انتشار این مقاله


قرص لوتیراستام چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

موارد مصرف قرص لوتیراستام قرص لوتیراستام همراه با سایر داروها برای درمان تشنج (صرع) مصرف می‌شود. این دارو متعلق به دسته داروهای ضد تشنج می‌باشد. لوتیراساتام ممکن است تعداد موارد تشنج بیمار را کاهش دهد. نحوه تهیه سوسپانسیون از قرص لوتیراساتام قبل از شروع مصرف لوتیراسیتام، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید […]

موارد مصرف قرص لوتیراستام

قرص لوتیراستام همراه با سایر داروها برای درمان تشنج (صرع) مصرف می‌شود. این دارو متعلق به دسته داروهای ضد تشنج می‌باشد. لوتیراساتام ممکن است تعداد موارد تشنج بیمار را کاهش دهد.

نحوه تهیه سوسپانسیون از قرص لوتیراساتام

قبل از شروع مصرف لوتیراسیتام، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید و سوالات خود را از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو براساس دستورالعمل پزشک معمولاً دو بار در روز، به صورت خوراکی همراه یا بدون غذا مصرف می‌شود.

قرص لوتیراستام را با توجه به دستور نوشته شده روی بسته بندی، با دقت از فویل خارج کنید و به قرص فشار نیاورید. دستان خود را قبل از استفاده از این دارو خشک کنید.

دوز مصرفی را روی زبان قرار دهید و یک جرعه از مایعات بنوشید. قبل از بلعیدن دارو اجازه دهید تا قرص کاملاً حل شود و قبل از حل شدن کامل قرص، آن  را قورت ندهید.

همچنین می‌توانید قرص را در یک لیوان در مقدار کمی‌ مایع (۱ قاشق غذاخوری / ۱۵ میلی لیتر) حل کنید. مخلوط را به آرامی‌هم بزنید، سپس سریعا همه مخلوط را بنوشید. برای اطمینان از اینکه همه داروها را مصرف کرده‌اید، مقداری مایع به همان لیوان اضافه کرده و فوراً آن را بنوشید.

دوز مصرفی بیماران بر اساس شرایط بیماری و پاسخ آن‌ها به درمان است. مقدار مصرف دارو در کودکان نیز بر اساس وزن تعیین می‌شود. برای کاهش خطر عوارض جانبی (مانند سرگیجه و خواب آلودگی)، ممکن است پزشک توصیه کند که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز مصرفی خود را افزایش دهید. دستورالعمل‌های پزشک خود را درباره رژیم دارویی خود با دقت دنبال کنید.

داروی خود را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین اثربخشی را از آن ببینید. برای جلوگیری از فراموش کردن مصرف، هر روز در یک ساعت مشخص لوتیراستام را مصرف کنید.

هرگز سرخود دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و فواصل مصرفی خود را تغییر ندهید. این کار به بهبود وضعیت شما کمک نمی‌کند و فقط خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می‌دهد.

بدون مشورت با پزشک مصرف لوتیراستام را قطع نکنید. با قطع ناگهانی دارو، ممکن است تشنج‌ها بدتر شوند. دوز مصرفی باید به تدریج کاهش یابد.

در صورت رعایت تمام نکات و مصرف مداوم قرص لوتیراستام، هرگونه تغییر بدتر یا بهبود تشنج‌های خود را به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی لوتیراستام

با مصرف قرص لوتیراستام خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی غیرمعمول یا ضعف ممکن است بروز پیدا کند. این عوارض در طی ۴ هفته اول بیشتر دیده می‌شوند و معمولاً با گذشت زمان و سازگاری بدن با دارو، کمتر می‌شوند. در صورت ماندگاری یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا تشخیص داده است که اثربخشی این دارو برای شما بیش از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی مشاهده نمی‌کنند.

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، از جمله موارد زیر سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • از دست دادن هماهنگی (مانند مشکل در راه رفتن و کنترل عضلات)
  • تغییرات ذهنی / خلقی (مانند تحریک پذیری، پرخاشگری، تحریک، عصبانیت، اضطراب)
  • علائم عفونت (مانند گلودردی که از بین نمی‌رود، تب، لرز)
  • علائم کم خونی (مانند خستگی غیرمعمول، رنگ پریدگی پوست، تنفس سریع، ضربان قلب سریع)
  • بروز کبودی / خونریزی

تعداد کمی‌از افراد که به دلایل مختلفی داروهای ضدتشنج استفاده می‌کنند (مانند تشنج، اختلال دو قطبی، درد) ممکن است دچار افسردگی، افکار خودکشی یا اقدام به آن و سایر مشکلات روحی و روانی شوند.

اگر شما به عنوان بیمار یا خانواده او متوجه هرگونه تغییرات غیرمعمول و ناگهانی در روحیه، افکار یا رفتار بیمار، از جمله علائم افسردگی، افکار یا اقدام به خودکشی، افکار آسیب رساندن به خود، شدید؛ فوراً به پزشک اطلاع دهید.

لوتیراساتام معمولاً می‌تواند باعث ایجاد راش و بثورات جلدی شود که معمولاً جدی نمی‌باشد. با این حال، شما ممکن است نتوانید آن را از نوعی راش نادر که می‌تواند نشانه‌ای از یک واکنش حساسیتی شدید باشد، افتراق دهید.

در نتیجه در صورت بروز بثورات بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو بسیار نادر است.

با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، مانند موارد زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • بثورات پوستی
  • خارش یا تورم (به خصوص در نواحی صورت، زبان، گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل در تنفس

موارد ذکر شده لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی قرص لوتیراستام نیست. در صورت مشاهده هرگونه عارضه غیر ازموارد ذکر شده، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط مصرف

قبل از مصرف لووتراسام، درورت داشتن هرگونه آلرژی به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد، که می‌توانند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شوند. برای اطلاعات بیش‌تر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، به ویژه سابقه داشتن بیماری‌های کلیوی (مانند دیالیز)، اختلالات روحی و خلقی (مانند افسردگی).

این دارو به خصوص در ماه اول دوره مصرف ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود.

الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) نیز می‌تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شوند.

درنتیجه پس از مصرف این موارد تا زمانی که از هوشیاری خود اطمینان حاصل نکرده‌اید از رانندگی، استفاده از ماشین آلات، دوچرخه سواری و یا هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد، خودداری کنید. مصرف نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) به پزشک خود اطلاع دهید.

قبل از جراحی پزشک یا دندانپزشک را از مصرف تمام محصولات مورد استفاده خود مانند داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی، مطلع سازید.

کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی دارو، به ویژه تغییرات ذهنی یا خلقی (مانند تحریک پذیری، پرخاشگری، تحریک، عصبانیت، اضطراب، افسردگی، افکار خودکشی) حساسیت بیش‌تری نشان دهند. کودکان کمتر از ۴ سال ممکن است در هنگام استفاده از این دارو در معرض خطر بیشتری برای افزایش فشار خون باشند.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خواب‌آلودگی، سرگیجه یا از دست دادن هماهنگی بین اعضای بدن، حساسیت بیش‌تری نشان دهند. این نوع عوارض می‌توانند خطر افتادن و زمین خوردن را افزایش دهند.

در دوران بارداری، این دارو فقط باید در مواردی که به وضوح مورد نیاز است، استفاده شود.

لوتیراستام می‌تواند برای جنین آسیب‌زا باشد. با این حال، از آنجا که تشنج یک بیماری جدی است و می‌تواند هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک باشد، مصرف این دارو را سرخودقطع نکنید، مگر اینکه به پزشک دستور دهد.

اگر قصد بارداری دارید یا باردار هستید، فوراً با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود. حتما قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل قرص لوتیراستام

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد دارو را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند.

این مقاله شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نمی‌باشد.

لیستی از تمام داروهای مصرفی خود شامل داروهای نسخه‌ای و بدون نسخه و محصولات گیاهی تهیه و آن را دراختیار پزشک و داروساز خود بگذارید.

بدون تأیید پزشک، دارویی را شروع، قطع یا تغییر ندهید.

دارویی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد: اورلیستات

مصرف بیش از حد و اوردوز

اگر کسی بیش از حد لوتیراستام مصرف کرده و علائم جدی مانند از نبود تنفس یا مشکل در تنفس دارد، با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید.

در غیر این صورت، بلافاصله با یک مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تنفس سطحی و کوتاه
  • از دست دادن هوشیاری

توجه

این دارو را دراختیار دیگران قرار ندهید.

ممکن است در حین مصرف این دارو نیاز به انجام تست‌های آزمایشگاهی و یا آزمایش‌های پزشکی مانند میزان عملکرد کلیه، شمارش کامل خون، باشد.

برای کودکان زیر ۴ سال نیز ممکن است فشار خون کنترل شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

در صورتی که دوزی فراموش شود

اگر مصرف یک دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید و دوز بعدی را در زمان معین خود مصرف کنید. دوز را برای جبران دوز فراموش شده، دو برابر نکنید.

شرایط نگهداری لوتیراستام

دارو را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. لوتیراستام را هرگز در حمام یا دستشویی نگهداری نکنید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. داروها را در توالت یا فاضلاب دور نریزید، مگر اینکه به شما اینگونه گفته شده باشد. به درستی این محصول را در زمان انقضا یا زمانی که دیگر نیازی به آن ندارید دور بریزید. با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

سرور جعفرگندمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید