انتشار این مقاله


آشنایی با علل خودکشی در مردان و روش های پیشگیری

چه عواملی در آقایان باعث می‌شود که به خودکشی دست بزنند؟

در سال‌های اخیر تعداد مردانی که با خودکشی به زندگی خود پایان می‌دهند، رو به افزایش بوده است. درحالی که زنان “افکار” خودکشی در سر دارند، اما تعداد مردانی که در اثر خودکشی ار بین می‌روند بیشتر است.

براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در سال ۲۰۱۷، بیش از ۴۷هزار نفر در اثر خودکشی از بین رفته‌اند. خودکشی به عنوان دهمین عامل مرگ و میر شناخته شده است. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از آسیب‌ها، در سال ۲۰۱۵ خودکشی هفتمین عامل مرگ در مردان آمریکایی بوده است. خودکشی یک مشکل جدی در آمریکا و سراسر جهان محسوب می‌شود؛ اما هنوز امید وجود دارد.

در ادامه نکاتی را در مورد خودکشی در مردان با هم مرور خواهیم کرد. این کار به شما کمک می‌کند بدانید اگر خود یا عزیزانتان با احساس ناامیدی و فکر به خودکشی مواجه شدید، چه کار انجام دهید.

مرور آماری درباره خودکشی:

  • در سال ۲۰۱۷ آمار خودکشی در مردان ۳.۵ برابر بیشتر از زنان بود.
  • از این تعداد بیشتر افراد میانسال سفیدپوست بوده و حدودا شامل ۷۰ درصد تمام خودکشی‌ها در سال ۲۰۱۷ بودند.
  • تحقیقات همچنین نشان داده درحالی که زنان بیشتر اقدام به خودکشی می‌کنند، اما مردان راه‌های مرگبارتری برای خودکشی انتخاب می‌کنند.
  • براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) خودکشی عامل نیمی از مرگ‌های خشونت آمیز در مردان در سراسر جهان است.  
  • مردان در سنین بالاتر از ۶۵ سال ریسک بالاتری در خودکشی دارند.

عوامل خطر خودکشی در مردان:

هر اقدامی به خودکشی به موفقیت نمی‌انجامد. اگرچه تلاش‌های ناموفق اول اغلب منجر به خودکشی‌های مجدد و موفق می‌شوند.

شایع‌ترین عوامل خطر خودکشی در مردان شامل موارد زیر است:

  • مصرف دارو یا الکل برای کنار آمدن با احساسات، روابط، فشار کاری یا سایر مشکلات
  • کناره‌گیری اجتماعی (انزوا) یا تنها زندگی کردن
  • ناتوان بودن در شکل‌گیری یا ادامه دادن روابط معنادار
  • طلاق یا روابط ناموفق
  • سابقه تجاوز فیزیکی و جنسی
  • گوشه‌گیری
  • مورد خشونت و قلدری قرار گرفتن در مدرسه، دانشگاه یا محل کار
  • از کار برکنار شدن
  • از دست دادن عزیزان در طی یک حادثه یا در اثر بیماری
  • بیماری روانی (به ویژه اگر مربوط به افسردگی یا بیماری‌های دردناک و ناتوان کننده باشد.)

در مردان مسن خودکشی اکثرا با افسردگی، درد جسمانی و بیماری، تنها زندگی کردن و احساس ناامیدی و گناه همراه است.

توضیحات بیشتر:

علاوه بر مواردی در در بالا به عنوان عوامل خطر خودکشی در مردان نام برده شد، تئوری‌های دیگری نیز به عنوان دلایل بالاتر بودن احتمال خودکشی در مردان مطرح شده است.

  • سنتی که جنسیت مردان را از ابراز احساسات بازمی‌دارد: به مردان همیشه گفته شدهباید قوی باشند و از کسی درخواست کمک نکنند. چنین هنجارهایی باعث سخت و غیرممکن شدن آن می‌شود که مردان زمانی که نیاز دارند، درخواست کمک کنند.
  • افسردگی ممکن است در مردان تشخیص داده نشود. مردان اغلب احساس افسردگی را به دکتر خود نشان نمی‌دهند. اگر هم آن را بیان کنند، اغلب در قالب مشکلات کاری یا روابطشان به آن اشاره می‌کنند. مردان همچنین تمایل دارند احساسات خود را به جای غم یا ناامیدی “استرس” توصیف کنند.
  • احتمال کمتری وجود دارد مردان به دنبال کمک برای مشکلات احساسی خود باشند. تحقیقات نشان می‌دهد افسردگی به ندرت در مردان تشخیص داده می‌شود. زیرا آن‌ها تمایل دارند بیماری خود را انکار کنند. همچنین مایل هستند به درمان علامتی و خوددرمانی بپردازند.
  • احتمال بیشتری وجود دارد که مردان علائم افسردگی را خودشان درمان کنند. مثلا با مصرف الکل، موادمخدر یا دارو.

همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که مردان با روش‌های مرگبارتری خودکشی کنند.  

جلوگیری از خودکشی در مردان:

استراتژی‌های متفاوتی وجود دارد که افراد و جوامع می‌توانند برای کاهش رخداد خودکشی مردان در پیش گیرند.

مراقب نشانه‌های افسردگی باشید. علائم افسردگی در مردان شامل کج خلقی و زودرنجی، کناره گیری اجتماعی، اضطراب، از دست دادن هیجان و نشاط، دردهای فیزیکی و شکایت از آن، شرکت در رفتارهای پرخطر، سومصرف مواد و الکل و کاهش توانایی در رسیدگی به وظایف روزمره می‌شود.     

پیشنهادهای حمایتی مطرح کنید. اگر علائم افسردگی مشاهده شد، بپرسید که چه کاری برای کمک می توانید انجام دهید و این اطمینان را دهید که شما برای کمک و به عنوان گوش شنوا حضور دارید.

از علائم چشم پوشی نکنید. اگر بازخوردی از افکار و رفتار مرتبط به خودکشی مشاهده کردید ساده از کنار آن نگذرید. اگر در صحبت‌ها اشاره‌ای به بحث های مربوط به خودکشی شنیدید، وی را تشویق کنید که با دکتر و یا روانشناس خود صحبت کند.

حمایت‌های رفتاری و احساسی نقش مهمی در کمک به افراد برای وفق دادن آن­‌ها با موقعیتشان دارد تا به شرایط عادی برگردند. علائم هشداری که در بالا به آن اشاره شد لزوما و غیرقابل پیشگیرانه به تلاش به خودکشی منجر نمی شود.

با این وجود افرادی که به حس خودکشی می رسند، به طور معمول افق دیدی را توصیف می‌کنند که نشان از عدم توانایی آن‌ها برای دیدن تصویری گسترده دارد و یک افق دید بسته و سیاه و سفید است. در چنین شرایطی، فرد ممکن است به اندازه کافی انگیزه لازم برای طلب کمک را نداشته باشد. در این شرایط این وظیفه برعهده اطرافیان فرد قرار می‌گیرد که با گوش دادن، تشویق و برخی اوقات دست و پنجه نرم کردن با پیش فرض‌های ذهنی غلط فرد از نظر توانایی و ارزش داشتن برای جامعه، نقش حمایتی برعهده گیرند.

روش‌های دیگر برای کاهش خودکشی در مردان شامل موارد زیر می‌شود:
  • شناسایی مردانی که در خطر هستند و پیشنهاد حمایت کردن
  • آموزش کنار آمدن و حل مساله به مردان برای مدیریت چالش‌های کاری، رابطه و سلامتی
  • پشتیباتی سلامت روان به سادگی در دسترس باشد   
  • فراهم آوردن موقعیت­هایی که گروه‌هایی برای برقراری ارتباط‌های اجتماعی تشکیل شود
  • محدود کردن دسترسی افراد به ابزارهای مرگبار خودکشی نظیر اسلحه گرم و داروهای نسخه‌ای

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ در ژورنال سلامت روان منتشر شد، نشان داده شده است که دریافت حمایت از یک دوست مورد احترام و قابل اطمینان می‌تواند روش موثری در پیشگیری از خودکشی مردان باشد. همچنین برقراری ارتباط با افرادی که پیش از این از موقعیت مشابه‌ای عبور کرده اند می‌تواند موثر باشد.

تغییر روش‌های طلب کمک نیز یکی از عوامل موثر است. مردان ممکن است به راحتی کمک درخواست نکنند از آن جا که این ترس وجود دارد که نشانی از ضعف آن‌‌ها تلقی گردد. جستجوی روشی برای تغییر این دیدگاه می‌تواند نقش موثری در کاهش نرخ خودکشی مردان داشته باشد. در تحقیق اشاره شده در سال ۲۰۱۹، اشاره شده است که تغییر روش طلب کمک به نحوی که رویکرد مردانه داشته باشد می‌تواند احتمال درخواست کمک از جانب مردان را در زمان نیاز افزایش دهد.

درخواست کمک:

درخواست کمک برای افرادی که قصد خودکشی و یا نشانه‌های قوی از این قصد در آن­‌ها دیده شده، بسیار مهم است. کمک از جانب منابع بسیاری نظیر پزشک‌های خانواده، روانشناسان، روان پزشکان، روان درمانگران، سازمان‌های داوطلب، مراکز مرتبط با جوامع سلامت روان، بیمارستان‌های محلی و نیز دفاتر اجتماعی در دسترس است.

روش‌های درمان موثری برای افسردگی وجود دارد. روان درمانی، داروهای ضدافسردگی و اغلب ترکیب هر دو این موارد می‌تواند در کاهش علائم افسردگی و به دنبال آن کاهش خطر اقدام به خودکشی موثر باشد.

سخن آخر

علائم افسردگی در خانم‌ها و آقایان ممکن است متفاوت آشکار شود. به همین دلیل علائم ممکن است توسط پزشکان و یا نزدیکان فرد مورد بی توجهی قرار گیرد. توقعات اجتماعی نیز می‌تواند توضیح دهنده این باشد که چرا مردان در هنگام ناامیدی و فکر به خودکشی از کمک گرفتن اجتناب می‌کنند. خوشبختانه روش‌های درمانی موثری برای کمک به مردان وجود دارد که می‌تواند برای کنار آمدن، حال بهتر داشتن و بازگشتن به خود معمول‌شان به آن‌ها کمک کند.     

دلارام عرب زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید