انتشار این مقاله


ترس از لمس شدن یا هافه فوبیا چیست؟

افرادی که هافه فوبیا دارند، از لمس‌شدن می‌ترسند. چگونه؟

افرادی که هافه فوبیا دارند، از لمس‌شدن می‌ترسند. در هافه فوبیا، لمس دیگر انسان‌ها می‌تواند بیش از حد قوی و حتی دردناک باشد. در بعضی موارد، فرد فقط از لمس یک جنس خاص می‌ترسد؛ اما در موارد دیگر فرد از لمس همه افراد می‌ترسد. از دیگر نام‌های هافه‌فوبیا می‌توان به تیکسوفوبیا یا آیفوبیا نیز اشاره کرد.

علائم هافه فوبیا

هافه فوبیا فراتر از احساس ناراحتی از در آغوش گرفته‌شدن یا برخورد با دیگر افراد در مترو است؛ بلکه اغلب یک ترس فلج‌کنندست که در صورت عدم درمان، می‌تواند اثرات مخربی بر زندگی شما داشته باشد. در واقع همین حس فلج‌کننده است که فردی که فقط از لمس‌شدن ناراحت است را از فردی که فوبیای واقعی دارد جدا می‌کند.

در موارد هافه‌فوبیا، عکس‌العمل‌های فیزیکی نسبت به لمس دیده می‌شود که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حمله عصبی
  • کهیر
  • غش
  • حالت تهوع
  • تپش قلب
  • تنفس بیش از حد

در بعضی موارد ترس آنقدر شدید می‌شود که هافه‌فوبیا تبدیل به آگورافوبیا می‌شود. آگورافوبیا یک اختلال اضطرابی‌ست که فرد از مکان‌ها و موقعیت‌هایی که موجب اضطراب او می‌شود، دوری می‌کند. در افرادی که هافه فوبیا دارند، ممکن است از موقعیت‌هایی که در معرض لمس قرار بگیرند، دوری کنند.

تشخیص

هافه فوبیا مشابه دیگر فوبیاها است، با این فرق که در افراد کمی دیده می‌شود. براساس انستیتو ملی سلامت روان آمریکا، بیش از ۱۰ میلیون بزرگسال دچار نوعی فوبیا هسند. البته هنوز تعداد افرادی که دچار هافه فوبیا هستند مشخص نیست.

هافه‌فوبیا با همان معیارهایی تشخیص داده می‌شود که ویرایش جدید راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی برای تشخیص هر فوبیای خاص مشخص کرده است. برای تشخیص فوبیا باید معیارهای زیر را داشته باشید:

  • فرد ترس بیش از حد و غیرمنطقی از قرار گرفتن در موقعیتی خاص (در این مورد لمس انسان) از خود نشان می‌دهد.
  • در صورت قرار گرفتن در آن موقعیت، منجر به واکنش فوری اضطرابی یا حمله عصبی می‌شود.
  • فرد می‌داند که ترس بیش از حد و غیرمنطقی دارد.
  • در صورت امکان، فرد از قرار گرفتن در آن وضعیت جلوگیری می‌کند.
  • اجتناب یا اضطرابی که در عملکرد فرد در فعالیت‌های عادی و روزمره اختلال ایجاد می‌کند.

چه چیزی باعث هافه فوبیا می‌شود؟

هنوز هیچ علت شناخته‌شده‌ای برای هافه فوبیا وجود ندارد. برخی از محققان معتقدند که افراد با آن متولد می‌شوند یا اینکه ممکن است تغییری در عملکرد مغز در ایجاد آن نقش داشته باشد. بعضی دیگر معتقدند که این امر ناشی از تجربیات آسیب‌زای گذشته است. این احتمال وجود دارد که در کسانی که تجاوز جنسی یا ضربه‌ی روحی دیگری را تجربه کرده‌اند ایجاد شود.

چگونه با هافه فوبیا کنار بیاییم؟

درمان قطعی برای هافه فوبیا وجود ندارد؛ اما با بعضی درمان‌ها می‌توان شرایط بیماری را تحت کنترل درآورد.

مواجهه‌درمانی

در این نوع درمان، شما به آرامی در معرض موقعیت‌های ترس‌زا قرار خواهید گرفت. با یک درمانگر آموزش‌دیده، شما می‌توانید محیط امنی ایجاد کنید که به شما کمک کند تا به آرامی با ترس خود کنار بیایید و احساس راحتی کنید. تکرار تجربه‌ی مثبت در معرض قرارگیری، به آرامی احساسات منفی شما را در برابر لمس تغییر می‌دهد.

دارودرمانی

بروس کامرون ، یک مشاور در دالاس تگزاس است که افراد مبتلا به هافه فوبیا را درمان می‌کند. او می‌گوید که افراد مبتلا به هافه‌فوبیا هستند، اغلب اضطراب یا افسردگی نیز دارند. در نتیجه درمان آن بیماری‌ها با داروهای ضدافسردگی یا بنزودیازپین برای اضطراب در برخی موارد می‌تواند مفید باشد.

رفتاردرمانی

رفتاردرمانی شناختی، شامل رفتاردرمانی دیالکتیکی یا هیپنوتیزم، گاهی می‌تواند به افراد در کنترل ترس و فوبیا کمک کند.

چه موقع دنبال کمک بروید

برخی از فوبیاهای خاص را می‌تواند خود فرد مدیریت کند؛ اما اگر فوبیای لمس در زندگی شغلی، خانوادگی و شخصی شما اختلال ایجاد می‌کند، باید به دنبال کمک بروید. هرچه زودتر شروع کنید، درمان آسان‌تر انجام می‌شود. با درمان مناسب، بیشتر مبتلایان به هافه فوبیا می‌توانند زندگی سالم و کاملی داشته باشند.

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید