انتشار این مقاله


ریزش مو سکه ای یا آلوپسی آره آتا چیست و چگونه درمان می شود؟

آشنایی با ریزش موی سکه ای یا الوپسی اره اتا.

 ریزش مو سکه ای یا آلوپسی آره آتا نوعی بیماری است که باعث ریزش مو در تکه های کوچک می شود، که ممکن است قابل توجه نباشد. این لکه‌های بدون مو ممکن است به هم متصل شوند و سپس قابل توجه شوند. این شرایط هنگامی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کرده و در نتیجه ریزش مو ایجاد می کند.

ریزش موی ناگهانی ممکن است در پوست سر و در بعضی موارد ابروها ، مژه ها و صورت و همچنین سایر قسمت های بدن رخ دهد. همچنین می تواند به آرامی ایجاد شده و پس از سالها بین مواردی عود کند.

این شرایط می تواند منجر به ریزش کامل مو شود که به آن ریزش مو سکه ای یونیورسالیس می گویند و می تواند از رشد مجدد مو جلوگیری کند. وقتی موها دوباره رشد می کنند ، ممکن است دوباره موها ریزش کنند. میزان ریزش و رشد مجدد مو در افراد مختلف متفاوت است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای ریزش مو سکه ای وجود ندارد. با این حال ، روش های درمانی وجود دارد که ممکن است به رشد سریع مو کمک کند و می تواند از ریزش مو در آینده جلوگیری کند و همچنین روش های منحصر به فردی برای پوشاندن ریزش مو وجود دارد. منابعی نیز برای کمک به افراد در کنار آمدن با استرس مربوط به ریزش مو در دسترس است.

 درمان ریزش مو سکه ای

هیچ درمانی برای ریزش مو سکه ای  شناخته نشده است ، اما روشهایی وجود دارد که می توانید ریزش مو را در آینده کاهش داده و یا به رشد سریعتر مو کمک می‌کند.

پیش بینی شرایط دشوار است ، به این معنی که ممکن است به مقدار زیادی آزمون و خطا نیاز داشته باشد تا زمانی که موردی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد. برای برخی از افراد، حتی با درمان، ممکن است ریزش مو نیز بدتر شود.

 درمان پزشکی

داروهای موضعی

برای تحریک رشد مو می توانید داروهایی را به پوست سر خود بمالید. تعدادی از داروها ، هم بدون نسخه و هم با نسخه پزشک در دسترس است:

۱- ماینوکسیدیل (روگاین) به صورت OTC موجود است و دو بار در روز روی پوست سر، ابروها و ریش قرار می گیرد. این روش نسبتاً ایمن است، اما دیدن نتایج ممکن است یک سال طول بکشد. فقط شواهدی وجود دارد که برای افرادی که ریزش مو سکه ای  محدود دارند مفید است.

۲- آنترالین (Dritho-Scalp) دارویی است که پوست را تحریک می کند تا رشد مجدد مو را تحریک کند.

۳- تصور می شود که کرم های کورتیکواستروئید مانند کلوبتازول (Impoyz) ، کف ، لوسیون و پماد با کاهش التهاب در فولیکول مو مفید واقع می‌شوند.

۴-ایمونوتراپی موضعی روشی است که در آن ماده شیمیایی مانند دیفن سایپرون برای ایجاد جوش های آلرژیک روی پوست استفاده می شود. بثورات، که به بلوط سمی شباهت دارد ، ممکن است ظرف مدت شش ماه باعث رشد موهای جدید شود، اما برای ادامه رشد مجدد باید درمان را ادامه دهید.

تزریقات

تزریق استروئید یک گزینه معمول برای ریزش مو سکه ای خفیف و تکه ای است که به رشد مو در لکه های طاس کمک می کند. سوزن های ریز استروئید را به پوست لخت مناطق آسیب دیده تزریق می کنند.

برای رشد مجدد مو باید هر یک تا دو ماه یکبار درمان انجام شود. این روش مانع از ریزش موی جدید نمی شود.

درمان خوراکی

از قرصهای کورتیزون گاهی اوقات برای آلوپسی گسترده استفاده می شود ، اما به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی ، شما باید این گزینه را با پزشک در میان بگذارید.

سرکوب کننده های سیستم ایمنی خوراکی ، مانند متوترکسات و سیکلوسپورین ، گزینه دیگری است که می توانید امتحان کنید. آنها با جلوگیری از پاسخ سیستم ایمنی بدن کار می کنند، اما به دلیل خطر عوارض جانبی مانند فشار خون بالا، آسیب کبدی و کلیوی و افزایش خطر عفونت های جدی و نوعی سرطان که لنفوم نامیده می شود، نمیتوان از آنها به مدت طولانی استفاده کرد.

درمان با نور

نور درمانی را فتوشیمی درمانی یا فتوتراپی نیز می نامند. این نوعی پرتودرمانی است که از ترکیبی از یک داروی خوراکی به نام پسورالن و نور UV استفاده می کند.

درمان طبیعی

برخی از افراد مبتلا به ریزش مو سکه ای روش های درمانی دیگری را برای درمان این بیماری انتخاب می کنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رایحه درمانی
  • طب سوزنی
  • میکرونیدلینگ
  • پروبیوتیک ها
  • لیزر درمانی سطح پایین (LLLT)
  • ویتامین ها ، مانند روی و بیوتین
  • نوشیدنی های آلوئه ورا و ژل های موضعی
  • آب پیاز به پوست سر مالیده شود.
  • روغنهایی مانند درخت چای ، رزماری ، اسطوخودوس و نعناع فلفلی
  • روغن های دیگر ، مانند نارگیل ، کرچک ، زیتون و جوجوبا
  • یک رژیم غذایی “ضد التهابی” ، همچنین به عنوان “پروتکل خود ایمنی” شناخته می شود ، که یک رژیم محدود است که عمدتا شامل گوشت و سبزیجات است
  • ماساژ پوست سر
  • مکمل های گیاهی ، مانند جینسینگ ، چای سبز ، گیاه گلیس چینی و نخل اره

بیشتر روش های درمانی جایگزین در آزمایش های بالینی آزمایش نشده اند ، بنابراین اثربخشی آنها در درمان ریزش مو مشخص نیست.

علاوه بر این ، سازمان غذا و دارو (FDA) برای اثبات بی خطر بودن محصولات خود به سازندگان مکمل ها نیازی ندارد. بعضی اوقات ادعاهای موجود در برچسب های مکمل نادرست یا گمراه کننده هستند. همیشه قبل از امتحان هر گونه مکمل گیاهی یا ویتامین با پزشک صحبت کنید.

اثربخشی هر روش درمانی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. بعضی از افراد نیازی به درمان ندارند زیرا موهایشان به خودی خود رشد می کنند. با این حال، در موارد دیگر ممکن است افراد با وجود تلاش برای هر گزینه درمانی، بهبود نیابند.

شاید لازم باشد بیش از یک روش درمانی را امتحان کنید تا تفاوتی را مشاهده کنید. به خاطر داشته باشید که رویش مجدد مو ممکن است فقط موقتی باشد. ممکن است موها دوباره رشد کرده و دوباره ریزش کنند.

علت ایجاد ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای یک بیماری خود ایمنی است. وقتی سیستم ایمنی بدن سلولهای سالم را به عنوان عامل بیگانه اشتباه می گیرد، یک حالت خود ایمنی ایجاد می شود. به طور معمول، سیستم ایمنی بدن از بدن شما در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها دفاع می کند.

اگر شما ریزش مو سکه ای دارید، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند. فولیکول های مو ساختاری است که از آن مو رشد می کند. فولیکول ها کوچک شده و تولید مو را متوقف می کنند و منجر به ریزش مو می شوند. محققان علت دقیق این بیماری را نمی دانند.

با این حال ، این بیماری اغلب در افرادی رخ می دهد که سابقه خانوادگی بیماری های خود ایمنی دیگری مانند دیابت نوع ۱ یا آرتریت روماتوئید دارند. به همین دلیل است که برخی از دانشمندان گمان می کنند ژنتیک می تواند به پیشرفت آلوپسی آره آتا کمک کند.

آنها همچنین معتقدند که عوامل خاصی در محیط برای تحریک ایجاد ریزش مو سکه ای در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آن هستند لازم است.

علائم ریزش موی سکه ای

علامت اصلی آلوپسی آره آتا ریزش مو است. موها معمولاً به صورت لکه های کوچک روی سر می ریزند. این وصله ها اغلب چندین سانتی متر یا کمتر هستند.

همچنین ممکن است ریزش مو در قسمت های دیگر صورت مانند ابروها ، مژه ها و ریش و همچنین سایر قسمت های بدن رخ دهد. برخی افراد در چند مکان موهای خود را از دست می دهند. و بعضی در بسیاری از نقاط بدن موی خود رااز دست می دهند.

ابتدا می توانید روی بالش یا دوش خود توده های مو را مشاهده کنید. اگر لکه ها در پشت سر شما باشد، ممکن است کسی آن را به شما بگوید. با این حال ، سایر شرایط سلامتی نیز می تواند باعث ریزش مو به شکل مشابه شود. برای تشخیص ریزش مو سکه ای به تنهایی از  علامت ریزش مو استفاده نمی شود.

در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است ریزش موی گسترده تری را تجربه کنند. این معمولاً نشانگر نوع دیگری از آلوپسی است ، مانند:

۱- آلوپسی توتالیس ، یعنی ریزش تمام موهای سر

۲- آلوپسی یونیورسالیس، که ریزش تمام موهای کل بدن است

پزشکان ممکن است از به کار بردن اصطلاحات “توتالیس” و “یونیورسالیس” خودداری کنند زیرا برخی از افراد ممکن است چیزی بین این دو را تجربه کنند. از دست دادن ، بازوها ، پوست سر و موهای سر ممکن است ، اما به عنوان مثال در قفسه سینه نه.

ریزش مو در ارتباط با ریزش مو سکه ای غیرقابل پیش بینی است. موها ممکن است در هر زمان دوباره رشد کنند و سپس دوباره ریزش کنند. میزان ریزش و رویش مجدد مو از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

ریزش موی سکه ای در مردان

ریزش موی سکه ای  در مردان و زنان اتفاق می افتد ، اما ریزش مو در مردان بسیار بیشتر است. مردان همچنین به احتمال زیاد سابقه خانوادگی در زمینه ریزش مو دارند.

مردان ممکن است در موهای صورت و همچنین موهای سر ، قفسه سینه و پشت خود دچار ریزش مو شوند. در مقایسه با طاسی با الگوی مردانه ، که به تدریج کم پشت شدن مو می شود، ریزش مو در اثر این حالت باعث ریزش موی تکه تکه می شود.

ریزش موی سکه ای در زنان

زنان بیشتر از مردان به ریزش موی سکه ای مبتلا می شوند ، اما دلیل آن مشخص نیست. ریزش مو می تواند روی پوست سر و همچنین ابروها و مژه ها رخ دهد.

برخلاف ریزش مو به روش زنانه ، که کم پشتی تدریجی مو است و ناحیه وسیعی را پوشش می دهد ، ریزش مو سکه ای  ممکن است در یک ناحیه کوچک محدود شود. ریزش مو نیز ممکن است یک باره رخ دهد. این ناحیه می تواند به تدریج گسترش یابد که نتیجه آن ریزش بیشتر مو است.

ریزش موی سکه ای در کودکان

کودکان می توانند به آلوپسی آره آتا مبتلا شوند. در حقیقت ، بیشتر افراد مبتلا به این بیماری اولین ریزش مو را قبل از ۳۰ سالگی تجربه می کنند.

در حالی که برخی از اجزای ارثی در ریزش موی سکه ای وجود دارد، والدین مبتلا به این بیماری همیشه آن را به کودک منتقل نمی کنند. به همین ترتیب ، کودکان مبتلا به این نوع ریزش ممکن است والدین بیمار نداشته باشند.

علاوه بر ریزش مو ، کودکان ممکن است نقایص ناخن مانند حفره یا ضایعاتی را نیز تجربه کنند. بزرگسالان نیز ممکن است این علامت اضافی را تجربه کنند، اما در کودکان بیشتر مشاهده می شود.

طبق بنیاد ملی آلوپسی آره آتا ، کودکان زیر ۵ سال به طور معمول تأثیر عاطفی ناشی از آلوپسی را تجربه نمی کنند. با این حال ، پس از ۵ سالگی ، هنگامی که کودکان متوجه می شوند تفاوت آنها با دیگران چیست ، ریزش مو می تواند برای کودکان آسیب زا باشد.

اگر کودک شما دچار استرس یا افسردگی شد، از یک متخصص اطفال بخواهید که یک مشاور  که تجربه کار با کودکان را دارد به شما معرفی کند.

انواع ریزش مو سکه ای

انواع مختلفی از ریزش مو سکه ای وجود دارد. هر نوع با میزان ریزش مو و علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید مشخص می شود. هر نوع ممکن است درمان و پیش آگهی کمی متفاوت داشته باشد.

آلوپسی آره آتا (تکه تکه)

مشخصه اصلی این نوع آلوپسی آره آتا یک یا چند قطعه ریزش مو به اندازه یک سکه بر روی پوست یا بدن است. اگر این شرایط گسترش یابد ، ممکن است به آلوپسی توتالیس یا آلوپسی یونیورسالیس تبدیل شود.

آلوپسی توتالیس

آلوپسی توتالیس زمانی اتفاق می افتد که دچار ریزش مو در کل پوست سر شوید.

آلوپسی یونیورسالیس

علاوه بر ریزش موی سر، افراد مبتلا به این نوع آلوپسی آره آتا تمام موهای صورت – ابروها و مژه ها را نیز از دست می دهند. از دست دادن سایر موهای بدن، از جمله قفسه سینه، پشت و موی عانه نیز ممکن است.

آلوپسی آره آتا منتشر

ریزش مو سکه ای منتشر ممکن است شباهت زیادی به ریزش موی زنانه یا مردانه داشته باشد. این امر منجر به کم پشتی و ناگهانی موهای سر ، نه فقط در یک ناحیه یا لکه می شود.

آلوپسی اوفیازیس

ریزش مو که به دنبال یک باند در امتداد پهلوها و قسمت تحتانی پشت سر می رود ، آلوپسی اوفیازیس نامیده می شود.

تشخیص ریزش مو سکه ای

تشخیص ریزش مو سکه ای برای هر فرد متفاوت است. همچنین قابل پیش بینی نیست

به محض ابتلا به این بیماری خود ایمنی، ممکن است تا پایان عمر با دوره های ریزش مو و سایر علائم مرتبط با آن زندگی کنید. با این حال، برخی از افراد ممکن است فقط یکبار ریزش مو را تجربه کنند.

همین تغییر در مورد ریکاوری اعمال می شود: برخی از افراد رشد مجدد کامل مو را تجربه می کنند. اما برای دیگران ممکن است اینطور نباشد و حتی ممکن است دچار ریزش موی اضافی شوند.

در افراد مبتلا به ریزش مو سکه ای، نتایج ضعیف با عوامل مختلفی همراه است:

  • سن کم شروع بیماری
  • ریزش گسترده مو
  • تغییرات ناخن
  • سابقه خانوادگی
  • داشتن چندین بیماری خود ایمنی

چگونه با ریزش مو سکه ای کنار بیاییم

ریزش مو سکه ای می تواند از نظر احساسی چالش برانگیز باشد ، خصوصاً وقتی ریزش مو روی کل پوست سر تأثیر می گذارد. افراد مبتلا ممکن است احساس انزوا کنند یا افسرده شوند.

مهم است که به خاطر داشته باشید بیش از ۵ میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به ریزش مو سکه ای هستند. شما تنها نیستید تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای کنار آمدن با شرایط ایجاد کنید.

اگر به دنبال کمک در مورد کلاه گیس ، مژه های مژه یا استنسیل ابرو هستید ، بنیاد ملی آلوپسیا آریتا یک فروشگاه آنلاین با لوازم جانبی و محصولات مو را نگهداری می کند. شرکت های کلاه گیس مانند کلاه گیس های Godiva’s Secret همچنین فیلم ها و آموزش های آنلاین برای کمک به سبک و مراقبت دارند.

نوجوانان و جوانان فعال با سرهای کاملا طاس می توانند لیوان مکش را به کلاه گیس و تکه های مو متصل کنند تا در هنگام ورزش ، کلاه گیس از بین نرود.

فن آوری های جدید کلاه گیس ، مانند کلاه گیس خلا ، که از سیلیکون و پایه مکش ساخته شده است ، به این معنی است که افراد مبتلا به آلوپسی حتی می توانند با کلاه گیس های ثابت خود شنا کنند. کلاه گیس های خلا معمولاً گران ترند.

اگر ریزش مو روی ابروها تأثیر بگذارد ، مداد ابرو ، میکروبلیدینگ و تاتوی ابرو چند گزینه قابل بررسی است.

میکروبلیدینگ یک روش خال کوبی نیمه دائمی است که با استفاده از استروک های مو مانند ابروها را پر می کند. به نظر طبیعی تر از خال کوبی ابرو سنتی است و برای یک تا سه سال دوام دارد.

YouTube  پر از آموزش آرایش در مورد نحوه پر کردن و آرایش ابروهای شما است. هم خانم ها و هم مردانی که ابروهای خود را از دست می دهند می توانند تمرین کنند که آنها را با آموزش های ویدئویی در زندگی واقعی پر کنند.

استفاده از اکستنشن مژه درصورتی که سطح مناسبی برای چسباندن آن وجود نداشته باشد، دشوار است ، اما در صورت ریزش کامل مژه ، می توانید چند آموزش آنلاین در زمینه استفاده از اکستنشن مژه پیدا کنید.

ریزش سکه ای مو چگونه تشخیص داده می شود؟

یک پزشک ممکن است به راحتی و با بررسی میزان ریزش موی شما و بررسی چند نمونه مو در زیر میکروسکوپ ، بتواند این بیماری  را تشخیص دهد.

پزشک شما همچنین ممکن است برای رد سایر مواردی که باعث ریزش مو می شوند ، از جمله عفونت های قارچی مانند کچلی استخوان ، بیوپسی پوست سر را انجام دهد. در طی بیوپسی پوست سر ، پزشک شما یک قطعه کوچک از پوست سر شما را برای تجزیه و تحلیل برمی دارد.

در صورت مشکوک بودن به سایر بیماری های خود ایمنی ، ممکن است آزمایش خون انجام شود.

آزمایش خون خاصی که انجام می شود به اختلال خاصی که پزشک به آن مشکوک است بستگی دارد. با این حال ، پزشک احتمالاً وجود یک یا چند آنتی بادی غیرطبیعی را آزمایش می کند. اگر این آنتی بادی ها در خون شما یافت شوند ، معمولاً به این معنی است که شما یک اختلال خود ایمنی دارید.

سایر آزمایشات خون که می تواند به رد سایر شرایط کمک کند شامل موارد زیر است:

  • پروتئین واکنش پذیر C و میزان رسوب گلبول های قرمز
  • سطح آهن
  • آزمایش آنتی بادی ضد هسته ای
  • هورمونهای تیروئید
  • تستوسترون آزاد و کامل
  • هورمون محرک و لوتئین ساز فولیکول

رژیم غذایی

غذاهای حاوی شکر ، میان وعده های فرآوری شده و الکل ممکن است باعث افزایش التهاب و تحریک در بدن شوند.

برخی از افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی تشخیص داده شده ممکن است پیروی از یک رژیم غذایی “ضد التهابی” را در نظر بگیرند. این نوع برنامه غذایی برای کمک به کاهش پاسخ خود ایمنی در بدن و کاهش احتمال وقوع ریزش مو یا ریزش بیشتر موی دیگر طراحی شده است.

برای انجام این کار ، شما غذاهایی می خورید که معروف هستند که روند التهاب را تسکین می دهند. غذاهای اساسی این رژیم که به آن پروتکل خود ایمنی نیز گفته می شود ، میوه ها و سبزیجاتی مانند بلوبری ، آجیل ، دانه ها ، کلم بروکلی ، چغندر و گوشت های بدون چربی مانند ماهی سالمون صید شده است.

خوردن یک رژیم غذایی متعادل. رژیم غذایی حاوی غلات کامل، میوه، سبزیجات و گوشت بدون چربی. این غذاها نه تنها برای کاهش التهاب بلکه برای سلامت کلی شما نیز بسیار مفید هستند.

جلوگیری از ریزش مو سکه ای

از این بیماری نمیتوان پیشگیری کرد زیرا علت آن ناشناخته است. این اختلال خود ایمنی ممکن است نتیجه چند عامل باشد. این موارد شامل سابقه خانوادگی، سایر بیماری‌های خود ایمنی و حتی سایر بیماری‌های پوستی است. اما هر کسی که دارای این بیماریهاست لزوما دچار این بیماری نمی‌شود. به همین دلیل جلوگیری از آن هنوز ممکن نیست.

فاطمه مرادی کردلر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید