انتشار این مقاله


بریس زانو یا زانوبند طبی چیست و چه کاربردی دارد؟

بریس زانو یا زانوبند طبی یکی از ابزارهایی است که در درمان و مدیریت ناراحتی آرتروز زانو استفاده می‌شود.

آتروز زانو یکی از شایع‌ترین مشکلاتی مربوط به زانو است که در بیشتر افراد مسن را درگیر می‌سازد. محدودیت حرکتی و درد ناشی از آرتروز یکی از شایع‌ترین شکایات بیماران محسوب می‌شود. باید اضافه کرد که امروزه در حوزه درمان تسکینی و ابزارهای کمکی پیشرفت بزرگی ایجاد شده است. آیا با درمان‌های جدید برای تسکین درد آرتروز زانو آشنایی دارید؟ بریس زانو یکی از جدیدترین ابزرهایی است که در درمان درد ناشی از آرتروز و حتی بهبود عملکرد فردی نقش دارد. در این مقاله به بررسی این زانوبندها و مزایای استفاده از آن خواهیم پرداخت.

بریس زانو چیست

بریس زانو یا زانوبند طبی یکی از ابزارهایی است که در درمان و مدیریت ناراحتی آرتروز زانو استفاده می‌شود. بریس زانو با شیفت دادن وزن بدن از قسمت آسیب دیده زانو به کاهش درد زانو کمک می‌کند. پوشیدن زانوبند طبی می‌تواند توانایی فرد را در راه رفتن بهبود بخشد و بیمار به مدت طولانی‌تری بتواند پیاده روی کند.

انواع مختلفی از بریس‌ها در درمان آرتروز زانو وجود دارند. بریس unloader نوعی از زانوبند طبی است که باعث وزن بدن را از بخش آسیب دیده زانو شیفت می‌دهد.

The Best Knee Brace for Stability - Best Braces
بریس زانو

علت استفاده از بریس زانو

استئوآرتریت عارضه‌ای پیچیده است که کل مفصل را درگیر می‌کند. این درگیری بیشتر به صورت ساییدگی و آرتروز مشاهده می‌شود که به طور معمول زانو افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیماری اغلب تنها یک طرف زانو را درگیر می‌کند. این آسیب نابرابر می‌تواند باعث ناتراز شدن زانو شود که به حالت زانوی کج یا کمانی شدن پاها دیده می‌شود.

با پیشرفت آسیب، ناهنجاری تشدید می‌یابد. زانوبند طبی برای آرتروز می‌تواند فشار را از بخشی از مفصل که بیشتر در معرض استئوآرتریت، برداشته و در نتیجه در تسکین درد کمک کننده باشد. اگر هنگام وارد شدن فشار بر روی زانو توده سفتی را احساس می‌کنید، استفاده از زانوبند آرتروزی می‌تواند به فرد در ایستادن و حرکت با اعتماد به نفس بیشتر کمک کند.

عوارض زانوبند طبی

از عوارض پوشیدن بریس زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناراحتی در استفاده از بریس. زانوبندها در ابتدا ممکن است احساس سنگینی، وجود جسمی حجیم و گرما را در فرد ایجاد کنند. پوشیدن بریس نامتناسب نیز می‌تواند باعث لغزش آن شود.
  • سوزش یا تورم پوست. اگر بریس متناسب زانو انتخاب نشود، ممکن است پوست زیر آن قرمز شده و تحریک شود. برخی از افراد نیز از تورم اطراف مفصل شکایت خواهند داشت.
  • نداشتن تاثیر کافی. مطالعات انجام شده در مورد مزایای استفاده از زانوبند طبی برای آرتروز محدود بوده و نتایج مختلفی نیز به همراه داشته است. برخی از افراد تاثیری را ذکر نمی‌کنند در حالی که برخی دیگر کاهش درد و افزایش عملکرد زانو را گزارش می‌کنند.
  • سفتی زانو. پوشیدن زانوبند طبی می‌تواند در ابتدا باعث شود که فرد این زانوی خود را آسیب دیده طلقی کند و فشار بیشتری به زانوی دیگر وارد شود. این کار ممکن است باعث سفتی مفصل شود.

آمادگی برای استفاده از بریس زانو

اگر مایل هستید تا از این زانوبندها استفاده کنید می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید. با کمک پزشک می‌توان ارزیابی کرد که آیا پوشیدن بریس زانو در حل مشکل اثرگذار است و آیا می‌توان به طور مداوم از آن استفاده کرد یا خیر.

اگر تصمیم دارید تا از بریس زانو استفاده کنید، نیاز است تا پزشک نسخه درمانی نوشته و شما را به یک متخصص ارتوتیست ارجاع دهد. ارتوتیست یک متخصص بهداشت و درمان است که برای بهبود عملکردی در افراد که از مشکلات ارتوپدی رنج می‌برند، بریس و ابزارهای مختلفی را متناسب فرد طراحی می‌کند.

خرید بریس زانو ممکن است هزینه بر باشد، بنابراین بهتر است در ابتدا با ارائه دهنده بیمه درمانی خود وضعیت را بررسی کنید که آیا این نوع دستگاه‌ها تحت پوشش بیمه هستند یا خیر.

نحوه استفاده از بریس زانو

برخی از انواع بریس زانو در اندازه‌های مختلف آماده هستند. برخی از آن‌ها بسته به میزان پشتیبانی که بیمار برای انجام فعالیت‌های مختلف در زمان‌های مختلف روز نیاز دارد، برای او این امکان را فراهم می‌کنند که فشار وارده به زانو را تنظیم کند.

بریس‌های زانو Custom knee متناسب با مشکلات فردی طراحی و تولید می‌شوند. اما برای ساختن یک بریس زانو سفارشی زمان لازم است، بنابراین باید چند هفته صبر کرد. هنگامی که بریس سفارشی آماده شود، متخصص ارتوتیست تناسب آن را بر روی پا بررسی می‌کند.

در طول زمان آماده شدن بریس چه کاری می‌کنیم

ممکن است اگر بریس خوبی استفاده کنید، تناسب و راحتی استفاده از آن نیز زودتر میسر خواهد شد. هدف متخصص ارتوستیست هم تسریع این پروسه است. در طول این زمان، ارتوستیست معاینات را انجام داده و سوالاتی را از فرد خواهد پرسید:

  • معاینه زانو
  • در مورد سابقه آرتریت زانو و علائمی که بیشتر از همه بیمار را آزار می‌دهد سوال می‌کند
  • فعالیت‌هایی که بیمار انتظار دارد با پوشیدن زانوبند بتواند انجام دهد
  • مشاهده راه رفتن بیمار برای ارزیابی عملکرد زانو
  • اندازه گیری پارامترهایی از پا برای تعیین سایز مورد نظر و متناسب
  • توضیح در مورد جوانب مثبت و منفی بریس‌های مختلف
  • توضیح در مورد تفاوت بریس‌های مختلف
  • آیا بیمار بریس‌های زانو مختلف امتحان کرده و می‌داند که در چه نوعی احساس بهتری دارد و استفاده از آن برای او ساده‌تر است؟

پس از این که از تناسب بریس مطمئن شدیم چه کار می‌کنیم

با کمک متخصص ارتوتیست، بیمار می‌آموزدد که چگونه زانوبند طبی خود را بپوشد، دربیاورد و چه زمانی به تنظیم مجدد نیاز دارد. برای بررسی تناسب آن باید کنار متخصص قدم بزنید تا مشکلات احتمالی بررسی شود.

دستورالعمل ارتوتیست یا پزشک خود را در مورد زمان پوشیدن بریس را دنبال کنید. بعضی از افراد تنها در حین فعالیت مداوم، مانند پیاده روی یا ورزش‌های خاص از زانوبند استفاده می‌کنند. افراد دیگری پوشیدن آن را در بیشتر ساعات روز موثر می‌دانند.

نتایج

استئوآرتریت باعث می‌شود که بیمار احساس کند که زانوی او دیگر کارآرایی لازم را ندارد. در نتیجه، ممکن است به طور خودکار از زانوی خود محافظت کرده و از اعمال وزنو فشار بیشتر بر روی آن خودداری کند. اگر به طور مداوم از بریس زانو استفاده شود، می‌تواند باعث ثبات و اعتماد به نفس بیشتر فرد شود.

برخی شواهد نشان می‌دهند که زانوبندهای طبی می‌توانند در کاهش علائم و بهبود عملکرد درافرادی که از آرتروز زانو شکایت دارند، کمک کننده باشند. با این حال، مطالعات جدید اخیر فواید کمتری را نشان داده‌اند. بسیاری از افراد به دلیل این که با پوشیدن آن تسکین کافی را تجربه نمی‌کنند یا به دلیل عوارضی از قبیل عدم تناسب بریس، یا مشملات زیبایی از زانوبند استفاده نمی‌کنند.

کاهش وزن و ورزش کردن به ویژه تمریناتی که باعث تقویت عضلات ران می‌شوند، بهترین روش‌های درمانی خط اول در آرتروز زانو محسوب می‌شود.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید