انتشار این مقاله


تاندونیت پاتلا یا زانوی جهندگان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

التهاب تاندون کشکک زانو…

تاندونیت پاتلا نوعی آسیب دیدگی در تاندونی است که کاسه زانو (کشکک) را به استخوان ساق متصل می‌کند. تاندون کشکک با عضلات جلوی ران کار می‌کند تا زانو را گسترش دهد و بتوانید لگد بزنید، بدوید و بپرید.

التهاب تاندون استخوان کشکک زانو ، که به آن زانوی جهندگان نیز گفته می‌شود، بیشتر در ورزشکارانی دیده می‌شود که ورزش‌های آنها شامل پرش مکرر است، مانند بسکتبال و والیبال. با این حال، حتی افرادی که در ورزش‌های پرشی شرکت نمی‌کنند نیز می‌توانند به تاندونیت کشکک زانو مبتلا شوند.

برای اکثر افراد، درمان التهاب تاندون کشکک زانو با فیزیوتراپی برای کشش و تقویت عضلات اطراف زانو آغاز می‌شود.

علائم زانوی جهندگان

درد اولین علامت تاندونیت کشکک زانو بوده و معمولاً بین کاسه زانو و جایی است که تاندون به استخوان ساق (استخوان درشت نی) متصل می‌شود.

در ابتدا ممکن است فقط در هنگام شروع فعالیت بدنی یا درست بعد از یک تمرین شدید درد را در زانوی خود احساس کنید. با گذشت زمان، درد بدتر می‌شود و شروع به تداخل و اختلال در ورزش می‌کند. در نهایت، درد با حرکات روزمره مانند بالا رفتن از پله‌ها یا بلند شدن از صندلی تداخل می‌کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

برای درد زانو ابتدا اقدامات خود مراقبتی مانند کمپرس یخ ناحیه و کاهش موقت یا اجتناب از فعالیت‌هایی که باعث ایجاد علائم می‌شوند را امتحان کنید.

درصورت رویت موارد زیر، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد ادامه دارد یا بدتر می‌شود
  • درد توانایی شما در انجام فعالیت‌های روزمره را مختل می‌کند
  • درد با تورم یا قرمزی مفصل همراه است

علل تاندونیت پاتلا

التهاب تاندون استخوان کشکک زانو یک آسیب متداول در استفاده بیش از حد اززانوست که در اثر فشار مکرر بر روی تاندون کشکک ایجاد می‌شود. این استرس منجر به پارگی ریز تاندون می‌شود که بدن  سعی در ترمیم آن دارد.

اما همچنان که پارگی‌های تاندون زیاد می‌شوند، باعث درد ناشی از التهاب و ضعیف شدن تاندون می‌شوند. وقتی این آسیب تاندون بیش از چند هفته ادامه پیدا کند، آن را تاندینوپاتی می نامند.

عوامل خطر

ترکیبی از عوامل ممکن است در ایجاد التهاب تاندون استخوان کشکک زانو نقش داشته باشد، از جمله:

  • فعالیت بدنی. دویدن و پریدن معمولاً با تاندونیت پاتلا همراه است. افزایش ناگهانی میزان سختی یا دفعات انجام فعالیت نیز باعث ایجاد تنش و فشار در تاندون می‌شود؛ برای مقابله می‌توانید کفش‌های مخصوص دویدن خود را تغییر دهید.
  • عضلات سفت پا. عضلات سفت ران (عضلات چهار سر ران) و همسترینگ که از پشت ران عبور می‌کنند، می‌توانند فشار بر روی تاندون کشکک زانو را افزایش دهند.
  • عدم تعادل عضلانی. اگر برخی از عضلات پاهای شما بسیار قوی‌تر از سایرین باشد، عضلات قوی‌تر می‌توانند به شدت تاندون کشکک را بکشند. این کشش ناهمگون می‌تواند باعث تاندویت پاتلا شود.
  • بیماری مزمن. برخی از بیماری‌ها جریان خون در زانو را مختل می‌کنند و این باعث تضعیف تاندون می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به نارسایی کلیه، بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید و بیماری های متابولیکی مانند دیابت اشاره کرد.

عوارض

اگر سعی کنید بی توجه به درد به فعالیت روزانه ادامه دهید و علائم هشدار دهنده بدن را نادیده بگیرید، به طور فزاینده‌ای باعث بزرگتر شدن پارگی تاندون کشکک زانو خواهید شد. اگر به این مشکل اعتنا نداشته باشید، درد زانو و کاهش عملکرد می‌تواند ادامه داشته باشد و به سمت تاندینوپاتی کشکک جدی‌تر پیشرفت کنید.

پیشگیری از التهاب تاندونی پاتلا

برای کاهش خطر ابتلا به تاندونیت پاتلا ، این مراحل را انجام دهید:

  • با وجود درد، ورزش نکنید. به محض مشاهده درد زانو ناشی از ورزش، روی ناحیه را یخ  گذاشته و استراحت کنید. تا زمانی که زانوی شما بدون درد باشد، از فعالیت‌هایی که باعث ایجاد فشار روی تاندون کشکک می‌شود خودداری کنید.
  • عضلات خود را تقویت کنید. عضلات قوی ران بهتر قادر به تحمل فشارهای ناشی از تاندونیت کشکک زانو هستند. تمرینات خاص، که شامل جمع کردن زانو و سپس به آرامی پایین آوردن پا می‌شود، بسیار مفید است.
  • تکنیک خود را بهبود ببخشید. برای اطمینان از اینکه بدن خود را به درستی استفاده می‌کنید، هنگام شروع یک ورزش جدید یا استفاده از وسایل ورزشی، آموزش‌های اصولی را یاد بگیرید یا دستورالعمل‌های حرفه‌ای دریافت کنید.

تشخیص

در طول معاینه، پزشک ممکن است به قسمت‌هایی از زانویتان فشار وارد کند تا محل آسیب را تشخیص دهد. معمولاً درد ناشی از التهاب تاندون کشکک زانو در قسمت جلوی زانو، درست در زیر مفصل زانو وجود دارد.

آزمایشات تصویربرداری

پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش تصویربرداری زیر را درخواست نماید:

  • اشعه ایکس. اشعه ایکس کمک می‌کند تا احتمال سایر مشکلات استخوانی که می‌توانند باعث درد زانو شوند، رد شوند.
  • سونوگرافی. این آزمایش با استفاده از امواج صوتی، تصویری از زانو ایجاد می‌کند و پارگی تاندون کشکک زانو را نشان می‌دهد.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI). این روش از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق استفاده می‌کند که می‌تواند تغییرات ظریف در تاندون کشکک را نشان دهد.

درمان تاندونیت پاتلا

پزشکان معمولاً قبل از در نظر گرفتن سایر گزینه‌ها مانند جراحی، با درمان‌های کمتر تهاجمی شروع می‌کنند.

داروها

داروهای تسکین دهنده درد مانند ایبوپروفن  یا ناپروکسن سدیم  ممکن است تسکین کوتاه مدت درد ناشی از تاندویت کشکک زانو را فراهم کنند.

تراپی

انواع تکنیک‌های فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش علائم مرتبط با التهاب تاندون استخوان کشکک زانو کمک کند، از جمله:

  • تمرینات کششی. تمرینات کششی منظم و ثابت می‌توانند اسپاسم عضلات را کاهش دهند و به طولانی شدن واحد عضله – تاندون کمک کنند. در هنگام تمرینات کششی، زیاده‌روی نکنید.
  • تمرینات تقویت کننده. عضلات ضعیف ران در کشیدگی تاندون کشکک زانویتان نقش دارند. ورزش‌هایی که بتوانید پس از کشش زانو پا را به آرامی پایین بیاورید، همچنین تمریناتی که به طور ترکیبی تمام عضلات پا را تقویت می‌کند، مانند فشار دادن پا، می‌تواند مفید باشد.
  • نوار تاندون کشکک. نواری که به تاندون کشکک فشار وارد کند، می‌تواند به توزیع نیرو از تاندون کمک کرده و آن را از طریق بند هدایت کند. این امر ممکن است به تسکین درد کمک کند.
  • یونتوفورز. این روش درمانی شامل پخش داروی کورتیکواستروئید بر روی پوست و سپس استفاده از دستگاهی است که بار الکتریکی کمی برای انتقال دارو از طریق پوست به شما القا می‌کند.

روش‌های جراحی و سایر روش‌ها

اگر درمان‌های محافظه کارانه کمکی نکرد، پزشک ممکن است روش‌های درمانی دیگری پیشنهاد دهد؛ مانند:

  • تزریق کورتیکواستروئید. تزریق کورتون با سونوگرافی در غلاف اطراف تاندون کشکک ممکن است به تسکین درد کمک کند. اما این نوع داروها می‌توانند تاندون ها را ضعیف کرده و احتمال پارگی آن‌ها را افزایش دهند.
  • تزریق پلاسما غنی از پلاکت. این نوع تزریق در برخی از افراد با مشکلات مزمن تاندون کشکک آزمایش شده است. مطالعات ادامه دارد. امید است که تزریقات باعث تشکیل بافت جدید شده و به بهبود آسیب تاندون کمک کند.
  • روش سوزن نوسانی. این روش سرپایی با استفاده از بی حسی موضعی انجام می‌شود. پزشک از تصویربرداری اولتراسوند برای هدایت یک سوزن کوچک نوسانی استفاده می‌کند که ناحیه آسیب دیده را از بین می‌برد در حالی که از آسیب تاندون سالم جلوگیری می‌کند. این یک روش نسبتاً جدید است، اما نتایج امیدوار کننده است.
  • عمل جراحی. در موارد نادر، در صورت عدم موفقیت در سایر روش‌های درمانی تاندونیت پاتلا ، پزشک ممکن است از بین بردن تاندون کشکک را از طریق جراحی انجام دهد. برخی از اقدامات را می‌توان از طریق برش‌های کوچک در اطراف زانو انجام داد.

سبک زندگی و درمان‌های خانگی

اگر زانوی شما درد می‌کند، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • مسکن ها. داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم ممکن است تسکین درد کوتاه مدتی را ایجاد کنند.
  • از فعالیت هایی که باعث درد می شوند خودداری کنید. ممکن است لازم باشد کمتر ورزش کنید یا به طور موقت به یک ورزش کم تأثیر بروید. کار با درد می‌تواند به تاندون کشکک آسیب برساند.
  • کمپرس یخ. بعد از فعالیتی که باعث درد می‌شود، یخ کمپرس کنید. یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و کیسه را در یک حوله بپیچید. یا ماساژ یخ را امتحان کنید. در یک فنجان پلاستیکی یخ درست کنید و یخ را مستقیماً روی پوست خود بمالید.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

اگر در حین یا بعد از فعالیت بدنی زانو درد دارید که با یخ یا استراحت بهبود نمی‌یابد، به پزشک مراجعه کنید. پس از معاینه، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص پزشکی ورزشی ارجاع دهد.

آنچه شما می‌توانید انجام دهید

  • علائم و زمان شروع درد را ذکر کنید.
  • اطلاعات پزشکی کلیدی، از جمله سایر مشکلاتی که دارید و داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید را بنویسید.
  • فعالیت معمول روزانه خود را ذکر کنید، از جمله طول و شدت تمرین ورزشی یا سایر تمرینات. توجه داشته باشید اگر اخیراً فعالیت خود و سطح و شدت آن را تغییر داده اید، یا وسایل خود مانند کفش مخصوص دویدن را عوض کرده‌اید، از توجهتان دور نماند.
  • به جراحات اخیر که ممکن است به مفصل زانوی شما آسیب برساند توجه داشته باشید.
  • سوالاتی که از پزشک خواهید پرسید، یادداشت نمایید.

در زیر چند سوال اساسی برای پرسیدن از پزشکی که شما را برای احتمال وجود زانوی پرشگران معاینه می‌کند، آورده شده است. اگر سوالات دیگری برای شما پیش آمد، از پرسیدن دریغ نکنید.

  • به احتمال زیاد علت علائم و نشانه‌های من چیست؟
  • آیا به آزمایش نیاز دارم؟
  • چه درمانی را پیشنهاد می‌کنید؟
  • آیا با درمان می‌توانم ورزش خود را انجام دهم و درمان چه مدت طول می‌کشد؟
  • در صورت بهبود، چه حرکتی می‌توانم با خیال راحت انجام دهم؟
  • چه اقدامات خودمراقبتی را باید انجام دهم؟
  • آیا باید به متخصص مراجعه کنم؟

چه انتظاری از پزشک خود دارید

پزشک احتمالاً از شما سوالاتی می‌پرسد، از جمله:

  • آیا علائمتان بدتر می‌شوند؟
  • شدت درد شما چقدر است؟
  • آیا درد شما قبل، حین یا بعد از تمرین رخ می دهد یا اینکه مداوم است؟
  • آیا درد با تورم زانو، قفل شدن همراه است؟
  • آیا علائم شما بر توانایی شما در ورزش یا بالا رفتن از پله‌ها یا انجام فعالیت‌های دیگر تأثیر دارد؟
  • آیا درمان‌های خانگی را امتحان کرده اید؟ آیا چیزی کمک کرده است؟
طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *