انتشار این مقاله


کارسینوم سباسئوس چیست; آشنایی با علائم، علت و درمان

کارسینوم سباسئوس چیست؟ کارسینوم سباسئوس، کارسینومای غده سباسه، آدنوکارسینومای غده سباسه یا کارسینومای غده میبومیا نیز نامیده می­شود.  کارسینوم سباسئوس (su-bey-shuhs) (SC) یک سرطان نادر پوست است. این یک سرطان پوست تهاجمی محسوب می­شود زیرا می­تواند گسترش یابد. درمان به­ موقع اغلب موفقیت آمیز است. بهتر است که بدانید: • بیشتر کارسینوم سباسئوس­ ها از […]

کارسینوم سباسئوس چیست؟

کارسینوم سباسئوس، کارسینومای غده سباسه، آدنوکارسینومای غده سباسه یا کارسینومای غده میبومیا نیز نامیده می­شود.

 کارسینوم سباسئوس (su-bey-shuhs) (SC) یک سرطان نادر پوست است. این یک سرطان پوست تهاجمی محسوب می­شود زیرا می­تواند گسترش یابد.

درمان به­ موقع اغلب موفقیت آمیز است. بهتر است که بدانید:

• بیشتر کارسینوم سباسئوس­ ها از پلک شروع می­شوند.

• ممکن است متوجه یک تومور بدون درد، گرد وچسبیده در پلک بالا یا پایین خود شوید.

• بعضی اوقات برای دیدن تومور باید به آرامی روی پلک خود دست بکشید.

این سرطان ممکن است از جاهای دیگر نیز شروع شود. می­تواند در هر غده چربی ایجاد شود. ما در اکثر نواحی پوست خود غدد چربی داریم. کارسینوم سباسئوس تمایل دارد در چشم و اطراف چشم ایجاد شود زیرا بیشترین تعداد غدد چربی را در آن منطقه داریم.

هنگامی که این سرطان از پلک شروع می­شود، یک متخصص پوست ممکن است از آن به عنوان سرطان غده میبومیا (my-BOW-me-en) نام ببرد. این نوع منحصر به فردی از غده چربی است که در پلک­ها یافت می­شود.

سایر تومورها روی پلک و اطراف آن ایجاد می­شوند. بیشتر تومورها خوش خیم هستند (نه سرطان). اگر متوجه توموری در پلک خود شدید که علی رغم درمان باقی مانده است، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. هرچه زودتر این سرطان تشخیص داده شود و درمان شود نتیجه بهتری خواهد داشت. اگر SC گسترش یابد، می­تواند کشنده باشد.

علائم و نشانه های کارسینوم سباسئوس بر روی پلک:

بسیاری از کارسینوم سباسئوس ها (SC) روی پلک ایجاد می­شوند. هنگامی که این سرطان نادر پوست روی پلک ایجاد می­شود، ممکن است فرد متوجه یک یا چند مورد زیر شود:

• برآمدگی پلک که به آرامی رشد می کند و مایل به زرد است،  احساس حضور توده سفت، عمیق و بدون درد را دارد.

• ضخیم شدن پلک، در محلی که پلک با مژه مواجه می­شود.

• پوسته زرد یا مایل به قرمز روی پلک.

• توده­ای در پلک که مانند جوش به نظر می رسد.

• توده پلکی که خونریزی می­کند.

• زخم پلک که خوب نشود، یا بهبود یابد و دوباره ظاهر شود.

با پیشرفت سرطان، اغلب به نظر می­رسد که فرد چشم صورتی دارد. ممکن است توده­هایی را در پلک بالا و پایین مشاهده کنید. توده ممکن است باز شده و مایع از آن خارج شود. مژه­ها اغلب می ریزند. گسترش سرطان، می­تواند بینایی را تحت تأثیر قرار دهد.

تشخیص اشتباه: استی، شالازیون یا چشم صورتی

کارسینوم سباسئوس نادر است. توده­های دیگری که روی پلک ایجاد می­شوند بسیار بیشتر هستند. گاهی اوقات، کارسینوم سباسئوس با یکی از این موارد اشتباه گرفته می­شود:

استی: این یک توده معمول است، که اغلب مانند یک جوش روی پلک به نظر می­رسد. بیشتر مواقع هنگام لمس نرم به نظر می­رسد. کارسینوم سباسئوس بدون درد است.  استی بدون درمان، می تواند پلک زدن را دردناک کند. پلک ممکن است متورم شود و ممکن است از چشم­ها آب بیایند.

بیشتر استی­ها با درمان پاک می­شوند، که معمولاً شامل استفاده از کمپرس گرم ۴ تا ۶ بار در روز است.

Chalazion: این حالت شایع چشم اغلب باعث تورم پلک می­شود. بیشتر مواقع با درمان برطرف می­شود، که اغلب بیماران به استفاده از کمپرس گرم روی چشم و استفاده از قطره­های چشم آنتی بیوتیکی نیاز دارند.

چشم صورتی: ورم ملتحمه نیز نامیده می­شود، کارسینوم سباسئوس می­تواند مانند چشم صورتی باشد که از بین نمی رود – حتی با درمان.

کارسینوم سباسئوس

علائم و نشانه های خارج پلک

تعداد کمی از افراد با کارسینوم سباسئوس در جای دیگر بدن تشخیص داده شده اند. وقتی ، کارسینوم سباسئوس در جای دیگری گسترش می یابد، معمولاً روی سر یا گردن ظاهر می­شود. ، کارسینوم سباسئوس همچنین در دستگاه تناسلی، مجرای گوش، پستان­ها و تنه (قفسه سینه ، پشت ، شکم ، باسن) تشخیص داده شده است.

در این مناطق، ، کارسینوم سباسئوس ممکن است مانند یک توده صورتی یا زرد کمرنگ به آهستگی رشد کند. این توده ممکن است خونریزی کند. اگر بیش از ۲ هفته هر یک از موارد زیر را مشاهده کردید، باید بلافاصله برای ملاقات با یک متخصص پوست وقت بگیرید:

• رشد جدید روی پوست، پلک یا داخل گوش شما.

• خال یا لکه دیگری که شروع به تغییر می­کند.

• هر گونه رشد یا لکه­ای که به هر طریقی شروع به خونریزی، رشد یا تغییر کند.

چه کسانی به کارسینوم سباسئوس مبتلا می­شوند؟

افرادی که مبتلا به این سرطان نادر پوست تشخیص داده می شوند:

• سن ۶۰ تا ۸۰ سال دارند.

سرطان سباسه (SC) می تواند زودتر یا دیرتر شروع شود. طبق مطالعات تحقیقاتی، کارسینوم سباسئوس در یک کودک ۳ ساله و افراد ۹۰ ساله نیز تشخیص داده شده است.

سایر ریسک فاکتورها:

هر چیزی که خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد، یک عامل خطر است. برای کارسینوم سباسئوس، سن یک عامل خطر شایع است. سایر عوامل خطر برای SC عبارتند از:

سیستم ایمنی ضعیف: سیستم ایمنی ضعیف خطر ابتلا به کارسینوم سباسئوس را بسیار افزایش می­دهد. سیستم ایمنی بدن ممکن است توسط:

• دارویی که برای جلوگیری از رد عضو پیوندی توسط بدن مصرف می­شود.

• برخی از شرایط پزشکی، مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) یا سرطان.

• برخی از داروهایی که برای درمان پسوریازیس یا آرتروز استفاده می­شود.

درمان های پرتوی سر یا گردن: افرادی که از کودکی این روش­های پرتودرمانی را دریافت کرده اند، در ۶۰ و ۷۰ سالگی با این سرطان پوست نادر تشخیص داده شده­اند. کارسینوم سباسئوس همچنین در کودکانی که تحت درمان با اشعه برای رتینوبلاستوما سرطانی که در چشم ایجاد می شود،قرار می­گیرند، نیز ایجاد می­شود.

ژنتیک آسیایی: کارسینوم سباسئوس در پلک ممکن است در آسیایی­ها بیشتر دیده شود. برخی مطالعات این را نشان می دهد. مطالعات دیگر این موضوع را درست نمی دانند.

سندرم Muir-Torre: این یک بیماری نادر است. بسیاری از افراد تا زمانی که کارسینوم سباسئوس شان تشخیص داده نشوند، نمی دانند که این بیماری را دارند.

افرادی که به سندرم Muir-Torre مبتلا هستند بیشتر در معرض ابتلا به برخی سرطان­ها هستند. خطر ابتلا به نوعی سرطان روده بزرگ بیشتر است. پزشک می­تواند درمورد آزمایش برای یافتن سرطان روده بزرگ در اولین مرحله با شما صحبت کند.

چه عواملی باعث سرطان سباسئوس می­شوند؟

کارسینوم سباسئوس نادر است ، بنابراین دانشمندان هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری دارند ، از جمله اینکه علت آن چیست. از آنجا که اکثر کارسینوم سباسئوس ها در سر و گردن ایجاد می شوند، ممکن است نور خورشید در ایجاد این سرطان نادر پوست نقش داشته باشد.

اگر متوجه توده­ای روی پلک خود شدید، بهتر است که برای تشخیص به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

چگونه متخصصین پوست سرطان سباسه را تشخیص می­دهند؟

اگر متخصص پوست شما مشکوک به کارسینوم سباسئوس (SC) است، متخصص پوست شما به برخی اطلاعات اساسی نیاز دارد. اگر موارد زیر را دارید، حتماً به متخصص پوست خود بگویید:

• سندرم Muir-Torre (یا اگر یکی از اعضای خانواده به آن مبتلا باشد).

• ارگان پیوندی.

• اگر درمان­های پرتوی مخصوصاً در ناحیه سر یا گردن دریافت کرده اید.

• داروی ادرار آور مصرف می­کنید (که اغلب برای درمان فشار خون بالا و بیماری های قلبی استفاده می شود).

در طول ویزیت مطب، متخصص پوست شما:

• یک معاینه پوستی کامل انجام می­دهد.

• گره های لنفاوی را لمس می­کند.

متخصص پوست ممکن است نمونه برداری از پوست را نیز انجام دهد. نمونه برداری از پوست تنها راه تشخیص سرطان پوست است. متخصص پوست شما می­تواند در هنگام مراجعه به مطب با خیال راحت این کار را انجام دهد. برای انجام نمونه برداری از پوست، متخصص پوست یا کل توده یا بخشی از آن را برمی­دارد.

آنچه که متخصص پوست شما برمی­دارد، زیر میکروسکوپ بررسی می­شود. این نمای بزرگ باعث می شود تا پزشک به دنبال سلول­های سرطانی باشد.

در صورت مشکوک شدن به SC، به موارد زیر احتیاج دارید:

• یک معاینه کامل بدنی.

• معاینه از طریق چشم.

• سایر آزمایشات پزشکی.

تشخیص کارسینوم سباسئوس ممکن است زمان بر باشد. تشخیص اغلب بر اساس بسیاری از عوامل انجام می شود، از جمله:

• سابقه پزشکی شما.

• یافته­های نمونه برداری.

• بحث­هایی که یک متخصص پوست با متخصص پوست (پزشکی که در زیر میکروسکوپ به تومور نگاه می کند) و چشم پزشک (چشم پزشک) دارد.

پزشکان از کجا می دانند سرطان گسترش یافته است؟

قبل از ایجاد یک برنامه درمانی برای کارسینوم سباسئوس، متخصص پوست یا چشم پزشک باید به این سوالات پاسخ دهد:

• آیا سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته است؟

• آیا سرطان به سایر قسمت­های بدن سرایت کرده است؟

برای فهمیدن اینکه آیا سرطان گسترش یافته است یا نه، ممکن است به آزمایش­های پزشکی بیشتری نیاز داشته باشید، مانند:

بیوپسی آسپیراسیون با سوزن: این آزمایش برای بدست آوردن نمونه از اندام داخلی، گره لنفاوی یا بافت زیر پوست استفاده می­شود. برای انجام این آزمایش، یک جراح (یا یک پزشک مخصوص آموزش دیده) یک سوزن توخالی کوچک وارد می کند. با قرار گرفتن در جای مناسب، پزشک از سوزن برای برداشتن نمونه کوچکی استفاده می کند. نمونه از نظر سلول­های سرطانی بررسی می­شود.

نمونه برداری از غدد لنفاوی: نتایج حاصل از این روش می­تواند به پزشکان اطلاع دهد که آیا سرطان به غدد لنفاوی بیمار گسترش یافته است یا خیر. در طی این جراحی، یک یا چند گره لنفاوی برداشته می­شود. گره (های) لنفاوی برداشته شده از نظر سلول­های سرطانی بررسی می­شوند.

سایر آزمایشات پزشکی: آزمایشات دیگری که می تواند سرطان را بررسی کند شامل کولونوسکوپی ، آزمایش خون و عکسبرداری از قفسه سینه است.

کارسینوم سباسئوس چگونه درمان می­شود؟

بیشتر بیمارانی که با کارسینوم سباسئوس تشخیص داده می­شوند با جراحی درمان می­شوند. برای برداشتن کارسینوم سباسئوس دو نوع جراحی استفاده می­شود:

برش: در طی این جراحی، جراح تومور و برخی از بافتهای اطراف را که سالم به نظر می رسند بر می دارد. این کمک می کند تا سرطانی که ممکن است به منطقه ای متاستاز داده باشد که هنوز سالم به نظر می رسد، از بین برود. اگر یک منطقه فقط چند سلول سرطانی داشته باشد، می تواند سالم به نظر برسد.

جراحی Mohs: از آنجا که بسیاری از کارسینوم سباسئوس ها در پلک یا ناحیه دیگری با پوست اضافی کم ایجاد می شوند، ممکن است جراحی Mohs (به اصطلاح “moes”) توصیه شود. این جراحی تخصصی فقط برای درمان سرطان پوست استفاده می­شود. این جراحی به جراح اجازه می دهد تا بافت کمتری را از بین ببرد و در عین حال کل تومور را بردارد.

در طی جراحی Mohs ، جراح Mohs تومور را به همراه مقدار بسیار کمی از بافت سالم اطراف تومور کات می­کند. در حالی که بیمار منتظر است، جراح Mohs با استفاده از میکروسکوپ می تواند آنچه را که برداشته شده است، بررسی کند. جراح به دنبال سلولهای سرطانی است.

اگر جراح Mohs سلولهای سرطانی را در لبه بافت برداشته شده پیدا کند، مقدار دیگری از بافت را برداشته و زیر میکروسکوپ به آن نگاه می کند. این روند تا جایی ادامه می یابد که جراح دیگر سلولهای سرطانی را در امتداد لبه بافت برداشته نبیند. جراح Mohs شما ممکن است از این لبه به عنوان “حاشیه” یاد کند. وقتی جراح Mohs دیگر سلول­های سرطانی را در امتداد لبه­ها نبیند، ممکن است جراح به شما بگوید که “حاشیه ها واضح به نظر می رسند”.

بعد از جراحی سرطان، برخی از بیماران نیاز به جراحی ترمیمی دارند. این جراحی اغلب بلافاصله پس از جراحی سرطان انجام می شود.

یافته های یک مطالعه تحقیقاتی Mohs: یک مطالعه ۱۸ بیمار را که روی پلک خود کارسینوم سباسئوس داشتند را، دنبال کرد. همه بیماران تحت عمل جراحی Mohs قرار گرفتند. بیشتر بیماران (از هر ۱۸ نفر ۱۶ نفر) پس از پیگیری متوسط ​​۳۷ ماهه بدون سرطان بودند.

جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی: هنگامی که سرطان به غدد لنفاوی گسترش می یابد، ممکن است بیمار برای برداشتن غدد لنفاوی آسیب دیده جراحی کند. گزارشات حاکی از survival خوب برا این دسته از بیماران است.

درمان های پرتوی:

پرتودرمانی اولین انتخاب برای درمان کارسینوم سباسئوس نیست. این روش درمانی می تواند گزینه­ای برای موارد زیر باشد:

• کاهش درد بیمار در صورت گسترش سرطان.

• معالجه بیمارانی که از عمل جراحی امتناع می­کنند یا نمی توانند تحمل کنند.

• معالجه بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند اما ممکن است هنوز مقداری توده سرطانی داشته باشند.

کرایوتراپی: این روش درمانی شامل از بین بردن پوست بیمار با یخ زدن آن است. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا این می تواند یک درمان موثر برای کارسینوم سباسئوس باشد.

کارآزمایی بالینی: برخی بیماران ترغیب می شوند که به یک آزمایش بالینی بپیوندند. کارآزمایی بالینی نوعی مطالعه تحقیقاتی است. هدف از یک کارآزمایی بالینی بررسی میزان عملکرد یک روش درمانی جدید یا روش جدید برای درمان بیماری است. برای برخی از بیماران، پیوستن به یک آزمایش بالینی ممکن است بهترین گزینه درمانی باشد.

بیمار مبتلا به کارسینوم سباسئوس چه نتیجه­ای (پیش آگهی) می­تواند داشته باشد؟

هنگامی که به موقع تشخیص داده و درمان شود، پیش آگهی خوب است. مهم است که به خاطر داشته باشید که کارسینوم سباسئوس یک سرطان تهاجمی است. این سرطان پس از درمان می تواند دوباره برگردد. به همین دلایل، لازم است که تمام قرارهای ملاقات با پزشکان خود را دنبال کنید.

هنگامی که به موقع پیدا شد و تحت درمان قرار گرفت، میزان زنده ماندن در کارسینوم سباسئوس زیاد است. بهترین راه برای یافتن زودهنگام این سرطان بازگشت به چک آپ است. متخصص پوست به شما می گوید که چند بار باید برای معاینه مراجعه کنید. حفظ کلیه قرارهای ویزیت پزشک ضروری است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید