انتشار این مقاله


درماتوپاتی دیابتی چیست؛ آشنایی با علائم، علت و درمان

درماتوپاتی دیابتی یک مشکل پوستی نسبتاً رایج در افراد مبتلا به دیابت است.
این بیماری در همه افراد دیابتی رخ نمی دهد. با این حال، تخمین زده می‌شود که تا ۵۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری به نوعی درماتیت مانند درماتوپاتی دیابتی مبتلا می‌شوند.
ضایعات می‌توانند در هر نقطه از بدن شما ایجاد شوند، اما تمایل دارند بیشتر در قسمت‌های استخوانی ایجاد شوند. معمولا آنها روی ساق پا رشد کنند.

درماتوپاتی دیابتی یک مشکل پوستی نسبتاً رایج در افراد مبتلا به دیابت است.

این بیماری در همه افراد دیابتی رخ نمی دهد. با این حال، تخمین زده می‌شود که تا ۵۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری به نوعی درماتیت مانند درماتوپاتی دیابتی مبتلا می‌شوند.

این بیماری باعث ایجاد ضایعات کوچک روی پوست می‌شود. رنگ آنها می‌تواند مایل به قرمز یا مایل به قهوه ای باشد و معمولاً گرد یا بیضی شکل هستند.

ضایعات می‌توانند در هر نقطه از بدن شما ایجاد شوند، اما تمایل دارند بیشتر در قسمت‌های استخوانی ایجاد شوند. معمولا آنها روی ساق پا رشد کنند.

درماتوپاتی دیابتی گاهی اوقات به عنوان لکه‌های ساق پا یا لکه‌های پیگمانته پره تیبیال شناخته می‌شود.

علل درماتوپاتی دیابتی

حتی اگر در هنگام ابتلا به دیابت، درماتوپاتی دیابتی شایع باشد، علت دقیق این بیماری ناشناخته است. با این حال، یک تئوری در مورد مکانیزم اساسی این لکه‌ها وجود دارد.

لکه‌های ساق پا به زخم با آسیب دیدگی پا مرتبط شده اند، به طوری که برخی از پزشکان نتیجه گیری کردند که ضایعات ممکن است در نتیجه‌ی پاسخی بیش از حد به ضربه در افرادی باشد که دیابت در آن‌ها به خوبی کنترل نشده است.

دیابت کنترل نشده اغلب منجر به گردش خون ضعیف یا جریان خون ناکافی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. با گذشت زمان، گردش خون ضعیف می‌تواند توانایی ترمیم زخم در بدن را کاهش دهد.

کاهش جریان خون در ناحیه اطراف آسیب، باعث جلوگیری از ترمیم صحیح زخم و در نتیجه ایجاد ضایعات یا لکه‌های کبود مانند می‌شود.

به نظر می‌رسد آسیب عصب و رگ‌های خونی که می‌تواند ناشی از دیابت باشد، می‌تواند شما را مستعد ابتلا به درماتوپاتی دیابتی کند.

این وضعیت با رتینوپاتی دیابتی (آسیب چشم)، نفروپاتی دیابتی (آسیب کلیه) و نوروپاتی دیابتی (آسیب عصبی) مرتبط است.

همچنین به نظر می‌رسد شیوع آن در مردان، افراد مسن و کسانی که مدت طولانی تری مبتلا به دیابت بوده اند، بیشتر است.

لازم به یادآوری است که این فقط یک نظریه در مورد علت ایجاد درماتوپاتی دیابتی است. هیچ تحقیق قابل استنادی برای تأیید این اطلاعات وجود ندارد.

علائم درماتوپاتی دیابتی

شکل ظاهری درماتوپاتی دیابتی در افراد مختلف متفاوت است.

وضعیت پوست با لکه‌هایی گرد یا بیضی شکل، به رنگ قهوه ای مایل به قرمز، مانند جای زخم، مشخص که اندازه آنها معمولاً یک سانتی متر یا کمتر است. این بیماری معمولاً بدون علامت است.

اگرچه ضایعات در وهله اول روی ساق پا ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در قسمت‌های دیگر بدن نیز مشاهده شوند. با این حال، احتمال توسعه آنها در آن مناطق کمتر است. مناطق دیگری که این ضایعات را می‌توان در آن‌ها یافت شامل:

  • ران
  • تنه
  • بازوها

حتی اگر مشاهده ضایعات ناخوشایند باشد – بسته به شدت و تعداد لکه‌ها – این وضعیت بی خطر است.

درماتوپاتی دیابتی معمولاً علائمی مانند سوزش، گزگز یا خارش ایجاد نمی کند.

ممکن است یک ضایعه یا خوشه ای از ضایعات روی ساق و سایر قسمت‌های بدن ایجاد شود.

هنگامی که لکه‌هایی روی بدن ایجاد می‌شود، اغلب به صورت دو طرفه ایجاد می‌شوند، به این معنی که در هر دو پا یا هر دو بازو ایجاد می‌شوند.

به غیر از ضایعات پوستی، درماتوپاتی دیابتی علائم دیگری ندارد. این ضایعات باز نمی شوند و مایع آزاد نمی کنند. همچنین آنها مسری نیستند.

تشخیص درماتوپاتی دیابتی

در صورت ابتلا به دیابت، پزشک شما ممکن است پس از معاینه بصری پوست، درماتوپاتی دیابتی را تشخیص دهد. پزشک برای تعینن موارد زیر ضایعات را ارزیابی می‌کند:

  • شکل
  • رنگ
  • اندازه
  • محل

اگر پزشک تشخیص دهد شما مبتلا به درماتوپاتی دیابتی هستید، ممکن است از بیوپسی چشم پوشی کنند. بیوپسی ممکن است نگرانی بهبود آهسته زخم را داشته باشد. با این حال اگر پزشک به بیماری پوستی دیگری مشکوک است، ممکن است به بیوپسی پوست نیاز داشته باشید.

درماتوپاتی دیابتی می‌تواند یکی از علائم اولیه دیابت باشد. ممکن است دیگر علائم اولیه دیابت را نیز تجربه کنید. این علائم شامل:

اگر در شما دیابت تشخیص داده نشده است و پزشک به این نتیجه رسیده است که ضایعات پوستی شما ممکن است ناشی از درماتوپاتی دیابتی باشد، ممکن است آزمایش‌های بعدی را تجویز کند. نتایج آزمایش می‌تواند به تایید تشخیص آن‌ها کمک کند.

درمان درماتوپاتی دیابتی

هیچ درمان خاصی برای درماتوپاتی دیابتی وجود ندارد.

رفع برخی از ضایعات ممکن است ماه‌ها به طول انجامد، در حالی که برخی دیگر ممکن است بیش از یک سال طول بکشد. در برخی موارد نیز ضایعات دائمی است.

شما نمی توانید میزان کمرنگ شدن ضایعات را کنترل کنید، اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت بیماری، استفاده کنید. در اینجا چند نکته در این باره وجود دارد:

  • استفاده از مواد آرایشی ممکن است به پوشاندن لکه‌ها کمک کند.
  • اگر درماتوپاتی دیابتی لکه‌های خشک و پوسته پوسته ای ایجاد کند، استفاده از مرطوب کننده می‌تواند کمک کند.
  • مرطوب کنندگی همچنین ممکن است به بهبود ظاهر لکه‌ها کمک کند.

در حالی که هیچ درمان خاصی برای درماتوپاتی دیابتی وجود ندارد، اما مدیریت دیابت همچنان برای جلوگیری از عوارض مرتبط با دیابت مهم است.

پیشگیری

در حال حاضر، هیچ راهی برای جلوگیری از درماتوپاتی دیابتی ناشی از دیابت وجود ندارد.

با این حال، اگر درماتوپاتی دیابتی شما ناشی از ضربه یا آسیب باشد، اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. این اقدامات می‌تواند از ساق پا و دیگر قسمت‌های پا (دو ناحیه با احتمال بیشتر آسیب) محافظت کند.

به عنوان مثال، پوشیدن جوراب تا زانو یا پد لایه دار ممکن است هنگام ورزش یا انجام سایر فعالیت‌های بدنی از پاها محافظت کند.

در آخر

درماتوپاتی دیابتی یک بیماری شایع در افراد مبتلا به دیابت است. این وضعیت با ظهور ضایعات مشخص می‌شود. این ضایعات بی خطر هستند و هیچ دردی ایجاد نمی کنند، اما نباید آنها را نادیده گرفت.

بسیار مهم است که دیابت خود را به خوبی کنترل کنید. این کنترل شامل نظارت منظم بر قند خون است. مدیریت وضعیت بیماری در پیشگیری از عوارض مرتبط با آن، از جمله موارد زیر مهم است:

باید ویزیت‌های منظم با پزشک داشته باشید تا در مورد برنامه درمان دیابت خود صحبت کنید و تنظیمات لازم را بر روی برنامه درمانی، برای مدیریت بهتر قند خون انجام دهید.

به عنوان مثال، اگر داروی خود را طبق دستور مصرف می‌کنید، اما قند خون شما همچنان بالا است، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد درمان فعلی خود را تغییر دهید.

سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه، سه تا پنج بار در هفته ورزش کنید. ورزش منظم برای سلامت کلی شما مهم است. این می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پیاده روی
  • آهسته دویدن
  • انجام ایروبیک
  • دوچرخه سواری
  • شنا كردن

از میوه‌ها، سبزیجات و گوشت‌های بدون چربی بیشتر استفاده کنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل بسیار مهم است. اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند به ثبات سطح قند خون کمک کند.

توجه داشته باشید که مدیریت دیابت فقط شامل حفظ قند خون سالم نیست. اقدامات دیگری نیز می‌توانید انجام دهید، از جمله:

اگر درماتوپاتی دیابتی شما نتیجه ضربه یا جراحت است، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه ای مانند پوشیدن لباس محافظ در حین انجام فعالیت‌های بدنی، انجام دهید.

محافظت از ساق و پاها از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا درماتوپاتی دیابتی تمایل دارد در درجه اول روی آن مناطق تأثیر بگذارد.

ویزیت‌های منظم با پزشک، وی را قادر می‌سازد تا معاینه کاملی را برای تعیین بهترین برنامه مدیریتی برای وضعیت شما انجام دهد.

فرزانه محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید