انتشار این مقاله


هدف‌گذاری هورمون قلب برای کنترل فشار خون

دیدگاه‌های جدید در مورد هورمون آزاد شده از سلول‌های ماهیچه‌ی قلبی، می‌تواند باعث پیشرفت راه‌های درمان فشار خون بالا شود.

دیدگاه‌های جدید در مورد هورمون آزاد شده از سلول‌های ماهیچه‌ی قلبی می‌تواند باعث پیشرفت راه‌های درمان فشار خون بالا شود.

هنگامی که این هورمون (پپتید ناتریورتیک دهلیزی، ANP) وارد جریان خون می‌شود، از طریق اتساع عروق خونی و دفع سدیم از ادرار باعث کاهش فشار خون می‌شود.

دانشمندان دانشگاه Copenhagen و Rigshospitalet در دانمارک، عملکرد ANP را در رت‌ها مطالعه کردند.

آن‌ها یافته‌های خود را در مقاله‌ای در مجله‌ی Journal of Biological Chemistry به چاپ رساندند.

تیم پژوهشی دریافت که به نظر می‌رسد اثر ANP بر روی فشار خون، به حضور یا عدم حضور مولکول قندی خاصی بر روی این پپتید بستگی دارد.

نویسنده‌ی مطالعه، Katrine Schjoldager، استادیار مرکز گلیکومیکس Copenhagen در دانشگاه Copenhagen می‌گوید:

ما می‌توانیم مشاهده کنیم که وقتی قند خاصی روی این پپتید هورمونی قرار می‌گیرد، باعث تنظیم تعادل مایعات و فشار خون می‌شود. این جریانات در عدم حضور این قند، رخ نمی‌هد.

دیدگاه‌های مولکولی در مورد فشار خون

قلب، خون را به اطراف بدن پمپ می‌کند. این عمل باعث اعمال فشار بر روی دیواره‌ی شریان‌ها می‌شود. اگر فشار خون بسیار بالا یا بسیار پایین باشد، می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود.

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، فشار خون بالا تقریبا ۱ نفر از هر ۳ بزرگسال، یا به عبارتی ۷۵ میلیون نفر را در ایالات متحده درگیر کرده است.

داشتن فشار خون بالا، خطر پیشرفت بیماری قلبی یا سکته‌ی مغزی را در فرد بالا می‌برد؛ این دو بیماری، قاتلان بزرگی در ایالات متحده به شمار می‌آیند.

مطالعه‌ی جدید، نمونه‌ای از گلیکوپروتئومیکس است. این فرآیند، نوعی تحقیق بیولوژیکی است که اجازه می‌دهد دانشمندان گلیکوزیله شدن را بررسی کنند.؛ گلیکوزیله شدن راهی است که سلول‌ها از طریق آن با مولوکول‌های قندی، مکان‌های متنوعی را روی پروتئین‌ها علامت‌گذاری می‌کنند تا عملکرد پروتئین‌ها را تغییر دهند و آن‌ها را پایدار کنند.

تا همین اواخر، دانشمندان ابزارهایی برای بررسی قلمرو کامل گلیکوپروتئومیکس نداشتند.

در این مطالعه، Schjoldager و همکاران، یک “آنالیز  گلیکوپروتئومیکس جامع” با استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته، از جمله طیف‌سنجی جرمی و نرم‌افزارهای اختصاصی انجام دادند.

Schjoldager بیان می‌کند:

ما توانستیم در مدل‌های حیوانی خود مشاهده کنیم که این پپتید هورمونی در حضور یا عدم حضو قند، متفاوت عمل می‌کند.

راهی جدید برای درمان فشار خون بالا

محققان معتقدند که یافته‌های آن‌ها نشان‌دهنده‌ی دیدگاه‌های جدید در مورد تنظیم فشار خون در بدن است.

نویسنده‌ی ارشد مطالعه، Jens Peter Gøtze، پروفسور دپارتمان بیوشیمی بالینی در Rigshospitalet بیان می‌کند که آن‌ها راه جدیدی را برای درمان فشار خون بالا ایجاد کرده‌اند که عوارض جانبی، از جمله سنکوب (از دست دادن هوشیاری) را ندارد.

او بیان می‌کند که دانشمندان در یک زمانی، فهمیده بودند که ANP برای فشار خون مهم است؛ ولی تا کشف این یافته‌های جدید، دانشمندان نمی‌دانستند که چگونه این هورمون می‌تواند به عنوان هدفی برای درمان قرار گیرد.

محققان در حال برنامه‌ریزی مطالعه‌ای با جزئیات بیشتر هستند تا متوجه شوند چگونه قلب، این مولکول قندی خاص را کنترل می‌کند و آن را روی کدام قسمت ANP قرار می‌دهد.

سپس، آن‌ها می‌خواهند کشف کنند که این عملکرد چگونه در افرادی با بیماری‌های قلبی خاص، از جمله نارسایی قلبی تغییر می‌کند.

این یافته‌ها تنها زمانی ممکن شد که ما در رشته‌های زیادی با یکدیگر همکاری و مطالعات پایه و بالینی را با یکدیگر تلفیق کردیم.

پروفسور Jens Peter Gøtze
مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید