انتشار این مقاله


آیا مصرف متفورمین در بارداری مجاز است؟

از خواص متفورمین برای بارداری چقدر اطلاع دارید؟

مهم نیست که این حاملگی اول شماست یا چندم، شما باید از سلامت و ایمنی حاملگی خود اطمینان حاصل کنید. به همین دلیل باید احتیاط‌هایی را رعایت کنید تا جنین خود را سالم نگه دارید و خطر نقص در جنین را کاهش دهید.

بعضی از نقوص جنین غیرقابل پیشگیری است؛ اما شما می‌توانید با مصرف ویتامین‌های بارداری، حفظ وزن سالم و سبک زندگی سالم، خطر آن‌ها را کاهش دهید. همچنین برای کاهش خطر نقص جنین، باید داروها را در دوران بارداری با احتیاط مصرف کنید؛ زیرا بعضی داروها می‌توانند سبب نقص جنین بشوند.

اگر متفورمین برای شما تجویز شده، ممکن است نگران اثرات احتمالی آن بر روی جنینتان شوید. بنابراین بیایید با مزایا و معایب مصرف آن در حین بارداری بیشتر آشنا شویم.

نقش متفورمین چیست؟

متفورمین یک داروی خوراکی‌ست که در درمان دیابت نوع دو استفاده می‌شود. همچنین به صورت تجربی در درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیز مصرف دارد. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یک اختلال هورمونی است که در خانوم‌های در سن باروری رخ می‌دهد.

متفورمین چه کاری انجام می‌دهد؟

انسولین هورمونی است که در تنظیم قند خون نقش دارد. مشکل اصلی در دیابت نوع دو، مقاومت به انسولین است؛ در این شرایط، بدن بیمار نمی‌تواند از انسولین به خوبی استفاده کند. متفورمین معمولا در افراد مبتلا به دیابت نوع دو برای بهبود مقاومت به انسولین استفاده می‌شود. در واقع به بدن کمک می‌کند تا از انسولین استفاده کند و در نتیجه قند خون در محدوده نرمال قرار گیرد. متفورمین با همین مکانیسم، می‌تواند منجر به بهبود سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بشود؛ زیرا مقاومت به انسولین با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مرتبط است و می‌تواند مشکل را بدتر کند.

مزایای متفورمین برای حاملگی

متفورمین می‌تواند برای درمان هم دیابت و هم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک حاملگی موثر باشد. درصورتی که دیابت حاملگی داشته باشید، نگهداری قند خون در مقادیر سالم ضروری‌ست. بدین ترتیب ریسک عوارض دیابت در شما، نقص جنین و دیگر عوارض بارداری در شما کاهش می‌یابد. بدین منظور متفورمین می‌تواند کمک‌کننده باشد.

درصورتی که شما سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارید، متفورمین حتی پیش از حاملگی نیز می‌تواند یک تفاوت بزرگ ایجاد کند. در واقع می‌تواند به شما کمک کند که حامله شوید؛ زیرا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک حامله‌شدن را برای شما سخت می‌کند. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک موجب پریودهای نامنظم در شما شده و رشد کیست‌های کوچک در تخمدان‌های شما می‌شود؛ همچنین می‌تواند از آزادسازی تخمک در هر ماه جلوگیری کند و بدین ترتیب از حاملگی شما جلوگیری کند.

متفورمین می‌تواند با افزایش آزادسازی تخمک، شانس حاملگی شما را افزایش دهد. همچنین پس از حاملگی نیز برای شما مزایای بسیاری می‌تواند داشته باشد. متفورمین می‌تواند قند خونی که به واسطه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ایجاد شده‌است را کاهش دهد و از ایجاد دیابت نوع دو جلوگیری کند. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا افزایش وزنی که به واسطه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارید را کاهش دهید.

حالا که متفورمین مزایای بسیاری دارد، آیا مصرف آن در هنگام حاملگی ایمن نیز هست؟

آیا مصرف متفورمین در حین حاملگی ایمن است؟

حالا که با مزایای متفورمین در دیابت نوع دو و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک آشنا شدید، خوشحال می‌شوید که بدانید که به صورت عمومی مصرف آن در حاملگی ایمن نیز هست. متفورمین با وجود اینکه از جفت عبور می‌کند، اما منجر به نقص جنین یا عوارض دیگری در جنین نمی‌شود.

بنابراین درصورتی که پیش از حاملگی متفورمین مصرف می‌کردید، احتمالا پزشک شما را تشویق به ادامه مصرف آن در حین حاملگی می‌کند. به عنوان مثال، اگر در حال حاضر انسولین برای دیابت نوع ۲ مصرف می‌کنید، ممکن است پزشک برای کنترل بهتر سطح قند خون، متفورمین نیز به همراه انسولین تجویز کند.

درصورتی که شما در معرض خطر بالاتر ابتلا به دیابت بارداری هستید، ممکن است پزشک متفورمین نیز برای شما تجویز کند. متفورمین می‌تواند به کاهش این خطر کمک کند. از ریسک فاکتورهای دیابت بارداری می‌توان به اضافه وزن، ابتلا به دیابت یا ابتلا به دیابت بارداری در بارداری‌های قبلی اشاره کرد.

همچنین برخی از منابع معتبر می‌گویند که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیکی، با مصرف متفورمین در دوران بارداری، می‌توانند خطر سقط جنین را کاهش دهند.

سخن آخر

متفورمین احتمال نقص جنین و عوارض در جنین بسیار کمی دارد. مصرف این دارو قبل و در حین بارداری بی‌خطر است. مصرف متفورمین در هنگام شیردهی نیز بی خطر است. مقادیر کمی از دارو ممکن است به شیر مادر وارد شود، اما به رشد و نمو نوزاد شما آسیب نمی‌رساند. اگر در مورد ایمنی استفاده از متفورمین قبل یا حین بارداری سوالی دارید، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند مزایا و خطرات استفاده از این دارو را در این دوره حساس در سلامتی شما و کودک توضیح دهند.

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید