انتشار این مقاله


واژینیسموس و درمان آن

در این مقاله به بررسی موضوعواژینیسموس و درمان آن خواهیم پرداخت. واژینیسموس از جمله مشکلات بالینی است که با گرفتگی عضله ها و انقضباض شدیدی که در قسمت ماهیچه های لگن است، اتفاق می افتد و باعث می شود که خانم ها در حین رابطه جنسی درد شدیدی را احساس کنند، یا حتی نتوانند رابطه […]

در این مقاله به بررسی موضوعواژینیسموس و درمان آن خواهیم پرداخت.

واژینیسموس و درمان آن

واژینیسموس از جمله مشکلات بالینی است که با گرفتگی عضله ها و انقضباض شدیدی که در قسمت ماهیچه های لگن است، اتفاق می افتد و باعث می شود که خانم ها در حین رابطه جنسی درد شدیدی را احساس کنند، یا حتی نتوانند رابطه جنسی برقرار کنند. در چنین افرادی با مشکل واژینیسموس، به علت درد بسیار زیادی که دارند، از تامپون هم در حین معاینه نمی توانند استفاده کنند.

در این مطلب به موضوع واژینیسموس و درمان آن پرداخته می شود، در ابتدا سوالاتی راجع به این بیماری را ذکر نموده و در مورد هر یک از آنها به طور مفصل صحبت خواهد شد:

  • واژینیسموس در چه حالتی رخ می دهد؟
  • واژینیسموس چند نوع دارد؟
    • نوع اولیه واژینیسموس (Primary Vaginismus)
    • واژینیسموس ثانویه (Secondary Vaginismus)
    • واژینیسموس نوع کلی (Global Vaginismus)
    • واژینیسموس موقعیتی (Situational Vaginismus)
  • واژینیسموس چه علائمی دارد؟
  • درمان  قطعی واژینیسموس به چه صورت است؟

واژینیسموس در چه حالتی رخ می دهد؟

واژینیسموس در چه حالتی رخ می دهد؟

این اتفاق زمانی رخ می دهد که ورود هر جسم خارجی (مانند: سپکلوم معاینه، آلت مردانه، تامپون ها) به داخل واژن باعث می شود که ماهیچه های دهانه واژن سفت شده و این موضوع به دلیل انقباض غیرارادی ماهیچه های کف لگن بروز می دهد، این اتفاق منجر به درد و توقف موقتی تنفس فرد می شود.

مهمترین ماهیچه هایی که به صورت گسترده درگیر این اتفاق می شوند، ماهیچه های شرمگاهی دنبالچه ای یا PC می باشند که وظیفه این ماهیچه دفع ادرار، برقراری رابطه جنسی، ارگاسم، حرکات روده و زایمان است.

اگر این مسئله برطرف نشود، سبب سرخوردگی شخص در ارتباطات زناشویی می شود و شرایط را بدتر نیز خواهد کرد، اما در نهایت واژینیسموس و درمان آن کاملا قابل انجام است و امروزه با پیشرفت هایی که در درمان این بیماری انجام شده استف باعث شده تا نتایج بسیار بهتری به دست آید.

واژینیسموس چند نوع دارد؟

این بیماری انواع مختلفی دارد و در هریک از خانم ها با علائم مختلف نشان داده می شود که نوع بیماری و نشانه های آن کاملا متفاوت است و یکسان نمی باشد.

  1. نوع اولیه واژینیسموس (Primary Vaginismus)

در نوع اولیه درد همراه همیشگی فرد می باشد و به همین علت فرد در هنگام معاینه واژن توسط متخصص زنان درد بسیار زیادی را باید تحمل کند. این نشانه معمولا در زمان برقراری اولین رابطه جنسی ظاهر می شود که دردی غیرعادی دارد و با چنین شرایطی مرد نمی تواند هیچ گونه دخولی انجام دهد. در این حالت واژینیسموس مانند یک دیوار در واژن می باشد که اجازه دخول نمی دهد.

این شرایط با درد و شروع شدن گرفتگی عضلات در همین قسمت شروع می شود و حتی تنفس عادی را نیز برای فرد دچار مشکل میکند.

  1. واژینیسموس ثانویه (Secondary Vaginismus)

در نوع ثانویه این بیماری خانم ها یک رابطه جنسی عادی را تجربه میکنند، اما باز هم نشانه هایی از واژینیسموس را هم مشاهده نموده و حتی ممکن است، این اتفاق در اولین رابطه جنسی نیز رخ ندهد و این عارضه ممکن است، در هر دوره ای از زندگی برای فرد اتفاق بیفتد.

اما علائم واژینیسموس به صورت جدی تر در برخی مواقع بسیار خاص رخ می دهند و شامل اتفاقاتی مانند: عفونت، یائسگی، یک تروما، جراحی، زایمان، بروز برخی مشکلات عاطفی و جنسی، تجربه های بسیار ناخوشایند و غیره می باشند. در چنین شرایطی اگر بیماری های پیش زمینه ای آن نیز برطرف شوند، باز هم فرد دردها را همچنان احساس خواهد کرد.

  1. واژینیسموس نوع کلی (Global Vaginismus)

در این نوع بیماری نشانه ها همیشه وجود دارند و هر عاملی باعث می شود که این دردها شروع شده و فرد را آزار می دهند.

  1. واژینیسموس موقعیتی (Situational Vaginismus)

در این نوع از بیماری ذکر شده، دردها در برخی مواقع رخ می دهند، ممکن است، فرد در حین برقراری رابطه جنسی هیچ دردی را احساس نکند، اما در زمان معاینه توسط پزشک زنان برخی علائم و دردها را احساس کند.

واژینیسموس چه علائمی دارد؟

همانطور که گفته شد این بیماری در هر فردی یکسان نمی باشد و علائمی که ممکن است، ظاهر شوند، شامل:

  • نزدیکی بسیار دردناک که در نهایت منجر به سفتی واژن، سوزن سوزن شدن واژن می شود.
  • دخول به سختی یا حتی به صورت غیر ممکن اتفاق می افتد.
  • رابطه جنسی در بلند مدت نیز با درد همراه است و دلایل آن نامشخص است.
  • فرد در هنگام استفاده از تامپون درد دارد.
  • در زمان معاینه دردهای زیادی را تجربه میکند.
  • گرفتگی ماهیچه های لگن و واژن در زمان رابطه یا هنگام دخول
  • تنگی نفس ناشی از درد زیاد

درمان واژینیسموس به چه صورت است؟

برای واژینیسموس و درمان آن، سوابق پزشکی فرد باید مورد بررسی قرار بگیرد و معاینه هایی در قسمت لگن انجام می شود که گاهی ممکن است، درمان آن به وسیله پزشکان متخصص زیادی انجام شود تا علت اصلی آن مشخص شود.

در ابتدا نیاز است که از لحاظ عواملی مانند عفونت، این مشکل بررسی و درمان شود که بعد از آن به عوامل اصلی دیگر پرداخته می شود. به طور کلی هدف از درمان این بیماری این است که از سفت شدن ماهیچه ها به صورت خود به خود جلوگیری شود و دردی را برای فرد ایجاد نکند که لازم است، ترس های فرد بیمار نیز به همراه آن درمان شوند.

انواع روش های درمانی واژینیسموس

انواع روش های درمانی واژینیسموس

برای درمان آن ابتدا پزشک زنان و زایمان تمرینانی را برای انعطاف پذیری بیشتر قسمت لگن توصیه میکند و سپس برای درمان روحی و عاطفی فرد نیز پیشنهاداتی ارائه می دهد که همگی موثر هستند.

انجام تمرینانی برای کنترل نمودن کف لگن: این فعالیت ها باعث انعطاف پذیری بالاتر ماهیچه ها شده و تمرینات کگل (Kegel) نامیده می شود، این تمرینات به کنترل کردن ماهیچه های کف لگن نیز کمک میکند.

آموزش و مشاوره برای فرد بیمار: برای درمان واژینیسموس یک سری آموزش هایی در رابطه با این قسمت از بدن به فرد ارائه می شود که بتواند فرآیند درد و پاسخ بدن در این مواقع را بهتر درک کند.

انجام تمرینات عاطفی: این تمرینات به خانم هایی با مشکل واژینیسموس کمک میکند تا تمامی فاکتورهایی عاطفی را که باعث مشاهده علائم این بیماری می شوند را بهتر بشناسند و برای درمان آن چه به صورت فیزیکی و چه از لحاظ روحی اقدامات مثبتی را انجام دهند.

کاهش حساسیت های نسبت به زمان دخول: آموزش این روش به این صورت است که به فرد گفته می شود تا بتواند دهانه واژن را لمس کرده و به داخل واژن نیز وارد شود که لمس کردن به مروز زمان باعث می شود، درد کمتری را احساس کند.

استفاده از بوتاکس برای درمان واژینیسموس: در این روش مقداری بوتاکس به ماهیچه های واژن وارد می شود و اینکار سبب می شود مایهی چه های آن بخش فلج شده و قدرت انقباض را از آنها میگیرد که در نهایت باعث می شود، در زمان دخول مشکل فرد حل شود.

واژینیسموس و درمان آن با انرژی هیگز: این انرژی، ترکیبی از دو انرژی گرمایی و کششی است که بر روی ماهیچه های واژن (بولبوکاورتوس) قرار میگیرد. در زمان آغاز درمان از هندپیس اکسترنال یا خارجی استفاده میکنند و بعد از آن هندپیس درونی را به کار میگیرند. ترکیبات انرژی های نامبرده به فرد کمک میکند که حساسیت های قبلی از بین بروند و گرفتگی ماهیچه ها نیز برطرف شود، درمان در این روش باید طی چندین جلسه انجام شود.

منبع : https://drzarganjfard.com

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید