انتشار این مقاله


نابومتون چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

 موارد مصرف نابومتون از نابومتون برای کاهش درد، تورم و سفتی مفاصل ناشی از آرتروز استفاده می‌شود. این دارو به عنوان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) شناخته می‌شود. اگر مبتلا به بیماری مزمنی مانند آرتروز هستید، از پزشک خود در مورد روش‌های درمانی غیر دارویی و یا استفاده از سایر داروها برای کنترل […]

 موارد مصرف نابومتون

از نابومتون برای کاهش درد، تورم و سفتی مفاصل ناشی از آرتروز استفاده می‌شود.

این دارو به عنوان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) شناخته می‌شود.

اگر مبتلا به بیماری مزمنی مانند آرتروز هستید، از پزشک خود در مورد روش‌های درمانی غیر دارویی و یا استفاده از سایر داروها برای کنترل درد خود سوال بپرسید.

نحوه مصرف نابومتون

قبل از شروع مصرف نابومتون و هر بار که مجددا دارو را برای یک دوره دیگر دریافت می‌کنید، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را مطالعه کنید و از پزشک یا داروساز خود سوالاتتان را بپرسید.

نابومتون را طبق دستور پزشک، معمولاً یک یا دو بار در روز با یک لیوان پر آب (معادل ۸ اونس یا ۲۴۰ میلی لیتر) به صورت خوراکی مصرف کنید.

بعد از مصرف این دارو تا حداقل ۱۰ دقیقه دراز نکشید. برای جلوگیری از ایجاد ناراحتی معده، آن را همراه با غذا، شیر یا داروهای ضداسید مصرف کنید.

دوز مصرفی انتخابی براساس شرایط بیمار و پاسخ او به درمان است.

برای به حداقل رساندن خطرات عوارض جانبی (مانند خونریزی معده)، از این دارو در کمترین دوز موثر، برای کمترین مدت زمان ممکن استفاده نمائید.

دوز مصرفی خود را خودسر بالا نبرید یا فاصله‌های زمانی تجویزی را کوتاه‌تر نکنید.

برای بیماری‌های مزمن مانند آرتروز، مصرف آن را طبق دستور پزشک ادامه دهید و درباره اثرات مثبت و خطرات احتمالی دارو با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

در برخی بیماری‌ها (مانند آرتروز)، در صورت مصرف مداوم و منظم نابومتون، ممکن است تا بروز و مشاهده علائم بهبودی ۲ هفته طول بکشد.

اگر این دارو فقط در موارد مورد نیاز و نه طبق برنامه منظمی‌مصرف می‌کنید، به یاد داشته باشید که داروهای مسکن در صورت استفاده بلافاصله بعد از بروز اولین علائم درد، بهتر جواب می‌دهند. اگر صبر کنید تا درد بدتر شود، دارو ممکن است به خوبی کار نکند.

در صورت بدتر شدن شرایط بیماری و درد به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی نابومتون

ایجاد ناراحتی در معده، حالت تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال، گاز، سرگیجه، خواب آلودگی یا سردرد ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید که پزشک تشخیص داده است که اثرات مثبت این دارو از خطر عوارض جانبی آن بیش‌تر است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی تجربه نمی‌کنند.

این دارو ممکن است سبب افزایش فشار خون شود؛ به همین جهت فشار خون خود را مرتباً بررسی کنید و در صورت بالا بودن، نتایج را به پزشک اطلاع دهید.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تغییرات شنوایی (مانند زنگ زدن در گوش)،
  • تغییرات ذهنی یا خلقی،
  • بلع دشوار و دردناک،
  • علائم نارسایی قلبی (مانند تورم در پاها یا مچ پا، خستگی غیر معمول، افزایش ناگهانی و غیر معمول وزن).
  • علائم نارسایی قلبی (مانند تورم در پاها یا مچ پا، خستگی غیر معمول، افزایش ناگهانی و غیر معمول وزن).

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار)،
  • سفتی گردن بدون دلیل مشخص و غیر قابل توضیح

نابومتون به ندرت ممکن است باعث نارسایی جدی (احتمالاً کشنده) کبدی شود. در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی بسیار نادر اما بسیار جدی زیر، مصرف نابوتون را متوقف کرده و بلافاصله با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید:

  • ادرار تیره،
  • حالت تهوع و استفراغ مداوم،
  • درد شدید معده،
  • زردی چشم یا پوست

بروز واکنش آلرژیک شدید به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک شدید، از جمله موارد زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • بثورات پوستی،
  • خارش و تورم به ویژه در نواحی صورت، زبان و گلو،
  • سرگیجه شدید،
  • مشکل در تنفس.

موارد ذکر شده، لیست کاملی از تمام عوارض جانبی این دارو نمی‌باشند. در صورت مشاهده عوارضی غیر از موارد ذکر شده در بالا، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

احتیاطات مصرف نابومتون

قبل از مصرف نابومتون، در صورت داشتن آلرژی به آن یا به آسپرین یا سایر NSAID‌ها (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب) یا آلرژِی به هر مورد دیگری، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

این محصول ممکن است حاوی مواد جانبی غیرفعالی باشد، که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیش‌تر با داروساز خود مشورت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، خصوصاً در صورت داشتن سابقه موارد زیر:

  • سابقه آسم، شامل سابقه بدتر شدن تنفس پس از مصرف آسپرین یا سایر NSAID‌ها،
  • سابقه خونریزی یا لخته شدن خون،
  • سابقه رشد نامعمول در بینی (پولیپ بینی)،
  • سابقه بیماری‌های قلبی ( مانند حمله قلبی)،
  • سابقه فشار خون بالا،
  • سابقه بیماری کبدی،
  • سابقه سکته مغزی،
  • سابقه مشکلات معده، روده، مری (مانند خونریزی، زخم یا سوزش در این نواحی).

گاهی مشکلات کلیوی ناشی از مصرف داروهای NSAID، از جمله نابومتون، ممکن است رخ دهد.

کمبود آب

در صورت کمبود آب بدن، نارسایی قلبی یا بیماری کلیوی، سن بالا یا استفاده از داروهای خاص، احتمال بروز نارسایی کلیوی بالا می‌رود (به بخش تداخلات دارویی نیز مراجعه کنید).

برای جلوگیری از کمبود آب بدن طبق دستور پزشک مایعات زیادی بنوشید و در صورت تغییر در مقدار ادرار، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

قبل از انجام جراحی، لیستی از کلیه داروهای مصرفی خود تهیه کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) و به پزشک یا دندانپزشک خود ارائه دهید.

این دارو ممکن است سبب گیجی یا خواب آلودگی شود. مصرف الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) نیز می‌تواند منجر به سرگیجه یا خواب آلودگی بیش‌تر شود. در صورت مصرف همزمان این مواد، از رانندگی و استفاده از ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، خودداری کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است سبب خونریزی معده شود. استفاده روزانه از الکل و تنباکو، به ویژه در صورت همزمانی با مصرف این دارو، ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهند. در این شرایط مصرف الکل را محدود کرده و سیگار را ترک نمایید. برای اطلاعات بیش‌تر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است حساسیت بدن را نسبت به آفتاب بیش‌تر کند. زمان در معرض نور آفتاب بودن خود را محدود کنید. از برنزه کردن پوست پرهیز کنید. در فضای باز از ضد آفتاب استفاده کنید و لباس پوشیده جهت محافظت پوستی، بپوشید. در صورت بروز آفتاب سوختگی یا تاول‌های پوستی یا قرمزی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

افراد مسن ممکن است هنگام استفاده از این دارو بیش‌تر در معرض خونریزی معده و روده‌ای، مشکلات کلیوی، حمله قلبی و سکته می‌باشند.

قبل از مصرف نابومتون توسط زنانی که در سنین باروری خود هستند باید با پزشک در مورد اثرات و خطرات احتمالی (مانند سقط جنین، مشکل در بارداری) صحبت شود. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز است و جایگزینی ندارد استفاده شود. مصرف آن در سه ماهه اول و آخر بارداری به دلیل آسیب‌های احتمالی به جنین و تداخل در زایمان طبیعی، توصیه نمی‌شود.

انتقال نابومتون به شیر مادر هنوز مشخص نیست. قبل از شروع شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی نابومتون

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر بروز به عوارض جانبی شدید را افزایش دهد. این مقاله شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نمی‌باشد.

لیستی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید تهیه کنید(شامل داروهای تجویزی، بدون نسخه و محصولات گیاهی) آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از فرآورده‌هایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • آلیسکیرن Aliskiren
  • مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسیون(ACEI) (مانند کاپتوپریل، لیزینوپریل) ،
  • مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (مانند لوزارتان، والسارتان) (ARB)،
  • سیدوفوویر،
  • کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون)،
  • لیتیوم،
  • متوترکسات،
  • دیورتیک‌ها مانند فوروزماید

این دارو در صورت مصرف با سایر داروهای که ریسک خونریزی بالایی دارند، ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. به عنوان مثال می‌توان به داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، داروهای رقیق کننده خون مانند دابیگاتران، انوکساپارین، وارفارین و سایر موارد اشاره کرد.

تمام برچسب‌های داروهای تجویزی و بدون نسخه خود را به دقت بررسی کنید زیرا بسیاری از داروها حاوی مسکن‌ها و تب‌برها مانند آسپرین، NSAID مانند سلکوکسیب، ایبوپروفن یا کتورولاک، هستند. این داروها مشابه نابومتون هستند و در صورت مصرف همزمان ممکن است خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهند.

با این حال، اگر تشخیص پزشک به مصرف آسپیرین با دوز کم برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی (معمولاً در دوزهای ۸۱-۳۲۵ میلی گرم در روز) بوده‌است، باید مصرف آسپرین را ادامه دهید، مگر اینکه پزشک خلاف این امر را به شما توصیه کند.  برای جزئیات بیش‌تر به پزشک یا داروساز خود مراجعه کنید.

اوردوز

اگر شخصی نابومتون را بیش از حد مجاز مصرف کرده و علائم جدی مانند از دست دادن تنفس یا مشکل در تنفس دارد، با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید. در غیر این صورت، بلافاصله با یک مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

علائم مصرف بیش از حد مجاز ممکن است شامل:

  • درد شدید معده،
  • استفراغی که حاوی تفاله شبیه قهوه است،
  • خواب آلودگی شدید،
  • از دست دادن هوشیاری،
  • تنفس کند یا کم عمق.

توجه: این دارو را در اختیار اطرافیان خود قرار ندهید.

آزمایش‌های تشخیصی (مانند فشار خون، شمارش کامل خون، آزمایش‌های عملکرد کبد و کلیه) ممکن است به صورت دوره‌ای جهت کنترل پیشرفت بیماری یا عوارض جانبی بررسی شود. برای جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

روش‌های درمانی غیر دارویی برای آرتروز که توسط پزشک تأیید شده هستند؛ مانند کاهش وزن در صورت نیاز و تمرینات تقویت کننده می‌توانند به بهبود انعطاف پذیری، دامنه حرکت و عملکرد مفصلی بیمار کمک کند. برای راهنمایی‌های بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که دوزی فراموش شود

اگر نابومتون را طبق برنامه مشخصی مصرف می‌کنید و مصرف یک دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید و دوز بعدی را در زمان معین خود مصرف کنید. دوز بعدی را برای جبران دوز فراموش شده، دو برابر نکنید.

شرایط نگهداری نابومتون

این دارو را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. نابومتون را هرگز در حمام یا دستشویی نگهداری نکنید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را در توالت یا فاضلاب دور نریزید، مگر اینکه به شما اینگونه گفته شده باشد. به درستی این محصول را در زمان انقضا یا زمانی که دیگر نیازی به آن ندارید دور بریزید. با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود در این باره مشورت کنید.

سرور جعفرگندمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید