انتشار این مقاله


گاستروپلاستی باند عمودی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

برای لاغری، گاستروپلاستی باند عمودی چگونه انجام می‌شود؟

گاستروپلاستی باند عمودی معمولا با نام «منگنه معده» یا گاستروپلاستی اسلیو شناخته می‌شود. این روش در واقع یک روش جراحی لاغری محدودکننده است که با کاهش مقدار غذایی که می‌تواند در معده ذخیره شود منجر به لاغری می‌شود. این جراحی جنبه‌هایی از منگنه معده و باند لوله گوارش را با هم ترکیب می‌کند اما قابل تعدیل نیست. در واقع این روش می‌تواند با روش‌های دیگری همچون گاسترکتومی اسلیو عمودی اشتباه شود؛ با این تفاوت که گاستروکتومی اسلیو عمودی شامل باند (نوار) نمی‌شود. همانند دیگر روش‌هایی که با نوار انجام می‌شوند، این روش نیز مانند گذشته شایع نیست؛ و امروزه روش‌های اسلیف بدون نوار شایع‌تر هستند.

در طی این روش، بخش کوچکی از معده را برای ذخیره و هضم غذا ایزوله می‌کنند؛ بدین ترتیب مقدار غذایی که در هر وعده می‌توان مصرف کرد محدود می‌شود. به علاوه از آنجایی که محل عبور غذا نیز محدود شده است، فرآیند هضم آن نیز کند می‌شود. با وجود اینکه در جراحی «دور نوار» نیز از یک حلقه محدودکننده استفاده می‌شود اما این دو جراحی بسیار متفاوت هستند. جراحی «دور نوار» نیاز به ایجاد برش در معده ندارد، درحالی که در گاستروپلاستی باند عمودی، یک سوراخ بر روی معده ایجاد می‌کنند تا لوله را به آن وارد کنند. به علاوه، روش «دور نوار» در صورت نیاز می‌تواند بدون جراحی قابل تعدیل باشد، درحالی که نوار محدودکننده در گاستروپلاستی باند عمودی نمی‌تواند بدون جراحی تنظیم شود.

بیماری که این جراحی را انجام می‌دهد، باید تغییرات به سزایی در غذا خوردن و سبک زندگی خود ایجاد کند تا نتیجه مورد نظر را در طولانی‌مدت بگیرد. از آنجایی که معده قابلیت افزایش سایز دارد تا بتواند حجم‌های بیشتری از غذا را در خود جا دهد، باید وعده‌ها خیلی کم باشد و تا جای ممکن همراه با آن نوشیدنی مصرف نشود؛ زیرا نوشیدنی همراه با غذا می‌تواند کیسه‌ی معده را پر کند. این ملاحظات بدین منظور انجام می‌شود که معده دوباره بزرگتر نشود.

فرآیند جراحی گاستروپلاستی باند عمودی

این جراحی در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد. بیشتر جراحی‌ها با لاپاروسکوپی انجام می‌شود. در لاپاروسکوپی جراح یک برش کوچک چند سانتی‌متری ایجاد می‌کند و یک دستگاه بلند را وارد آن می‌کند و با کمک آن جراحی را انجام می‌دهد؛ بدین ترتیب به جای باز کردن کامل حفره‌ی شکم، تنها یک برش کوچک می‌دهد. با این حال در بعضی موارد جراحی با باز کردن کامل به سبک سنتی انجام شود؛ یا اینکه در ابتدا جراحی به روش لاپاروسکوپی انجام شده اما در حین عمل جراح تشخیص می‌دهد که باز کردن کامل ضروری‌ست.

جراحی با چند برش نیم اینچی در ناحیه معده شروع می‌شود. دستگاه از طریق این برش‌ها وارد بدن می‌شود و جراح با ایجاد یک برش بر روی معده شروع می‌کند. دو طرف این برش منگنه می‌خورد تا یک سوراخ در معده ایجاد شود و یک نوار محدودکننده در آن قرار داده شود. این کار باعث می‌شود تا سرعت تخلیه غذا از معده کاهش یابد.

در بالای این حفره‌ی جدید، معده منگنه می‌خورد که غذا را مجبور به عبور از ناحیه نوار کند. پس از اتمام این مرحله، ناحیه‌ای که معده می‌تواند غذا را هضم کند دارای حجم تقریبا ۳۰ گرم یا کمتر خواهد بود.

هنگامی که جراح تشخیص دهد که منگنه‌ها به خوبی معده را بسته نگه داشته‌اند و هیچ نشتیی وجود ندارد، دستگاه عقب‌گرد کرده و از بدن خارج می‌شود. سپس برش‌ها با منگنه بسته می‌شوند.

دستآوردهای ویژه

این روش طیف وسیعی از نتایج می‌تواند داشته باشد؛ از بازگشت دوباره تمام وزن از دست‌رفته تا نگهداری ۵۰٪ وزن کم‌شده. بسیاری از بیماران در حفظ سهم‌های کم مواد غذایی مورد نیاز برای کوچک نگه داشتن کیسه معده مشکل دارند. و هنگامی که شروع به مصرف سهم‌های بیشتری می‌کنند، کاهش وزن متوقف می‌شود و اغلب افزایش وزن دوباره شروع می شود.

در این روش هیچ‌گونه میان‌بری در لوله گوارش ایجاد نمی‌شود و هیچ تغییری در ترتیب مسیر گوارشی رخ نمی‌دهد؛ بنابراین ریسک سوتغذیه در این افراد وجود ندارد.

در مقایسه با دیگر جراحی‌های چاقی که در حال حاضر انجام می‌شود، کمترین میزان کاهش کلی وزن و حفظ وزن طولانی مدت، در این روش رخ می‌دهد. بنابراین برای افرادی که باید مقدار بسیار زیادی وزن از دست دهند این روش توصیه نمی‌شود.

ممکن است شما ترجیح دهید که به جای اینکه در کوتاه‌مدت و بلندمدت کاهش وزن کمتری داشته باشید، عوامل قابل‌تغییر را تغییر دهید و در صورت واجد شرایط بودن، روش دیگری را انجام دهید.

سخن آخر

جراحی گاستروپلاستی باند عمودی مانند گذشته شایع نیست. امروزه جراحی‌های Roux-En-Y و اسلیف معده شایع‌ترین جراحی‌های کاهش وزن هستند. برای اکثر افراد، بررسی همه گزینه‌هایی دردسترس می‌تواند سودمند باشد؛ زیرا بسیاری از روش‌های جدید با کاهش کلی وزن و نگهداری وزن پایین در طولانی‌مدت، موفقیت بالاتری دارند.

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید