انتشار این مقاله


نوردرمانی؛ گامی بزرگ برای درمان سرطان پروستات

در بررسی بیش‌از ۴۰۰نفر از مردان مبتلا به سرطان پروستاتِ موضعی، مشخص شد روشی جدید از زیرمجموعه‌های نوردرمانی با نام (vascular-targeted photodynamic therapy- VTP) می‌تواند سلول‌های سرطانی پروستات را بدون صدمه‌زدن به بافت سالم اطراف منهدم کند که نتیجه‌ی آن، کاهش چشمگیر نیاز به درمان‌هایی نظیر پروستاکتومی یا برداشت کامل پروستات می‌شود. سرپرست تیم تحقیقاتی، پروفسور […]

در بررسی بیش‌از ۴۰۰نفر از مردان مبتلا به سرطان پروستاتِ موضعی، مشخص شد روشی جدید از زیرمجموعه‌های نوردرمانی با نام (vascular-targeted photodynamic therapy- VTP) می‌تواند سلول‌های سرطانی پروستات را بدون صدمه‌زدن به بافت سالم اطراف منهدم کند که نتیجه‌ی آن، کاهش چشمگیر نیاز به درمان‌هایی نظیر پروستاکتومی یا برداشت کامل پروستات می‌شود.

سرپرست تیم تحقیقاتی، پروفسور مارک امبرتون (Mark Emberton) از بخش اورولوژی کالج لندن، نتایج این پژوهش را در مجله‌ی The Lancet Oncology منتشر ساخته‌است.

پس از سرطان پوست، سرطان پروستات از شایع‌ترین انواع این بیماری در مردان است.

در مراحل اولیه و محدود این بیماری که سلول‌های سرطانی به بافت‌های مجاور متاستاز نیافته‌اند، تحت نظر قرار دادن مداوم بیمار با استفاده از آزمایش‌های آنتی‌ژن اختصاصی پروستات یا PSA معمولا اولین اقدام است. آزمایش‌های رکتال یا بیوپسی پروستات معمولاً درصورت افزایش وخامت بیماری تجویز می‌شوند. در مراحل بعد، پروستاکتومی –عمل برداشت پروستات- و یا شیمی درمانی و پرتودرمانی مطرح می‌شوند که عوارض جانبی فراوانی از قبیل اختلالات دستگاه گوارش، بی‌اختیاری ادرار و اختلالات نعوظ برای تمام طول زندگی فرد را به‌همراه خواهند داشت.

با این‌حال، پروفسور امبرتون و همکارانش عقیده ‌دارند روش VTP می‌تواند باعث کاهش نیاز به این‌گونه درمان‌ها خصوصاً در مراحل اولیه‌ی سرطان شود.

بهبود کامل ۴۹% بیمارانی که تحت درمان VTP قرارگرفته‌اند

این روش درمانی شامل تزریق نوعی ماده‌ی حساس به نور با نام WST11 به سیستم جریان خون فرد و سپس فعال‌سازی آن به وسیله‌ی لیزر می‌باشد. این ماده سبب آزادسازی رادیکال‌های آزادی می‌شود که سلول‌های سرطانی پروستات را از بین می‌برند.

در پژوهش این تیم تحقیقاتی، ۲۰۶ بیمار به شکل تصادفی انتخاب شده و تحت درمان VTP قرار گرفتند و ۲۰۷ نفر باقی‌مانده با روش‌های معمول کنترل بیماری برای درمان ادامه می‌دادند.

در مدت دو سال فالوآپ، محققان پی‌بردند که گروه اول ۴۹% بیشتر از گروه دوم، با شانس درمان کامل مواجه‌اند. به‌علاوه، تنها ۶% بیمارانی که تحت درمان VTP قرار گرفته‌اند، بعدها به پرتودرمانی نیاز خواهند داشت. هم‌چنین شانس پیشرفت مجدد سرطان در این بیماران ۱/۳ گروه دیگر است.

عوارض جانبی این روش درمانی در طول دوسال نیز بسیار ناچیز است.

محققان عقیده‌ دارند این روش‌درمانی می‌تواند راهی بسیار نویدبخش برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات موضعی باشد.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید