انتشار این مقاله


قرص آلوپرینول چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

قرص آلوپورینول برای درمان نقرس و انواع خاصی از سنگ‌های کلیه استفاده می‌شود.

قرص آلوپورینول برای درمان نقرس و انواع خاصی از سنگ‌های کلیه استفاده می‌شود. این دارو همچنین برای جلوگیری از افزایش سطح اسید اوریک در بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند، کاربرد دارد. در این بیماران به دلیل آزاد شدن اسید اوریک از سلول‌های سرطانی در حال مرگ، سطح اسید اوریک افزایش می‌یابد. آلوپورینول از طریق کاهش میزان اسید اوریک ساخته شده توسط بدن عمل می‌کند. افزایش سطح اسید اوریک می‌تواند نقرس و مشکلات کلیوی ایجاد کند.

چگونه از قرص آلوپورینول استفاده کنیم

این دارو را از طریق دهان، معمولاً یک بار در روز یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. این دارو را بعد از غذا استفاده کنید تا ناراحتی معده را کاهش دهد. اگر دوز شما بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز باشد، برای دریافت این مقدار باید چندین بار دارو را با دوز کمتری در طول روز مصرف کنید (از پزشک خود راهنمایی بخواهید).

بهتر است با هر دوز، یک لیوان آب کامل و حداقل ۸ لیوان مایعات در طول روز بنوشید. اگر پزشک به دلایل دیگری توصیه به نوشیدن مایعات کمتر کرده است، برای راهنمایی‌های بیشتر با او صحبت کنید. پزشک همچنین ممکن است به شما در مورد چگونگی کاهش اسید در ادرار (به عنوان مثال اجتناب از مصرف مقدار زیادی اسید اسکوربیک / ویتامین C)  آموزش دهد.

میزان مصرف براساس شرایط بیماری و پاسخ به درمان است. به طور منظم از این دارو استفاده کنید تا بیشترین مزیت را از آن ببرید. برای یادآوری، هر روز آن‌ را در همان ساعت مصرف کنید.

برای درمان نقرس، ممکن است چند هفته طول بکشد تا این دارو اثر بگذارد. در حین این که بدن اسید اوریک اضافی را دفع می‌کند، ممکن است تا چند ماه بعد از شروع مصرف این دارو تعدادی حملات نقرس داشته باشید. قرص آلوپورینول مسکن درد نیست. برای تسکین درد ناشی از نقرس، داروهای تجویز شده برای حملات نقرس (به عنوان مثال کلشی سین، ایبوپروفن، ایندومتاسین) را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

عوارض جانبی قرص آلوپورینول

ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال و خواب آلودگی ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

فراموش نکنید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده چون فایده‌ی آن را بیش از عارضه‌ی جانبی تشخیص داده است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بی حسی
  • گزگز شدن بازوها،پاها
  • خونریزی آسان
  • کبودی
  • خستگی غیرمعمول
  • علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار ، ادرار دردناک و خونی)
  •  زردی چشم
  • پوست
  • درد شدید معده ،شکم
  •  حالت تهوع، استفراغ مداوم
  • ادرار تیره
  • کاهش وزن غیرمعمول
  • درد چشم
  • تغییرات بینایی

این دارو می‌تواند بثوراتی ایجاد کند که معمولاً جدی نیست. با این حال، شما ممکن است نتوانید آن را از بثورات نادری که می‌تواند نشانه‌ای از یک واکنش شدید باشد، تشخیص دهید. در صورت بروز بثورات بلافاصله از فوریت‌های پزشکی کمک بخواهید.

واکنش آلرژیک خطرناک به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک، از جمله تب، تورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس، فوراً از پزشک کمک بخواهید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر نشده در بالا، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

اقدامات احتیاطی

قبل از مصرف قرص آلوپورینول در صورت حساسیت به دارو، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، شرح حال و سوابق بیماری خود را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید، خصوصاً موارد زیر:

 بیماری کبدی، بیماری کلیوی، دیابت، فشار خون بالا، رژیم‌های غذایی غیرمعمول (به عنوان مثال روزه داری)

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود. الکل یا ماری جوانا می‌تواند خواب آلودگی شما را بیشتر کند. تا زمانی که نتوانید این کار را با اطمینان انجام دهید، رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر کاری را که نیاز به هوشیاری دارد را انجام ندهید. الکل همچنین ممکن است اثربخشی این دارو را کاهش دهد. نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا با پزشک خود صحبت کنید.

با افزایش سن عملکرد کلیه کاهش می‌یابد. این دارو توسط کلیه‌ها دفع می‌شود. بنابراین، افراد مسن ممکن است هنگام استفاده از این دارو بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی باشند.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در مواردی که ضرورت دارد استفاده شود. درباره‌ی خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

قرص آلوپورینول به شیر مادر منتقل می‌شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا ریسک عوارض جانبی را افزایش دهد. این مقاله شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (مانند داروهای بدون نیاز به نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، داروها را شروع، قطع یا  دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از داروهای رقیق کننده خون (به عنوان مثال وارفارین)، کپسیتابین، دیدانوزین.

دوز بالای دارو

اگر کسی دارو را بیش از حد مصرف کرده و علائم جدی مانند مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تست‌های آزمایشگاهی یا پزشکی (به عنوان مثال سطح اسید اوریک خون، آزمایشات عملکرد کبد / کلیه، شمارش کامل سلول‌های خونی) ممکن است به صورت دوره‌ای انجام شود تا بهبودی یا عوارض جانبی کنترل شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

اگر قرص آلوپورینول را برای درمان سنگ کلیه مصرف می‌کنید، ممکن است از یک رژیم غذایی خاص استفاده کنید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

اگر دوزی از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. دوز را برای جبران دو برابر نکنید.

شرایط نگهداری

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود. در حمام نگهداری نکنید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

دارو را در فاضلاب نریزید، مگر اینکه در دستور دارو نوشته شده باشد. این محصول را با گذشت تاریخ انقضا یا زمانی که نیازی به آن ندارید، به درستی دور بیاندازید. با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله مشورت کنید.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید