انتشار این مقاله


گرمادرمانی ماکروویو از طریق مجرای ادرار(TUMT) چگونه انجام می شود؟

گرمادرمانی ماکروویو از طریق مجرای ادرار ، یک روش سرپایی برای درمان علائم ادراری ناشی از پروستات بزرگ شده است. یک موج گیر یا آنتن کوچک مایکروویو از طریق نوک آلت تناسلی شما به لوله ای که ادرار را به مثانه شما (مجرای ادرار) حمل می کند، منتقل می کند. پزشک میله موج گیر را […]

گرمادرمانی ماکروویو از طریق مجرای ادرار ، یک روش سرپایی برای درمان علائم ادراری ناشی از پروستات بزرگ شده است.

یک موج گیر یا آنتن کوچک مایکروویو از طریق نوک آلت تناسلی شما به لوله ای که ادرار را به مثانه شما (مجرای ادرار) حمل می کند، منتقل می کند. پزشک میله موج گیر را تا رسیدن به مجرای ادراری پروستات شما ادامه می دهد. آنتن، دوز انرژی مایکروویو را تعیین کرده و سبب گرم شدن آن می شود و بافت اضافی پروستات را مسدود می کند و جریان ادرار را از بین می برد.

TUMT یکی از چندین گزینه درمانی با حداقل لیمیت تهاجمی برای پروستات بزرگ شده است، وضعیتی به نام هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) شناخته شده است. برای تعیین درمان مناسب برای شما، پزشک، شدت علائم شما، سایر مشکلات سلامتی شما و اندازه و شکل پروستات را در نظر می گیرد.

چرا انجام می شود؟

گرمادرمانی ماکروویو از طریق مجرای ادراری به کاهش علائم ادراری ناشی از BPH کمک می کند، از جمله:

نیاز مکرر و فوری به ادرار کردن
مشکلاتی در شروع ادرار
ادرار آهسته (طولانی)
افزایش دفعات ادرار در شبانه روز
هنگام ادرار کردن مجدداً متوقف و شروع به ادرار کردن می کنید.
احساس می کنید که مثانه خود را نمی توانید به طور کامل تخلیه کنید.
عفونت ادراری
ترموتراپی ماکروویو از طریق پیشابراه می تواند مزایایی نسبت به سایر روش های درمان BPH مانند برداشتن مجرای پروستات (TURP) و پروستاتکتومی باز داشته باشد. این مزایا می تواند شامل موارد زیر باشد:

خطر خونریزی کمتری دارد. گرمادرمانی ماکروویو از طریق مجرای ادرار می تواند گزینه مناسبی برای مردانی باشد که برای رقیق شدن خون و یا اختلال خونریزی از داروها استفاده می کنند که لخته نشود خونشان به طور عادی لخته شود.
TUMT پروستات به طور معمول به صورت سرپایی انجام می شود. در صورت وجود برخی مشکلات بهداشتی خاص، گزینه ای مطمئن تر از جراحی است.
خطر کمتر ارگاسم خشک است. TUMT نسبت به سایر درمان های BPH کمتر احتمال دارد که باعث آزاد شدن مایع منی به مثانه در هنگام انزال به جای خارج شدن بدن از طریق آلت تناسلی شود (انزال رتروگراد). این حالت خطرناک نیست؛ اما می تواند توانایی شما در والد شدنتان تحت تاثیر قرار دهد

عوارض گرمادرمانی ماکروویو از طریق مجرای ادرار

در صورت وجود عوارض عمده ، گزینه TUMT ایمن است. خطرات احتمالی TUMT ممکن است شامل موارد زیر باشد:

امکان بروز مشکلات جدید یا بدتر شدن علائم ادرار گاهی اوقات TUMT می تواند منجر به التهاب مزمن در پروستات شود. التهاب می تواند علائمی مانند نیاز مکرر یا فوری به ادرار، همچنین ادرار دردناک ایجاد کند.
مشکل موقتی در ادرار کردن ممکن است چند روز پس از انجام عمل ادرار دچار مشکل شوید. تا زمانی که بتوانید به تنهایی ادرار کنید، باید لوله (سوند) در آلت تناسلی خود وارد کنید تا ادرار از مثانه شما خارج شود.
عفونت مجاری ادراری این نوع عفونت بعد از هر عمل پروستات عارضه احتمالی است. هر چه مدت طولانی تر سوند وجود داشته باشد، عفونت به طور افزاینده ای رخ می دهد. برای درمان عفونت به احتمال زیاد به آنتی بیوتیک نیاز خواهید داشت.
نیاز به درمان مجدد TUMT ممکن است نسبت به سایر روش های درمانی با حداقل تهاجمی یا جراحی، روی علائم ادراری مؤثر باشد. ممکن است نیاز باشد که شما دوباره با یک درمان BPH دیگری تحت درمان قرار بگیرید.

اگر عوارض احتمالی دیگری داشته باشید، TUMT نمی تواند گزینه درمانی باشد:

کاشت آلت تناسلی
باریک شدن مجرای ادرار (تنگی مجرای ادرار)
انواع خاصی از درمان BPH که در ناحیه خاصی از پروستات تأثیر می گذارد (لوب میانه)
چگونه آماده می کنید
مواد غذایی و داروها
چند روز قبل از عمل، پزشک ممکن است توصیه کند که از مصرف رقیق کننده خون – مانند وارفارین (کوادامین، جانتوفن) یا کلوپیدوگل (پلاویکس) جلوگیری کنید و این باعث افزایش خطر خونریزی شما می شود. همچنین احتمالاً برای جلوگیری از عفونت مجاری ادراری به شما یک آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

اقدامات احتیاطی دیگر
شرایط رانندگی و رفتن به خانه را در نظر بگیرید. آن روز یا به طور کلی اگر سوند در مثانه تان وجود داشته باشد، نمی توانید بعد از عمل رانندگی کنید.

ممکن است شما نتوانید به مدت دو تا سه روز بعد از عمل کار یا فعالیت شدید داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که چه مدت زمان ریکاوری لازم دارید.

آنچه انتظار دارید
به شما بی حسی موضعی داده می شود تا ناحیه پروستات را بی حس کنید. بی حسی ممکن است از طریق نوک آلت تناسلی شما وارد شود، یا از طریق روده شما یا در ناحیه ای که در بین مفاصل و مقعد شما قرار دارد، وارد شود.

همچنین ممکن است شما آرام بخش وریدی (IV) دریافت کنید. با آرام بخش IV، خواب آلود خواهید بود اما در طی عمل هوشیار خواهید بود.

در طول عمل
پزشک شما یک سوند با آنتن مایکروویو را در مجرای ادرار شما وارد می کند. یک دماسنج برای بررسی دما در راست روده شما وارد می شود. آنتن و دماسنج دارای بالن هایی است که آن ها را در جای خود نگه می دارد. پزشک شما ممکن است با استفاده از دستگاه سونوگرافی، محل قرارگیری سوند و دماسنج، رکتال را بررسی کند.

در طی این روش، آنتن مایکروویو باعث می شود فقط گرمای کافی برای از بین بردن بافت پروستات جریان ادرار شما ایجاد شود؛ اما منجر به آسیب بافت های اطراف نمی شود. آب در اطراف نوک و طرفین موج گیر گردش می کند و مجرای ادرار را از گرما محافظت می کند. اما ممکن است در مناطق پروستات و مثانه احساس گرما و ناراحتی کنید.

پزشک در مورد میزان درد شما سؤال خواهد کرد و درمان شما را تنظیم می کند تا مطمئن شود از گرمای کافی برای بهبود علائم خود استفاده می کنید. شما باید تا حد ممکن در طول درمان مایکروویو بمانید. مدت زمان درمان بسته به ترجیح پزشک و نوع دستگاه مایکروویو تراپی مورد استفاده متفاوت است.

در طول درمان، شما ممکن است میل شدید به ادرار کردن داشته باشید و ممکن است اسپاسم مثانه احساس شود – احساساتی که معمولاً پس از پایان درمان از بین می روند.

بعد از عمل

به احتمال زیاد به دلیل تورم که جریان ادرار را مسدود می کند، سوند ادراری در جای خود قرار دارد. همچنین به احتمال زیاد آنتی بیوتیک مصرف می کنید تا از عفونت ادراری جلوگیری کنید.

ممکن است موارد زیر را نجربه کنید:

خون در ادرار شما این نباید بیش از چند روز ادامه یابد.
علائم محرک ادرار ممکن است نیاز به فوریت یا مکرر برای ادرار کردن احساس کنید، یا ممکن است بیشتر در طول شب برای ادرار کردن از خواب برخیزید. اکثر آقایان، سوزش بخصوص در نوک آلت تناسلی و نزدیک انتهای ادرار را تجربه می کنند. این علائم به طور کلی تا یک هفته ادامه دارد.
مشکل در نگه داشتن ادرار بی اختیاری می تواند به وجود بیاید؛ زیرا مثانه شما مجبور به فشار ادرار از مجرای ادرار باریک شده توسط بافت پروستات بزرگ شده است. برای بیشتر آقایان، این مسئله با گذشت زمان بهبود می یابد.
عفونت مجاری ادراری عفونت ادراری عارضه احتمالی بعد از هر عمل بزرگ شده پروستات است. خطر ابتلا به عفونت هر چه بیشتر سوند وجود داشته باشد بیشتر می شود.

نتایج

ممکن است چندین هفته تا چند ماه طول بکشد تا پیشرفت چشمگیر علائم ادراری را تجربه کنید. بدن شما نیاز به زمان دارد تا بافت پروستات رشد یافته را که توسط انرژی مایکروویو از بین رفته است، تجزیه و جذب کند.

بعد از ترموتراپی ماکروویو از طریق پیشابراه، لازم است سالانه یک بار یک معاینه دیجیتال از رکتال انجام دهید تا پروستات خود را از نظر سرطان پروستات بررسی کنید. به طور معمول در صورت مشاهده هرگونه علائم وخیم ادرار، به پزشک مراجعه کنید. برخی از مردان نیاز به درمان مجدد دارند.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید