انتشار این مقاله


تفاوت‌های افسردگی در زنان و مردان

با وجود داشتن شباهت‌هایی در علائم و نشانه‌ها، مردان و زنان می‌توانند در تجربه‌کردن اختلال افسردگی تفاوت‌های زیادی داشته‌باشند. فهم درست این تفاوت‌ها به مواجه شدن با این بیماری کمک زیادی خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین این تفاوت‌ها، احتمال بروز بالاتر این بیماری در زنان است؛ تحقیقات نشان‌ می‌دهند زنان تقریبا دوبرابر مردان به افسردگی […]

با وجود داشتن شباهت‌هایی در علائم و نشانه‌ها، مردان و زنان می‌توانند در تجربه‌کردن اختلال افسردگی تفاوت‌های زیادی داشته‌باشند. فهم درست این تفاوت‌ها به مواجه شدن با این بیماری کمک زیادی خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین این تفاوت‌ها، احتمال بروز بالاتر این بیماری در زنان است؛ تحقیقات نشان‌ می‌دهند زنان تقریبا دوبرابر مردان به افسردگی مبتلا می‌شوند که علت آن‌را باید در تفاوت‌های بیولوژیکی مردان و زنان نظیر هورمون‌ها، ژن‌ها و عملکردهای مغزی متفاوت جستجوکرد.

درادامه، شش مورد از تفاوت‌هایی مردان و زنان در این بیماری معرفی شده‌است:

۱- زنان بیشتر از مردان احساسات و افکار منفی خود را تکرار می‌کنند
مرور مرتب احساسات منفی در ذهن بیشتر در زنان رخ می‌دهد. این کار ممکن است همراه با حرف زدن با خود، گریه‌کردن بدون دلیل و سرزنش دیگران همراه باشد.
مردان دراین شرایط سعی در پیداکردن نوعی حواس پرتی برای خود دارند که به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند.

۲- مردان با احتمال بالاتری به مصرف مواد اعتیادآور روی می‌آورند
درشروع افسردگی، مردان با احتمال بالاتری مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر را شروع می‌کنند. این اتفاق در سنین پایین‌تر، شایع‌تر است.
مردانی که به افسردگی مبتلا هستند ممکن است راه دیگری برای حواس‌پرتی انتخاب کنند؛ مانند تماشای تلویزیون، ورزش یا غرق‌کردن خود در کار. این راه‌های حواس‌پرتی گاه می‌توانند خطرناک باشند؛ مانند قمار، رابطه‌ی جنسی خطرناک یا رانندگی با سرعت بالا.

۳- تشخیص علائم افسردگی در مردان دشوارتر است
باوجود این‌که افسردگی صدمه‌ی بیشتری به زنان وارد می‌کند و آسیب‌پذیری آنان بیشتر است، این بیماری درمردان بیشتر موردغفلت قرار می‌گیرد درنتیجه احتمال شدید شدن بیماری بدون تشخیص صحیح در مردان بیشتر است.

۴- احتمال همراهی افسردگی با اختلال تغذیه در زنان بالاتر است
در تعداد زیادی از زنان مبتلا به افسردگی، نوعی اختلال تغذیه‌ای مانند فقدان اشتها یا پرخوری وجود دارد. علاوه بر این، همراهی افسردگی با اختلال اضطراب مانند حملات عصبی یا وسواس در زنان شایع‌تر است.

۵- پاسخی که داروهای ضدافسردگی در زنان و مردان ایجاد می‌کند متفاوت است
این فرضیه که اخیرا مطرح شده‌است، هم‌چنان درحال بررسی است اما جیل گولداستاین (Jill Goldstein)، مسئول تحقیقات مرکز سلامت بانوان کانرز، بیولوژی جنسی در بریگهام و بیمارستان زنان بوستون، عقیده دارد نحوه‌ی متابولیسم و جذب داروهای آنتی-دپرسانت در دوجنس متفاوت است.

۶- احتمال اقدام به خودکشی در مردان بالاتر است
با توجه به این‌که علائم و نشانه‌های افسردگی در مردان بیشتر خاموش می‌ماند، احتمال تبدیل آن به سایر مشکلات خطرناک روانی بالاتر است. هم‌چنین میزان موفقیت مردان در خودکشی بیشتر از زنان است. نمودار زیر، آمار خودکشی زنان و مردان را در رده‌ی سنی ۱۵-۲۴ سال، در سال‌های ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۶ را نشان می‌دهد.

8177531


منبع livescience

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید