انتشار این مقاله


آیا برای خانم ها ارتوپدهای مخصوص وجود دارد؟

آیا می دانید که پزشکان ارتوپدی واقعاً چه کاری انجام می دهند؟

اگر ورزش می کنید، در دهه ۴۰ یا ۵۰ زندگی هستید، یا خانواده و دوستانی دارید که از نظر جسمی و ورزشی فعال هستند و گاهی دچار آسیب شده اند، احتمالاً کلمه “ارتوپدی”  را شنیده اید. اما آیا می دانید که پزشکان ارتوپدی واقعاً چه کاری انجام می دهند؟ و چه میزان از افراد فوق تخصص در این زمینه خانم هستند؟

اگرچه زنان تقریباً نیم بیشتری از دانشجویان پزشکی را در کشور تشکیل می دهند، اما حدود ۱۳٪ از آنها فوق تخصص ارتوپدی را برای ادامه تحصیل و اشتغال انتخاب می کنند. درواقع، درصد کمتری از زنان، مشاغل مربوط به ارتوپدی را نسبت به سایر زیرمجموعه های دیگر پزشکی دنبال می کنند. با این وجود جامعه به زنان در این حیطه نیاز مبرم دارد. به ویژه اینکه بسیاری از زنان، خواهان ارتوپد مخصوص خود هستند و احساس راحتی بیشتری با آنها دارند.

یک پزشک ارتوپدی چه کاری انجام می دهد؟

پزشکان ارتوپدی (که بعضی اوقات جراحان ارتوپدی نیز خوانده می شوند) پزشکانی هستند که بر مراقبت و درمان از استخوان ها، مفاصل، رباط ها، اعصاب و تاندون های شما (بافتی که استخوان ها و مفاصل را به هم وصل می کند) تمرکز دارند. به این قسمت های بدن “سیستم اسکلتی عضلانی” نیز گفته می شود. دکتر ارتوپد خانم ابن سینا آقا در تشخیص و درمان صدمات ناشی از ورزش یا فعالیت بدنی، در مدیریت شرایطی که معمولاً با گذشت زمان بدتر می شوند، مانند آرتریت یا پوکی استخوان به شما کمک کرده و به کاهش بیش از حد از درد و ناراحتی در استفاده از عضله یا مفصل نیز می پردازند. پزشکان فوق تخصص ارتوپدی در معالجه این قسمت های بدن تخصص دارند:

  • دست و مچ دست
  • پا و مچ پا
  • زانو
  • شانه و آرنج
  • گردن
  • لگن

روش های درمانی ارتوپدها برای مشکلات اسکلتی و عضلانی

یک تصور غلط رایج وجود دارد که بر اساس آن بسیاری فکر می کنند که پزشکان ارتوپدی همیشه برای درمان مشکلات استخوانی و مفاصل جراحی را توصیه می کنند. در صورتی که در بیشتر اینگونه مشکلات، جراحی در واقع  آخرین راه حل است.

درعوض، دکتر ارتوپد خانم یا آقا به احتمال زیاد درمانهای غیر جراحی مانند: فیزیوتراپی یا توانبخشی، استفاده از داروها و تزریقات، ارائه برنامه برای تغییر شیوه زندگی را به عنوان راه حل اصلی این موارد تجویز می کند.

دلایل مراجعه زنان به ارتوپد چیست؟

زنان به دلایلی بسیاری به دکتر ارتوپد خانم نیاز پیدا می کنند که خاص خود آنهاست، مهمترین آنها عبارتند از:

بالا رفتن سن:

بالا رفتن سن در خانم ها باعث می شود تا با کاهش تراکم استخوانی، در مقابل صدمات و شکستگی ها آسیب پذیر تر باشند و نیاز آنها به فوق تخصص ارتوپد بیش از پیش باشد.

یائسگی:

یائسگی باعث می شود که پوکی استخوان در خانم ها شایع تر از جوان تر ها باشد و خود پوکی استخوان باعث سریع تر شکستن استخوان هایی مانند لگن و پا می شود که لزوم مراجعه به دکتر ارتوپد را نشان می دهد.

دردهای ناشی از بارداری و عوارض زایمان:

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری به دردهای مفاصل و استخوان چون درد کمر دچار می شوند و برای درمان دارویی یا فیزیوتراپی باید حتماً با دکتر ارتوپد مشورت کنند. همچنین در جریان زایمان طبیعی نیز ممکن است دررفتگی لگن ایجاد شود که باید حتماً برای درمان سریع تر آن اقدام کرد.

فراتر از همه این موارد که گفته شد، کسانی چون ورزشکاران که فعالیت شدید جسمی انجام می دهند حال چه زن باشند یا مرد؛ به نسبت بیشتری از دیگر افراد در معرض صدمات احتمالی هستند و حتماً باید برای پیشگیری از آسیب های جدی از مشاوره های یک دکتر ارتوپد برخوردار باشند.

آیا برای خانم ها ارتوپدهای مخصوص وجود دارد؟

با توجه به همه مواردی که گفته شد، گرچه تعداد دکتر ارتوپد خانم نه تنها در ایران بلکه در کل جهان بسیار کمتر از مردان است، اما زنان تمایل دارند تا برای پیگیری پروسه تشخیص و درمان با فوق تخصص ارتوپد زن قرار ملاقات و مشاوره را تنظیم کنند.

بخشی عمده ای از دلایل این امر به خاطر عقاید مذهبی و سنتی است و بخشی دیگر مربوط به این است که زنان راحت تر در مورد مشکلات خود به ویژه حین بارداری، زایمان و حتی یائسگی با دکتر زن می توانند صحبت کنند. خوشبختانه دکترهای ارتوپد زن دارای مهارت و تجربه در کشور وجود دارند که می توان به آنها مراجعه کرد و براحتی شرح حالی از خود ارائه داد تا روند درمان به سرعت آغاز گردد و از مشکلات بعدی نیز جلوگیری شود.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید