انتشار این مقاله


ماستکتومی یا عمل برداشتن سینه در چه مواردی توصیه می‌شود؟

ماستکتومی یا لامپکتومی؟

ماستکتومی جراحی برداشتن کلیه بافت‌های پستان به عنوان راهی برای درمان یا جلوگیری از سرطان سینه است.

ماستکتومی ممکن است برای مبتلایان به سرطان پستان در مراحل اولیه، یکی از گزینه‌های درمانی باشد. جراحی حفظ پستان (لامپکتومی) که در آن فقط تومور از پستان خارج می‌شود، می‌تواند گزینه دیگری باشد.

تصمیم گیری بین ماستکتومی و لامپکتومی می‌تواند مشکل باشد. هر دو روش برای جلوگیری از عود سرطان پستان به همان اندازه مؤثر هستند. اما لامپکتومی برای همه افراد مبتلا به سرطان سینه گزینه‌ی مناسبی نیست و سایرین ترجیح می‌دهند تحت عمل ماستکتومی قرار بگیرند.

تکنیک های جدید ماستکتومی می‌توانند پوست پستان را حفظ کرده و به دنبال این عمل ظاهر طبیعی‌تر پستان را فراهم کنند. این کار همچنین به عنوان ماستکتومی اسپیرینگ پوست شناخته شده است.

جراحی بازگرداندن شکل به پستان، به نام بازسازی پستان ممکن است همزمان با ماستکتومی یا در طی یک عمل ثانویه در روزهای بعد انجام شود.

جراحی برداشتن سینه به چه منظور انجام می‌شود؟

در صورت ابتلا به سرطان پستان، یا قرارگیری در معرض خطر پیشرفت آن، از ماستکتومی برای از بین بردن تمام بافت‌های پستان استفاده می‌شود. ممکن است ماستکتومی برای از بین بردن یک پستان (ماستکتومی یک طرفه) یا هر دو سینه (ماستکتومی دو طرفه) انجام شود.

ماستکتومی برای درمان سرطان پستان

ماستکتومی می‌تواند گزینه درمانی بسیاری از انواع سرطان پستان باشد، از جمله:

  • سرطان داکتال درجا (DCIS) یا سرطان پستان غیر تهاجمی
  • مراحل I و II (مراحل اولیه) سرطان پستان
  • مرحله سوم (موضعی پیشرفته) سرطان پستان بعد از شیمی درمانی
  • سرطان ملتهب پستان بعد از شیمی درمانی
  • بیماری پیج پستان
  • سرطان موضعی مکرر پستان

پزشک ممکن است به جای لامپکتومی توام با رادیوتراپی ماستکتومی را توصیه کند:

  • در مناطق جداگانه پستان دو یا چند تومور باشد.
  • وجود رسوب کلسیم گسترده و بدخیم (میکروکلسیفیکاسیون) در سراسر پستانت که پس از بیوپسی سرطانی بودنش ثابت شده است.
  • قبلاً تحت درمان پرتودرمانی در ناحیه پستان بوده‌اید و سرطان سینه مجدد عود کرده است.
  • باردار هستید و پرتونگاری خطری غیرقابل قبول برای فرزند متولد نشده شما ایجاد می‌کند.
  • لامپکتومی داشته‌اید، اما سرطان هنوز در لبه‌ها (حاشیه) ناحیه تحت عمل جراحی وجود دارد و نگرانی در مورد گسترش سرطان به جاهای دیگر پستان هست.
  • یک جهش ژنی دارید که خطر ابتلا به سرطان ثانویه در پستان را به وجود می‌آورد.
  • تومور بزرگی نسبت به اندازه کلی پستان دارید. ممکن است به اندازه کافی از بافت سالم باقی نماند تا بعد از لامپکتومی برای رسیدن به یک نتیجه آرایشی و ظاهر قابل قبول استفاده کنید.
  • به بیماری بافت همبند مانند اسکلرودرما یا لوپوس مبتلا هستید و ممکن است عوارض جانبی اشعه بر روی پوست را نتوانید تحمل کنید.

ماستکتومی برای پیشگیری از سرطان پستان

در صورت عدم ابتلا به سرطان پستان اما بودن در معرض ریسک بسیار بالای ابتلا به این بیماری

ممکن است ماستکتومی را در پیش داشته باشید.

ماستکتومی پیشگیرانه (پیشگیری کننده) یا کاهش دهنده خطرات شامل از بین بردن هر دو سینه شماست و خطر ابتلا به سرطان پستان را در آینده بطور چشمگیری کاهش می‌دهد.

ماستکتومی پیشگیری کننده برای کسانی که خطر ابتلا به سرطان پستان بسیار زیاد دارند، اختصاص یافته است که توسط سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه یا وجود برخی جهش‌های ژنتیکی مشخص می‌شود که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

خطرات عمل برداشتن سینه

خطرات ماستکتومی شامل موارد زیر است:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • درد
  • تورم گره زیر بغل (لنفودم) در بازو
  • تشکیل بافت اسکار سخت در محل جراحی
  • درد و سفتی شانه
  • از بین بردن غدد لنفاوی، به ویژه در زیر بازو
  • ایجاد تجمع خون در محل جراحی (هماتوم)

چگونه برای جراحی برداشتن پستان آماده شویم؟

برای گفتگو در مورد گزینه‌های مورد نظر با جراح خود ملاقات کنید.

قبل از عمل جراحی، شما با یک جراح و متخصص بیهوشی دیدار می‌کنید تا در مورد عملتان صحبت کنید، تاریخچه پزشکی خود را مرور کنید و برنامه‌ای برای بیهوشی خود تعیین کنید.

این زمان مناسب برای پرسیدن سوال و اطمینان از درک روش از جمله دلایل و خطرات جراحی است.

یکی از موضوعاتی که باید مورد بحث قرار گیرد این است که آیا شما بازسازی سینه را انجام می‌دهید و چه زمانی. یک گزینه ممکن است این باشد که بازسازی بلافاصله پس از ماستکتومی انجام شود، در حالی که هنوز بیهوش هستید.

بازسازی پستان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از منبسط کننده سینه با ایمپلنت‌های سالین یا سیلیکون
  • استفاده از بافت خود بدن (بازسازی بافت اتولوگ)
  • استفاده از ترکیبی از بازسازی بافت و ایمپلنت

بازسازی پستان یک روش پیچیده است که توسط یک جراح پلاستیک انجام می‌شود، همچنین به وی جراح بازسازنده گفته می‌شود. اگر در حال برنامه ریزی برای بازسازی پستان همزمان با ماستکتومی هستید، قبل از عمل با جراح پلاستیک نیز ملاقات خواهید کرد.

آماده شدن برای جراحی

قبل از جراحی در رابطه با مواردی که باید بدانید دستورات و راهنمایی‌هایی به شما داده می شود، از جمله:

  • درمورد داروها، ویتامین ها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، به پزشک خود بگویید. برخی از مواد می‌توانند در عمل جراحی اختلال ایجاد کنند.
  • مصرف آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید. یک هفته یا بیشتر از قبل از عمل، با پزشک خود صحبت کنید که کدام داروها را برای جلوگیری از خطر خونریزی باید قطع کنید که غالبا شامل آسپیرین، ایبوپروفن و سایر داروهای تسکین دهنده درد و داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقادها) مانند وارفارین است.
  • ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از عمل از خوردن و نوشیدن خودداری کنید. شما دستورالعمل خاصی را از تیم مراقبت های بهداشتی خود دریافت خواهید کرد.
  • برای اقامت در بیمارستان آماده شوید. از پزشک خود بپرسید که چه مدت انتظار دارید در بیمارستان بمانید. لباس و دمپایی همراه خود بیاورید تا به شما در احساس راحتی در بیمارستان کمک کند. مسواک چیزهایی که در گذراندن زمان در طول بستری در بیمارستان از جمله کتاب مفید است، به همراه داشته باشید.

چه انتظاری از ماستکتومی دارید؟

ماستکتومی اصطلاحی جامع است که در چندین روش برای از بین بردن یک یا هر دو سینه استفاده می‌شود. علاوه بر این، جراح ممکن است غده های لنفاوی مجاور را نیز برای پی بردن به گسترش سرطان در آنجا بررسی و در صورت لزوم حذف نماید.

در طی شکافی گره زیر بغل، جراح تعدادی از گره‌های لنفاوی را از زیر بغل شما در سمت تومور خارج می‌کند.

در بیوپسی غدد لنفاوی سنینل، جراح فقط چند گره اول را که در آن یک تومور تخلیه می‌شود، (گره‌های سنتینل) از بین می‌برد.

گره‌های لنفاوی که در طی ماستکتومی برداشته می‌شوند، از نظر سرطان آزمایش می‌شوند. در صورت عدم وجود سرطان، هیچ لنفاوی دیگری لازم نیست برداشته شود. اگر سرطان وجود داشته باشد، جراح در مورد گزینه‌هایی مانند پرتودرمانی در زیر بغل شما بحث خواهد کرد. اگر این کاری باشد که شما تصمیم به انجام آن گرفتید، هیچ لنفاوی دیگری لازم نیست برداشته شود.

از بین بردن تمام بافت‌های پستان و بیشتر غدد لنفاوی، ماستکتومی رادیکال اصلاح شده نامیده می‌شود. تکنیک های جدید ماستکتومی باعث کاهش بافت و غده‌های لنفاوی کمتری می‌شوند.

انواع دیگر ماستکتومی شامل موارد زیر است:

  • ماستکتومی کلی. ماستکتومی کلی، که به عنوان یک ماستکتومی ساده نیز شناخته می‌شود، شامل برداشتن کل پستان، از جمله بافت پستان، آئولا و نوک پستان است. بیوپسی غدد لنفاوی سنتینل ممکن است در زمان ماستکتومی کلی انجام شود.
  • ماستکتومی حفظ پوست. ماستکتومی حفظ پوست شامل برداشتن کلیه بافت‌های پستان، پستان و آرئولا است، به جز پوست پستان. بیوپسی غدد لنفاوی سنتینل نیز ممکن است انجام شود. بازسازی پستان می‌تواند بلافاصله پس از ماستکتومی انجام شود.
  • ممکن است این روش برای تومورهای بزرگتر مناسب نباشد.
  • ماستکتومی نوک پستان. ماستکتومی نوک پستان و یا آریولا باعث می‌شود فقط بافت پستان از بین برود، پوست، نوک پستان و آرئولا حفظ می‌شود. بیوپسی غدد لنفاوی سنتینل نیز ممکن است انجام شود. بازسازی سینه بلافاصله پس از آن انجام می شود.

قبل از عمل

پزشک یا پرستار به شما خواهند گفت که چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه کنید. ماستکتومی بدون بازسازی معمولاً یک تا سه ساعت طول می‌کشد. این عمل جراحی اغلب به صورت سرپایی انجام می‌شود و بیشتر افراد در همان روز عمل به خانه می‌روند.

اگر در حال برداشتن هر دو سینه هستید (ماستکتومی دوطرفه)، انتظار داشته باشید که زمان بیشتری را در جراحی و احتمالاً یک روز اضافی در بیمارستان بگذرانید. اگر به دنبال ماستکتومی در حال بازسازی پستان هستید، این روش نیز طولانی‌تر می‌شود و ممکن است چند روز دیگر در بیمارستان بمانید.

اگر در حال بیوپسی گره سنتینل هستید، قبل از عمل جراحی ردیاب رادیواکتیو و رنگ آبی به ناحیه اطراف تومور یا پوست بالای تومور تزریق می‌شود. ردیاب و رنگ به گره یا گره‌های سنتینل می‌رود و به پزشک اجازه می‌دهد تا با آگاهی از محل دقیقشان، در حین عمل آن‌ها را خارج کند.

در طول عمل

ماستکتومی معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، بنابراین در طی عمل جراحی آگاهی ندارید. جراح شما با ایجاد برش بیضوی در اطراف پستان شروع می‌کند. بافت سینه برداشته می‌شود و بسته به روش شما ممکن است قسمت‌های دیگری از پستان نیز برداشته شود.

صرف نظر از نوع ماستکتومی که دارید، بافت پستان و غدد لنفاوی که برداشته می‌شوند برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.

اگر همزمان با ماستکتومی در حال بازسازی پستان هستید ، جراح پلاستیک با جراح سینه هماهنگ می شود تا در زمان جراحی در دسترس باشد.

یکی از گزینه‌های بازسازی پستان شامل قرار دادن بسط دهنده موقت بافت در قفسه سینه است. این بسط دهنده‌های موقتی، برآمدگی جدید سینه را تشکیل می‌دهند.

برای خانم‌هایی که بعد از عمل پرتودرمانی خواهند شد، یکی از گزینه‌ها قرار دادن بوسترهای موقت بافت در سینه برای نگه داشتن پوست پستان است. این کار به شما امکان می‌دهد تا بازسازی نهایی پستان تا بعد از پرتودرمانی به تعویق بیفتد.

اگر می‌خواهید بعد از جراحی پرتودرمانی انجام دهید، قبل از عمل با یک متخصص رادیولوژی تماس بگیرید تا در مورد مزایا و خطرات، و همچنین اینکه چگونه پرتودهی روی گزینه‌های بازسازی پستان تأثیر می‌گذارد، صحبت کنید.

پس از اتمام عمل جراحی، برش با بخیه (سوچور) بسته می‌شود که یا حل می‌شوند یا بعداً برداشته می‌شوند. همچنین ممکن است یک یا دو لوله پلاستیکی کوچک در جایی که پستان شما برداشته شده است قرار داده شود. لوله‌ها مایعاتی را که پس از عمل جمع می‌شوند تخلیه می‌کنند. لوله‌ها به جای مد نظر دوخته می‌شوند و انتهای آن به یک کیسه تخلیه کوچک وصل می‌شود.

بعد از عمل

بعد از عمل جراحی برداشتن سینه می‌توانید انتظار داشته باشید که:

  • به اتاق ریکاوری بروید تا فشار خون، نبض و تنفس شما تحت نظر باشد.
  • بیش از محل عمل جراحی دارای پانسمان (باند) باشید.
  • احساس درد، بی حسی و احساس خستگی در ناحیه زیر بغل خود داشته باشید.
  • در مورد چگونگی مراقبت از خود در خانه، از جمله مراقبت از برش و تخلیه، تشخیص علائم عفونت و درک محدودیت‌های فعالیت، دستورالعمل‌هایی دریافت کنید.
  • با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید که چه موقع پوشیدن سوتین یا پروتز سینه را از سر بگیرید.
  • برایتان داروهای ضد درد و احتمالاً آنتی بیوتیک تجویز شود.

نتایج

نتایج گزارش آسیب شناسی یا پاتولوژی شما باید طی یک یا دو هفته پس از ماستکتومی در دسترس باشد. در صورت پیگیری، پزشک می‌تواند گزارش را توضیح دهد.

در صورت نیاز به درمان بیشتر، پزشک ممکن است شما را به این موارد ارجاع دهد:

  • یک متخصص رادیوتراپی برای بحث در مورد روشهای پرتودرمانی، در مواردی که ممکن است در صورت وجود تومور بزرگ، غدد لنفاوی که آزمایش سرطان مثبت داشته است، سرطانی که در پوست یا نوک پستان گسترش یافته است یا سرطان بعد از ماستکتومی باقی مانده است.
  • یک متخصص انکولوژی پزشکی برای بحث در مورد سایر روش‌های درمانی بعد از عمل، از جمله هورمون درمانی، درصورتی که سرطان شما به هورمون‌ها یا شیمی‌درمانی یا هر دو حساس است.
  • جراح پلاستیک اگر قصد بازسازی پستان را دارید.
  • یک مشاور یا یک گروه پشتیبانی برای کمک به شما در مقابله با سرطان پستان
طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید