انتشار این مقاله


والسارتان

در این مطلب به بررسی دارو‌ی والسارتان (valsartan) می‌پردازیم. نامگذاری نام عمومی این دارو والسارتان(valsartan) می‌باشد.معروف‌ترین برند این دارو، آن را با نام دیووآن(diovan) عرضه می‌کند. مکانیسم عمل و گروه دارویی والسارتان یک داروی خوراکی است که برای درمان بیماران مبتلا به پرفشاری‌خون و نارسایی احتقانی قلب بکار می‌رود. والسارتان به گروهی از دارو‌ها که […]

در این مطلب به بررسی دارو‌ی والسارتان (valsartan) می‌پردازیم.

نامگذاری

نام عمومی این دارو والسارتان(valsartan) می‌باشد.معروف‌ترین برند این دارو، آن را با نام دیووآن(diovan) عرضه می‌کند.

مکانیسم عمل و گروه دارویی

والسارتان یک داروی خوراکی است که برای درمان بیماران مبتلا به پرفشاری‌خون و نارسایی احتقانی قلب بکار می‌رود. والسارتان به گروهی از دارو‌ها که به‌آن‌ها دارو‌های بلوکه کننده‌ی گیرنده‌ی آنژیوتانسین(ARBs: angiotensin receptor blockers)، می‌گویند، تعلق دارد.
آنژیوتانسین۱ تحت اثر آنزیم تبدیل کننده‌ی آنژیوتاسین(ACE: angiotensin converting enzyme) به آنژیوتانسین۲ که یک ماده‌ی شیمیایی بسیار فعال است تبدیل می‌شود. آنژیوتانسین۲ به گیرنده‌ی خود که در بسیاری از بافت‌ها ازجمله در غشای عضلات صاف جدار عروق خونی وجود دارد، متصل می‌شود؛ اتصال آنژیوتانسین۲ به گیرنده‌ی خود در عضلات صاف جدار عروق سبب انقباض آن‌ها و متعاقب آن تنگ شدن رگ‌ها می‌شود که این تنگ‌شدن عروق منجر به افزایش فشار خون می‌شود.
والسارتان با بلوکه کردن گیرنده‌های آنژیوتانسین۲ مانع از اتصال این ماده به گیرنده‌های خود شده و درنتیجه از انقباض عروق و افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند.

موارد مصرف

این دارو را عمدتا برای بیماران مبتلا به پرفشاری‌خون و نارسایی احتقانی قلب تجویز می‌شود.
همچنین این دارو برای افرادی که دچار حمله‌ی قلبی شده‌اند نیز استفاده می‌شود.

عوارض جانبی

بطورکلی بدن تحمل خوبی نسبت به دارو‌ی والسارتان دارد؛ اما این دارو نیز مانند سایر دارو‌ها در کنار اثرات مفید، عوارضی نیز دارد. متداول‌ترین عوارض این دارو عبارتست از:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • خستگی
  • درد شکم
  • سرفه
  • اسهال
  • حالت تهوع

از دیگر عوازض جانبی مهم این دارو می‌توان به:

  • افزایش پتاسیم بدن
  • ناتوانی جنسی
  • کاهش فعالیت کلیه
  • واکنش‌های آلرژیک

اشاره کرد.

رابدومیولیز(Rhabdomyolysis) که باعث التهاب عضلات اسکلتی و تخریب آن‌ها می‌شود و نیز آنژیوادم که در آن ادم و تورم بافت‌های نرم بدن رخ می‌دهد از عوارض جانبی نادر اما وخیم والسارتان می‌باشد.

مقدار مصرف (دوز مصرفی)

دوز مصرفی معمول و متداول برای بزگسالان مبتلا به پرفشاری‌خون بصورت یک عدد قرص ۸۰ یا ۱۶۰ میلی‌گرمی در روز می‌باشد. حداکثر دوز مصرفی این دارو ۳۲۰ میلی‌گرم در روز می‌باشد.
بیشترین کاهش فشار خون و بهترین اثر گذاری، ۴ هفته پس از مصرف این دارو ایجاد می‌شود.
برای بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب دوز تجویزی این دارو قرص ۴۰ میلی‌گرمی ۲ بار در روز می‌باش که ممکن است با توجه به نظر پزشک افزایش یابد.

مصرف در بارداری

بطور کلی این دارو نباید در طول بارداری مصرف شود زیرا مصرف دارو‌ی والسارتان یا دارو‌های مشابه آن در ۳ ماه‌ی دوم یا سوم بارداری می‌تواند به آسیب و یا حتی مرگ جنین منجر شود.
هنگامی که بارداری مشخص شد باید هرچه سریع‌تر مصرف دارو‌ی والسارتان قطع شود.

محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید