انتشار این مقاله


اضافه وزن؛ هدیۀ زندگی پیش‌رفته به مردان

اصطلاح اضافه وزن اشاره به وجود چربی بیش از حد در بدن دارد که می‌تواند حتی سلامتی افراد سالم کسانی که وزن نرمال دارند را به خطر بیاندازد.

بیش از ۹۰% مردان در ایلات متحده و سایر کشورهای پیشرفته دچار اضافه وزن هستند

اصطلاح اضافه وزن اشاره به وجود چربی بیش از حد در بدن دارد که می‌تواند حتی سلامتی افراد سالم – کسانی که وزن نرمال دارند – را به خطر بیاندازد.

با توجه به تحقیقات در ایالات متحده، نیوزیلند، یونان، ایسلند، ۹۰% مردان بالغ، ۵۰% کودکان و ۸۰% درصد زنان دارای اضافه وزن هستند.

دکتر فیلیپ مف‌تون (Phillip Maffetone) و همکارانش تخمین زده‌اند که بین ۶۲ تا ۷۲ درصد از جمعیت جهان دارای سطح بالایی از چربی هستند که می‌تواند سلامتی آنها را به خطر بیندازد. این وضیعت که اکنون یک بیماری شایع است که اضافه وزن نامیده می‌شود.

در حال حاضر همان تیم تلاش‌های خود را بر روی داده‌های ۳۰ کشور جهان متمرکز کرده که با این یافته‌ها وضعیت نگران کننده‌تر می‌شود. علاوه براین افزایش بروز چاقی شکم که شکل غیر طبیعی چربی بد در بزرگسالان و کودکان مشاهده می‌شود که حاکی از ارتباط مستقیم با مقاومت به انسولین می‌باشد. رابطه بین اضافه وزن و ضعف سلامتی یک طیف است که در یک سمت آن چرخه اضافه وزن و مقاومت به انسولین و التهاب مزمن، و در یک طرف چربی خون غیر طبیعی و گلوکز و افزایش فشار خون قرار داشته و انواع بیماری‌های شایع در طرف دیگر واقع‌اند.

مصرف بیش از حد چربی به پرفشاری خون، دیس‌لیپیدمی، بیماری قلبی عروقی، سکته مغزی، سرطان، دیابت نوع ۲، بیماری‌های کیسه صفرا، استئوآرتریت، نقرس، بیماری‌های ریوی، آپنه خواب و دیگر موارد مرتبط است.

برآورد اضافه وزن در ۳۰ کشور پیشرفته جهان به طور قابل ملاحظه‌ای از شیوع اضافه وزن در سراسر جهان بیشتر است و بر شایع بودن اضافه وزن تاکید دارد. صرفه نظر از BMI، افرادی که اضافه وزن دارند چربی زیادی داشته، و درجه بالایی از اختلال در قلب و عروق دارند که می‌تواند عوامل خطر بیماری‌های مزمن، مرگ و میر، کاهش کیفیت زندگی و بار اقتصادی را افزایش دهد. به عنوان اقدام غیرمعمول شناسایی افراد که اضافه وزن دارند به منظور پیاده سازی درمان‌های موفقیت‌آمیز و پیشگیری بسیار مهم است. معیارهای سنتی ارزیابی از جمله افزایش سطح مقیاس یا محاسبه شاخص توده بدنی در تعیین این‌که آیا افراد دارای اضافه وزن است بی تاثیر است. درعوض اندازه گیری دور کمر و مقایسه آن با قد را توصیه می‌کنیم اندازه دور کمر باید کمتر از نیمی از هیکل افراد باشد.

کبری مولد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید