاضر شواهد کافی وجود ندارد که این آنتی بادی‌ها چه مدت دوام می آورند یا اینکه عفونت قبلی با ویروس شما را از ابتلا به عفونت بعدی کرونا محافظت می‌کند. مطالعات روی آنتی بادی COVID-19 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمنی در حال انجام است.

آزمایش آنتی بادی کرونا ممکن است انواع خاصی از آنتی بادی‌های مربوط به ویروس COVID-19 را تشخیص دهد:

  • آنتی بادی متصل شونده. این تست‌های آنتی بادی که به طور گسترده در دسترس‌اند، تشخیص می‌دهند که آیا شما در پاسخ به عفونت COVID-19 پادتن تولید کرده اید یا خیر. اما نشان نمی‌دهند که پاسخ ایمنی بدن شما تا چه حد گسترده یا مؤثر است.
  • آنتی بادی خنثی کننده. هنوز به طور گسترده در دسترس نیست، یک آزمایش جدیدتر و حساس‌تر که زیر گروهی از آنتی بادی‌هایی را که ممکن است ویروس را غیرفعال کنند، تشخیص می‌دهد. این آزمایش بعد از نتیجه مثبت تست آنتی بادی‌های متصل شونده انجام می‌شود. این یک قدم دیگر برای یافتن چگونگی تاثیر آنتی بادی‌ها در مسدود کردن ویروس، برای محافظت در برابر عفونت COVID-19 بعدی است.

تست آنتی بادی کرونا به چه منظور انجام می‌شود؟

آزمایش آنتی بادی کرونا در مواردی انجام می‌شود که:

  • در گذشته علائم COVID-19 را داشتید اما مورد آزمایش قرار نگرفته‌اید
  • شما در آستانه انجام یک جراحی در بیمارستان یا کلینیک هستید، به خصوص اگر در گذشته آزمایش آنتی‌بادی کووید ۱۹مثبت داشته باشید
  • در گذشته شما مبتلا به عفونت COVID-19 بوده‌اید و می‌خواهید پلاسمایی اهدا کنید، بخشی از خون شما حاوی آنتی بادی است که می‌تواند به معالجه دیگران که موارد شدید کرونا را دارند کمک کند.

اگر علاقه مند به انجام آزمایش آنتی بادی COVID-19 هستید، با پزشک یا مرکز بهداشت محل خود تماس بگیرید. اینکه واجد شرایط آزمایش باشید یا نه، ممکن است بستگی به در دسترس بودن آزمایشات در منطقه شما و رهنمودهای بخش بهداشت منطقه باشد.

خطرات تست آنتی بادی COVID-19

نتایج آزمایشات آنتی بادی کرونا ممکن است همیشه دقیق نباشد، به خصوص اگر آزمایش خیلی زود بعد از درگیری با عفونت انجام شود یا کیفیت تست سوال برانگیز باشد. بسیاری از تولید کنندگان مختلف با نظارت اندک سعی در عرضه کیت‌های آزمایش آنتی بادی در بازار داشتند. اکنون سازمان غذا و داروی ایالات متحده داده‌هایی راجع به دقت و عملکرد تست‌های آنتی بادی خاص بصورت آنلاین ارسال می‌کند.

تست سرولوژیکی کرونا می‌تواند منجر به نتایج تست مثبت کاذب یا منفی کاذب شود:

  • نتیجه مثبت کاذب. نتیجه آزمایش مثبت است، اما شما در واقع آنتی بادی ندارید و در گذشته به عفونت مبتلا نشده‌اید. نتیجه مثبت کاذب می‌تواند احساس کاذبی از امنیت را در شما ایجاد کند که دیگر از ابتلا به عفونت COVID-19 در امان هستید درحالیکه حتی با یک نتیجه مثبت واقعی، مصونیت از ابتلای مجدد همچنان سوال برانگیز است.
  • نتیجه منفی کاذب. شما آنتی بادی‌های ضد ویروس کرونا را دارید، اما آزمایش آن‌ها را تشخیص نمی‌دهد. یا خیلی زود بعد از عفونت آزمایش شده‌اید و بدن زمان لازم برای تولید آنتی بادی را نداشته است.

چگونه برای تست آنتی بادی کرونا آماده شویم؟

پزشک دستورالعمل‌هایی را برای تعیین محل انجام آزمایش و نحوه انجام آزمایش ارائه می‌دهد. حتما هنام مراجعه به آزمایشگاه و در محیط بیرون از ماسک استفاده کنید و هرکسی که با شما همراه باشد هم باید ماسک بزند.

چه انتظاری از انجام تست آنتی بادی دارید؟

برای انجام آزمایش آنتی بادی کرونا، به طور معمول یک متخصص بهداشت، نمونه خون را از ورید بازو می‌گیرد. سپس نمونه در آزمایشگاه آزمایش می‌شود تا مشخص شود كه آیا بدن علیه ویروس کرونا آنتی بادی تولید کرده است یا نه.

نتایج تست آنتی بادی COVID-19 ممکن است همان روز آزمایش آماده باشد و یا ممکن است مجبور شوند نمونه‌های آزمایش را برای آزمایش به آزمایشگاه مجهزتری بفرستند و یا تعداد آزمایشات زیاد باشد و لذا ممکن است نتایج بعد چند روز در دسترس باشد.

نتایج تست آنتی بادی کرونا

نتایج آزمایش آنتی‌بادی کووید ۱۹ می‌تواند:

مثبت باشد. یک آزمایش مثبت بدین معنی است که شما آنتی بادی COVID-19 را در خون خود دارید که نشان دهنده عفونت گذشته با ویروس است. حتی اگر هرگز علایمی از COVID-19 نداشته‌اید، می‌توانید نتیجه آزمایش مثبت داشته باشید. نتایج آزمایش مثبت کاذب هم می‌تواند رخ دهد که به این سبب است که احتمالا این تست آنتی بادی‌های ضد ویروسی بسیار شبیه ویروس COVID-19 را شناسایی کرده و یا اینکه کیفیت و دقت تست پایین بوده است.

منفی باشد. آزمایش منفی بدان معنی است که شما آنتی بادی COVID-19 ندارید، بنابراین احتمالاً در گذشته به ویروس COVID-19 آلوده نشده اید. از آنجا که برای تولید آنتی بادی‌ها زمان لازم است، اگر نمونه خون در روزهای اول ابتلا جمع شود، نتایج آزمایش منفی کاذب می‌تواند رخ دهد. در بعضی موارد، آزمایش ممکن است دارای نقص باشد.

افرادی که COVID-19 داشته اند و یا نتیجه تست آنتی بادی‌ کرونا در آنها مثبت شده است، تا زمانی که متخصصان بیماری‌های عفونی درباره این آنتی بادی‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنند نباید تصور کنند که از ابتلا به عفونت COVID-19 دوباره محافظت می شوند. محققان در تلاشند تا تعیین كنند كه آیا پادتن نسبت به ویروس COVID-19 ایمنی ارائه می‌دهد، میزان حفاظت چیست و ایمنی چه مدت می‌تواند دوام داشته باشد.

تا زمانی که شواهدی ارائه شود، حتی اگر نتایج آزمایش شما نشان می‌دهد که آنتی بادی COVID-19 دارید، باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید، از جمله پوشیدن ماسک صورت در محیط عمومی ، شستن مکرر دستان و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای جلوگیری از انتشار ویروس.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید