انتشار این مقاله


فلفل تند؛ جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی

کپسایسین، ترکیبی که در فلفل‌های گونۀ Capsicum یافت می‌شود، می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی سینه را مهار کند. گروهی از محققان آلمانی به تازگی کشف کرده‌اند که ترکیب موجود در فلفل تند قادر است سرعت تقسیم سلول‌های سرطانی را کاهش دهد. این گروه مطالعۀ خود را بر روی بافت سلولی ردۀ SUM149PT انجام داده‌اند، مدلی که برای شبیه‌سازی […]

کپسایسین، ترکیبی که در فلفل‌های گونۀ Capsicum یافت می‌شود، می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی سینه را مهار کند.

گروهی از محققان آلمانی به تازگی کشف کرده‌اند که ترکیب موجود در فلفل تند قادر است سرعت تقسیم سلول‌های سرطانی را کاهش دهد. این گروه مطالعۀ خود را بر روی بافت سلولی ردۀ SUM149PT انجام داده‌اند، مدلی که برای شبیه‌سازی آزمایشگاهی نوع پیش‌رونده‌ای از سرطان سینه موسوم به Triple-negative به کار می‌رود.

کپسایسین در فلفل تند کپسیکوم (Capsicum) یافت می‌شود. امتیاز تصویر: Hans Braxmeier
کپسایسین در فلفل تند کپسیکوم (Capsicum) یافت می‌شود. امتیاز تصویر: Hans Braxmeier

محققان تعدادی گیرندۀ بویایی عادی را نیز در این بافت سلولی مشاهده نمودند. یکی از این گیرنده‌ها که از فراوانی بیشتری نسبت به بقیه برخوردار بود عموماً در عصب پنجم مغزی یا عصب تری‌ژمینال (Trigeminal Nerve) یافت می‌شود. این گیرنده تحت عنوان TRPV1 به گروهی از “کانال‌های غشایی با فعالیت کوتاه‌مدت” موسوم به TRPC تعلق دارد. نکتۀ جالب توجه این است که این گیرنده تحت تأثیر کپسایسین (Capsaicin) و هلیونال (Helional، نوعی رایحۀ مطبوع که در صابون و شوینده‌ها استفاده می‌شود) فعال می‌شود.

محققان گیرنده‌های TRPV1 موجود در محیط کشت را با استفاده از کپسایسین و هلیونال به مدت چند ساعت تا چند روز تحریک نمودند. نتیجه این بود که سلول‌های سرطانی در پی فعال‌شدن این گیرنده‌ها با سرعت کم‌تری تقسیم می‌شوند. این تیمار سلولی سرف‌نظر از کاهش سرعت رشد، توانست تعداد زیادی از سلول‌های توموری را از بین ببرد. مشاهده شد سلول‌هایی که موفق می‌شوند جان سالم به در برند دیگر نمی‌توانند مثل گذشته تحریک داشته باشند؛ که خود این مطلب بیانگر کاهش توانایی متاستاز این سلول‌ها می‌باشد.

گروه تحقیقاتی در این باره چنین می‌گوید:

اگر ما بتوانیم دارویی طراحی کنیم که این گیرنده‌های TRPV1 را تحریک نماید، گام بزرگی در پیدا کردن درمانی برای این نوع از سرطان سینه برداشته‌ایم. دریافت این دارو به صورت خوراکی یا از طریق تنفس برای گرفتن نتیجۀ مطلوب کافی است.

مطالعات پیشین نشان داده بودند که آروانیل (Arvanil، ترکیبی مشابه کپسایسین که در فلفل یافت می‌شود) در برابر تومور‌های مغزی در موش‌ها مؤثر است و سرعت رشد سلول‌های سرطانی را می‌تواند کاهش دهد. ولی به دلیل عوارض جانبی نامطلوب، این ترکیب هیچ‌گاه برای مصارف انسانی تأیید نشد. علاوه بر ترکیبات شیمیایی خارجی، آندووانیلوییدهایی (Endovanilloid) که به صورت طبیعی در بدن ساخته می‌شوند قادر به فعال‌سازی TRPV1 هستند.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید