انتشار این مقاله


علائم افسردگی در مردان چیست؟ با درمان افسردگی در مردان آشنا شوید

تجربه افسردگی در مردان و زنان یکسان نیست.

اگر چه تجربه افسردگی در هر دو گروه زنان و مردان دیده می‌شود، اما علائم آن در زنان و مردان با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. در حالی که بیشتر افراد احساس ناراحتی عمومی را علامت اولیه افسردگی به حساب می‌آورند، مردان ممکن است علائم افسردگی را بیشتر به صورت احساس خشم، بروز رفتارهای پرخشگرانه و سوء مصرف مواد نشان ‌دهند. این مقاله به بررسی علائم عاطفی، رفتاری و جسمانی افسردگی در مردان می‌پردازد و راه‌هایی را برای کنترل و تشخیص افسردگی در مردان پیشنهاد می‌کند.

به دلیل علائم متفاوت و تمایل کمتر مردان برای صحبت درباره افسردگی و درمان آن، ممکن است بسیاری از موارد افسردگی در مردان تشخیص داده نشود.

تعریف افسردگی در مردان

افسردگی اختلال خلقی شایعی در مردان است. طبق اعلام انجمن روانشناسی آمریکا، تقریباً ۹ درصد از مردان در ایالات متحده در روز دچار احساس افسردگی یا اضطراب می‌شوند و ۳۰.۶ درصد از مردان ایالات متحده در طول زندگی خود، یک دوره افسردگی را تجربه می‌کنند.

افسردگی نوعی اختلال خلقی است که بر طرز فکر، احساسات، جسم و رفتار فرد اثر می‌گذارد. پزشکان ممکن است از نام‌های افسردگی ماژور، اختلال افسردگی ماژور یا افسردگی بالینی نیز برای توصیف این نوع از افسردگی استفاده نمایند.

افسردگی در زنان شایع‌تر است، به طوری که ۱۰.۴ درصد از زنان در مقایسه با ۵.۵ درصد از مردان در ایالات متحده  آمریکا به افسردگی مبتلا هستند. با این حال، تعداد مردانی که به دلیل خودکشی جان خود را از دست داده‌اند ۴ برابر تعداد زنان است.

شاید این مقاله برای شما مفید باشد: چرا شیوع افسردگی در زنان بیشتر از مردان است؟

یکی از دلایل این امر می‌تواند این باشد که افسردگی در مردان کمتر تشخیص داده می‌شود. افسردگی عامل خطر بسیار مهمی برای اقدام به خودکشی محسوب می‌شود.

درک تفاوت افسردگی در مردان و زمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. با درک این تفاوت‌ها، افراد می‌تواند از علائم افسردگی در خود و عزیزانشان آگاهی پیدا کرده و به آن‌ها کمک کنند. تشخیص افسردگی اولین قدم به سمت بهبودی است.

علائم افسردگی در مردان و زنان

برخی علائم افسردگی در مردان و زنان مشترک است. این علائم شامل:

  • احساس ناراحتی، گریه، احساس گناه و بیزاری یا احساس پوچی
  • از دست دادن اشتیاق برای انجام کارهای لذت بخش
  • تغییر در اشتها یا وزن
  • خواب بسیار زیاد یا بی خوابی
  • اضطراب و خستگی
  • اختلال در تمرکز

همه افراد مبتلا به افسردگی، لزوماً تمامی علائم بالا را نشان نمی‌دهند.

برخی علائم افسردگی در مردان بیشتر از زنان مشاهده می‌شود. این تفاوت‌ها ناشی از تفاوت‌های ژنتیکی، هورمونی، زیستی-شیمیایی یا عوامل اجتماعی است.

علائم افسردگی در مردان : نشانه‌های رفتاری

علائم رفتاری افسردگی در مردان و زنان متفاوت است. به عنوان مثال، مردان افسرده بیشتر از زنان در معرض سوء مصرف الکل و مواد مخدر قرار دارند. همچنین مردان بیش از زنان تمایل به حملات خشونت بار و انجام رفتارهای پر خطر دارند.

تغییرات رفتاری زیر، ممکن است در افسردگی مردان بیشتر به چشم بیایند:

  • مصرف بیشتر الکل نسبت به گذشته و مصرف مواد مخدر
  • اجتناب از حضور در دورهمی‌های خانوادگی یا اجتماعی
  • کار کردن بی وقفه و بدون استراحت کافی
  • احساس ناتوانی در قبول مسئولیت‌های خانوادگی و شغلی
  • سلطه جویی یا سوء استفاده کردن در روابط خود با دیگر افراد
  • انجام رفتارهای پر خطر مانند قمار کردن یا روابط جنسی غیر ایمن و پر خطر
  • اقدام به خودکشی

یکی از فرضیه‌های مطرح شده درباره این تفاوت‌ها در علائم افسردگی در مردان ، این است که مردان این تغییرات رفتاری را برای پنهان کردن افسردگی و پایبندی به “هنجارهای مردانه” از خود بروز می‌دهند. چنین تلاشی برای پنهان کردن افسردگی ممکن است منجر به خشونت یا انجام رفتارهای خود-مخرب در مردان شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، مردان مبتلا به افسردگی ممکن است نسبت به تفریحات گذشته بی علاقه شده و اشتیاق خود را از دست بدهند یا برای رسیدن به موفقیت‌های شغلی بی انگیزه باشند.

افسردگی می‌تواند بر روابط جنسی مردان نیز تأثیر گذار باشد. مردان مبتلا به افسردگی علاقه کمتری به برقراری رابطه جنسی دارند و در عملکرد جنسی دچار مشکل هستند.

علائم افسردگی در مردان : نشانه‌های عاطفی

برای برخی از مردان، صحبت کردن درباره علائم جسمی آسان‌تر از صحبت کردن درباره تغییرات خلقی است. با این حال، ارتباط تنگاتنگی میان ذهن و جسم وجود دارد. به اشتراک گذاشتن تمامی علائم با پزشک اهمیت بسیاری دارد، حتی اگر این علائم بی اهمیت یا مسئله‌ای ناچیزی به نظر برسد.

افسردگی وضعیت عاطفی زنان و مردان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و منجر به خلق پایین (low mood) در افراد می‌شود.

زنان مبتلا به افسردگی ممکن است این مسئله را به صورت احساس ناراحتی بروز دهند اما برخی مردان تمایلی به ابراز این احساسات ندارند. بنابراین، تغییر حالات عاطفی مردان می‌تواند به روش‌های دیگری بروز پیدا کند.

علائم اولیه افسردگی مردان می‌تواند شامل افزایش موارد زیر ‌باشد:

  • خشم
  • عجز و استیصال
  • پرخاشگری
  • کج خلقی و تحریک پذیری

این تفاوت‌ها ممکن است ناشی از انتظارات اجتماعی از نحوه بیان احساسات زن و مرد باشد؛ یعنی اگر مردان احساس کنند با ابراز آشکار ناراحتی خود، مورد قضاوت یا انتقاد دیگران قرار می‌گیرند، کمتر تمایل به نشان دادن احساساتی چون غم و اندوه خواهند داشت.

مردان مبتلا به افسردگی ممکن است افکار خودکشی را نیز تجربه کنند.

پیشگیری از خودکشی

اگر فردی را می‌شناسید که در معرض خطر خودآزاری، خودکشی یا آزار دیگران قرار دارد:

  • با اورژانس اجتماعی یا اورژانس محلی تماس حاصل نمایید.
  • در کنار فرد بمانید تا اورژانس برای کمک برسد.
  • سلاح، دارو یا هر شئ آسیب رسان دیگر را از دسترس فرد خارج نمایید.
  • به صحبت‌های فرد بدون قضاوت او، گوش فرا دهید.
  • اگر شما یا فرد دیگری به تازگی افکار خودکشی در سر دارید، با مراکز پیشگیری که پاسخگویی ۲۴ ساعته دارند، تماس حاصل نمایید.

علائم افسردگی مردان : نشانه‌های جسمی

افسردگی مشکلی مربوط یه سلامت روان است اما علائم جسمانی نیز به همراه دارد. مردان مبتلا به افسردگی علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • سردرد
  • احساس تنگی قفسه سینه
  • درد اندام، کمر و مفصل
  • اختلالات گوارشی
  • خستگی
  • خواب بسیار زیاد یا بسیار کم
  • احساس بی قراری یا اضطراب
  • خوردن بیش از حد یا بسیار کم
  • کاهش وزن توجیه نشده

برخی از این علائم ممکن است به دلیل تأثیر افسردگی بر مواد شیمیایی موجود در مغز باشد. افسردگی سطح سروتونین و نوراپی نفرین را تغییر می‌دهد. این دو ماده پیام رسان‌های مغزی هستند و در احساس درد و خلق و خو اثر گذارند. مسیر‌های مشترک سلول‌های مغزی، ممکن است افسردگی و درد را به هم مرتبط کنند.

تشخیص افسردگی در مردان : چرا افسردگی در مردان تشخیص داده نمی‌شود؟

براساس آمار سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC)، زنان تقریباً دو برابر بیشتر از مردان دچار افسردگی ماژور هستند. با این وجود، مردان بیشتر از زنان از گزارش افسردگی خود اجتناب می‌کنند، بنابراین ممکن است این آمار واقعی نباشد و افسردگی در مردان بیشتر از زنان باشد.

طبق تخمین‌های صورت گرفته، دو سوم افراد مبتلا به افسردگی در ایالات متحده، تشخیص داده نشده‌اند.

پزشک ممکن است افسردگی مردان را به درستی تشخیص ندهد. مردان ممکن است بیشتر علائم جسمی مانند اختلالات خواب را با پزشک خود درمیان گذارند. در نتیجه ممکن است پزشک در تشخیص افسردگی در مردان دچار اشتباه شوند.

علاوه بر این، افراد ممکن است علائم عاطفی یا رفتاری رایج افسردگی را در مردان به درستی تفسیر نکنند. به عنوان مثال، آن‌ها عصبانیت را به عنوان ویژگی شخصیتی مردان در نظر می‌گیرند و به خصوصیات اخلاقی فرد نسبت دهند، در صورتی که این عصبانیت تنها علامتی از افسردگی است. همچنین افراد ممکن است دلایل افزایش رفتارهای پر خطر یا مصرف مواد را در یک مرد به درستی درک نکنند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ معیارهایی برای در نظر گرفتن شیوه‌های مختلف تجربه افسردگی در زنان و مردان، تعریف کرده است. بر این اساس، محققان دریافتند شیوع افسردگی در هر دو جنس یکسان است.

با همه این تفاسیر، مطالعات تکمیلی دیگری برای تأیید ارتباط افسردگی و جنسیت لازم است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر فردی که متوجه تغییرات عاطفی، رفتاری یا جسمی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است شده باشد، ممکن است دچار افسردگی باشد. در صورت بروز این علائم مراجعه به پزشک ضروری است.

پزشک می‌تواند افسردگی را تشخیص دهد و روش درمانی صحیحی برای بهتر شدن فرد در نظر بگیرد.

عدم درمان افسردگی به سلامت فرد آسیب می‌رساند. افسردگی عامل خطر مهمی برای خودکشی است. بنابراین، فرد مبتلا به افسردگی باید سریعاً نسبت به درمان آن اقدام نماید.

درمان افسردگی در مردان

راه‌های متعددی برای درمان افسردگی در مردان وجود دارد. هر فرد پاسخ متفاوتی به درمان می‌دهد، به همین دلیل پزشک با توجه به شرایط بیمار مناسب‌ترین درمان را پیشنهاد می‌دهد.

گزینه‌های درمان افسردگی در مردان شامل:

  • دارو
  • گفتگو درمانی
  • درمان شناختی رفتاری (CBT)

شیوه‌های مقابله با افسردگی مردان

در کنار راه‌های درمانی دیگر، تغییر در سبک زندگی و انجام شیوه‌های مقابله با افسردگی، به مدیریت بهتر فرد مبتلا به افسردگی کمک می‌کند. به عنوان مثال:

  • فعالیت بدنی مرتب: دویدن یا حتی پیاده روی با سرعت زیاد، می‌تواند باعث تولید اندورفین‌ها در بدن شود و با افزایش آن‌ها خلق فرد بالا رود.
  • برنامه ریزی: پایبندی به یک برنامه روزانه، می‌تواند باعث شود در طول روز فرد احساس بهتری داشته باشد.
  • خرد کردن برنامه‌ها: زمانی که کارهای بزرگ غیر قابل انجام می‌شوند، تبدیل این کارها به کارهای کوچکتر و خردتر، می‌تواند کمک کننده باشد.
  • یوگا، مراقبه یا مدیتیشن: این تمارین، اضطراب را کم می‌کنند و به سلامت روانی فرد کمک می‌کنند.
  • گفتگو با خانواده و دوستان: به اشتراک گذاشتن و صحبت کردن درباره احساسات خود با دیگران باعث می‌شود فرد کم‌تر احساس ناراحتی کند.
  • پرهیز از مصرف الکل: کم کردن مصرف الکل به بهتر شدن فرد کمک می‌کند.

کمک به نزدیکانِ مبتلا به افسردگی

اگر فرد متوجه علائم افسردگی در دوست نزدیک مرد خود، شریک زندگی یا اعضای خانواده خود شده باشد، صحبت در مورد افسردگی با این افراد بسیار حائز اهمیت است. اولین قدم برای این کار، پرسش از احساس فرد تجربه کننده افسردگی است. فرد باید تلاش کند تا شنونده خوبی برای فرد مبتلا به افسردگی باشد.

در قدم بعدی، باید آن‌ها را نسبت به مراجعه به پزشک تشویق کرد. اگر آن‌ها از گفتگو درباره احساسات و عواطف خود هراس دارند، باید به آنان یادآوری کرد که ابتدا درباره علائم جسمی خود صحبت کنند، زیرا صحبت درباره این علائم اغلب منجر به بحث گسترده‌تر در مورد سایر علائم می‌شود.

نکته مهم این است که اطرافیان هنگام حمایت از فرد مبتلا به افسردگی، صبور باشند. گاهی علائم رفتاری افسردگی در مردان باعث ایجاد مشکلاتی در روابط آنان می‌شود. در نتیجه باید به دور از قضاوت درباره این مسائل با فرد مبتلا به افسردگی بحث کرد. مشاور روابط زناشویی می‌تواند به افراد در ارتباط مؤثرتر با یکدیگر کمک کند.

مراجعه به مراکز درمانی

هر فردی که تصور می‌کند دچار افسردگی شده است، باید با مراجعه به پزشک، از او کمک بگیرد. پزشک ممکن است فرد را به متخصص سلامت روان ارجاع دهد تا درمان مناسب تری دریافت کند.

هر کس احساس بد ناشی از افکار خودکشی را تجربه می‌کند باید با اورژانس تماس بگیرد یا به بیمارستان مراجعه نماید.

اگر از نزدیکان شما کسی وجود دارد که درباره خودکشی صحبت می‌کند، این مسئله را نادیده نگیرید. با پزشک فرد یا متخصصی که به آن مراجعه می‌کند صحبت کنید و یا در صورت نیاز، با مراکز مشاوره و پیشگیری از خودکشی تماس حاصل نمایید.

سایت National Institute of mental Health راهکارهای مناسبی برای کمک به افراد افسرده ارائه می‌دهد.

نتیجه گیری

علائم افسردگی مردان با زنان متفاوت است. مردان بیشتر از زنان احساس خشم و عصبانیت را بروز می‌دهند و پرخاشگرانه رفتار می‌کنند و نیز تمایل بیشتری برای مصرف مواد و یا انجام رفتارهای پر خطر دارند.

افزایش آگاهی نسبت به علائم افسردگی در مردان، می‌تواند به افراد مبتلا به این بیماری کمک کند.

کمک گرفتن از افراد برای درمان افسردگی ضروری است. خودکشی از دلایل اصلی مرگ و میر در مردان است که می‌توان از آن پیشگیری کرد. درمان افسردگی در مردان ، به طرز چشمگیری سلامت روان و حالات عاطفی آنان را بهبود می‌بخشد.

افسردگی ماژور که به آن افسردگی بالینی هم گفته می‌شود، یک وضعیت روانی جدی و در عین حال، قابل درمان و مدیریت است. با درمان افسردگی، فرد قادر به کنترل وضعیت خود می‌شود و حال بهتری پیدا می‌کند. افراد مبتلا به افسردگی با پیگیری کامل روند درمان، در نهایت به بهبود کامل دست پیدا خواهند کرد.

زینب معصومی پویا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید