انتشار این مقاله


چگونگی انتخاب پرستار سالمند در منزل

روزگار ما و مادربزرگ ها و پدربزرگ هامون به نوعی هست که برای مراقبت ها و نگهداری های مورد نیازشان و حتی فرزندانمان و …  به همراهی و کمک داریم. به عنوان مثال نگهداری و پرستاری از کودک،  پرستاری سالمند در منزل و مراقبت یا همراه بیمار. همانطور که شاهد هستیم جمعیت سالمند ایران رو به […]

روزگار ما و مادربزرگ ها و پدربزرگ هامون به نوعی هست که برای مراقبت ها و نگهداری های مورد نیازشان و حتی فرزندانمان و …  به همراهی و کمک داریم. به عنوان مثال نگهداری و پرستاری از کودک،  پرستاری سالمند در منزل و مراقبت یا همراه بیمار. همانطور که شاهد هستیم جمعیت سالمند ایران رو به افزایش است حتی سالمندان آینده خود ما خواهیم بود. چه بسا این جامعه نیاز به آموزش، آمادگی و مراقبت از خود دارند. اما علاوه بر همراه سالمند گاهی این افراد مسن با توجه به توانایی ها و بیماریهای این دوران نیاز به پرستار سالمند برای مراقبت در منزل خواهند داشت.

چگونگی انتخاب پرستار سالمند در منزل با تجربه و تخصص و کیفیت دریافت خدمات کاری سخت و مشکل است. چراکه عزیز سالمند برای شما بسیار اهمیت دارد و از طرفی نگهدار یا مراقب سالمند همواره میخواهد در محیط زندگی و خانوادگی وی حضور داشته و همچنین به صورت روزانه یا شبانه روزی در کنار سالمند باشد.
بنابراین انتخاب بهترین پرستار سالمند در منزل دشوار می شود در کنار اینکه می بایست شناختی از مراکز ارائه دهنده خدمات و کیفیت خدمات و … پیدا کنید.

پرستار یا مراقب سالمند در ابتدا بایستی از وظایف و شرح آن کاملا آگاهی داشته باشد و از طرفی تمام نیازهای فرد خدمت گیرنده یعنی سالمند و خانواده را انجام دهد.

یکی از نکات مهم در چگونگی انتخاب پرستار سالمند در منزل، در نظر داشتن تحصیلات فرد ارائه دهنده خدمات مراقبتی و پرستاری هست. شما به عنوان خانواده یا هر فرد نزدیکی که برای سالمند خود درخواست خدمات مراقبتی و پرستاری کرده بایستی علاوه بر شرایط جسمانی فرد مسن، موارد دیگری را هم در نظر بگیرید.

مصاحبه با پرستار سالمند

سوالاتی که خانواده ها یا فرزندان بایستی برای انتخاب پرستار سالمند مناسب یا مراقب سالمند از او بپرسند، شامل موارد زیر:

  1. تا کنون سابقه ی پرستاری و نگهداری از سالمندان بخصوص مشابه سالمند خود داشته اید؟
  2. شرایط سالمند مشابه چطور بوده میتوانید توصیف کنید؟
  3. نوع برخورد و واکنش شما در شرایط و موقعیت های گوناگون سالمند چگونه هست؟ درواقع رفتارتان در این مواقع چطور است؟ به عنوان مثال در شرایط بی قراری و پرخاشگری سالمند، مقاومت دربرابر خوردن دارو، غذا و … ، عصبانیت سالمند، توهم سالمند و … .

ویژگی های پرستار سالمند مناسب برای نگهداری از سالمند در منزل

  • برای انجام فعالیت های روزانه و وظایف مراقبان با تجربه و پرستاران حرفه ای درواقع آموزش دیده اند.
  • سالمندان نیاز به تحرک و جابجایی با توجه به شرایط و توانایی شان دارند که پرستاران و مراقبان می بایست توانایی و مهارت در جابجایی سالمند را داشته باشد.
  • رعایت بهداشت و نظافت محیط زندگی و خود سالمند همچنین رعایت و حفظ رژیم غذایی سالمند با اهمیت است.
  • پرستار سالمند بیمار لازم است دارای مهارت دارو دادن و تسهیلگری در روند درمان فرد مسن داشته باشد. همچنین زمانبندی مصرف دارو برای سالمند بیمار و رعایت آن توسط مراقب یا پرستار سالمند مهم هست.
  • یک نیروی مراقبتی و پرستاری سالمند در منزل مجرب همواره خود را از نظر دانش و علمی استاندارد ارتقاء می دهد.
  • فعالیت های روزانه سالمند، در این سنین نیاز به همراهی دارند. به عنوان مثال همراه یا همدم سالمند یا مراقب وی در فعالیت هایی چون پیاده روی و خرید، فعالیتهای که باعث افزایش اعتماد بنفس سالمند و جلوگیری از فروپاشی استقلال فرد مسن را همراهی کند.
  • کمک به پیشرفت و بهبود سالمند و ارتباط با خانواده وی و گزارش روند بهبود وی به آنها از دیگر وظایف پرستار سالمند در منزل می باشد.
  • علاقمندی به کار و ارائه خدمات به افراد مسن موجب ارائه باکیفت تر خدمات است، چراکه واقعا مراقبت و پرستاری سالمند شغلی سخت هست وعلاقمندی و اشتیاق به کار عزیزان زحمت کش مراقب و پرستار هست که به کیفیت زندگی سالمندان کمک شایانی می کند.
  • یک نگهدار سالمند و مراقب با دردها، تنهایی ها و ترس ها و ناراحتی های عزیز مسن آشناست و برای انتقال حس بهتر سالمند تلاش کرده و با سالمند همدلی می کند.
  • همیشه شرایط نگهداری و روحیه و جسم سالمندان یکسان نیست بنابراین یک پرستار و مراقب سالمند، انعطاق پذیری و صبوری را بایستی داشته باشد. گاهی سالمند با توجه به شرایطش در برخی از موارد با پرستار خود همکاری نکرده یا توانایی نداشته در این مواقع حفظ آرامش فرد مسن مهم است.
  • تغییر وضعیت سالمند از نظر جسمی و روحی همواره با خانواده وی توسط پرستار گزارش داده شود و گاهی تظاهر به بیماری در سالمند را تشخیص داده و همواره نسبت به وضعیت سالمند و کوچکترین تغییراتش پاسخگو باشد.
  • مهارت حرفه ای، اعتمادی و ارتباطی یک مراقب یا نگهدار سالمند: علاوه بر حفظ روحیه سالمند، روحیه خود فرد مراقب یا پرستار مهم است که دربرابر ناملایمات و مشکلات دستخوش تغییر شده چراکه رفتار حرفه ای و مناسب او بر فرد مسن تاثیر گذار است. همچنین اعضای خانواده فرد خدمت گیرنده با اطمینان از تعهد مراقب، بر عملکرد درست او میتوانند حساب کنند.
  • در برقراری ارتباط و دارا بودن مهارت ارتباطی در نگهداری از سالمند، فردی که ارائه دهنده خدمت به سالمند می بایست با اول از همه خود سالمند و بعد اعضای خانواده، تیم مراقبت و پزشکان ارتباط برقرار کرده و اطلاع رسانی و آگاهی از وضعیت سلامتی فرد مسن انجام شود.

به قولی محرم اسرار: یک پرستار خوب و مناسب همواره نسبت به اتفاقات و اطلاعات روزمره در منزل سالمند به قولی محرم اسرار باید باشد جز مواردی که خطر جانی و سلامت تهدید کننده باشد.

قدرت بدنی: در نگهداری از سالمندان، سلامت و توانایی و قدرت جسمانی به انتخاب یک مراقب سالمند در منزل کمک کننده است. افراد مسن کم توان و ناتوان قادر به انجام برخی امور شخص خود نبوده مانند: تحرک، استحمام، بلعیدن غذا و …. بنابراین این افراد نیاز به جابجایی داشته که فرد مراقب می بایست توانمند باشد.

پرستاران و مراقبین سالمندان تحت پشتیبانی مراکز معتبر و متعهد از دیگر ویژگی های پرستار سالمند مناسب برای نگهداری از سالمند در منزل است.

آسانیسم (www.asanism.com) مجموعه ایست که با جمع آوری مراکز ارائه دهنده خدمات مراقبتی و پرستاری و پزشکی معتبر و دارای مجوزهای وزارت بهداشت و درمان، خدماتی با کیفیت و دسترسی سریع و آسان ارائه می دهد.

قیمت پرستار سالمند در منزل

مراقبت از والدین سالخورده و مسن مان که عمری را به پای فرزندان و پیشرفت آنها گذاشته اند به بهترین نحو ممکن همواره دغدغه ذهنی ما فرزندان و یا حتی نوادگان و دیگر عزیزانشان هست. قیمت پرستار سالمند در منزل یا هزینه ها همواره وابسته به شرایط جسمی سالمند و نیاز مراقبتی وی و همچنین محیط ارائه خدمت است. هزینه پرستار یا مراقب سالمند در واقع به مواردی چون: ساعت کاری (ساعتی، روزانه، شبانه روزی، مقطعی)، دریافت خدمت پرستاری در منزل یا بیمارستان، دریافت خدمات ویژه پرستار سالمند در منزل، نوع بیماری ها یا ناتوانی فرد سالمند، تعداد اعضای خانواده که فرد مسن را همراهی کرده یا با او زندگی می کند، انجام امور منزل و … .

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید