انتشار این مقاله


افسردگی پس از سقط جنین ، درک بهتر و مقابله

برخی بحث‌ها پیرامون‌ افسردگی پس از سقط جنین مطرح می‌شوند که فقط مربوط به زمینه های پزشکی نمی‌گردد. با ما همراه باشید.  این موضوع روشن نیست که افسردگی ناشی از سقط جنین شرایط خاص و جدی خود را دارد یا نه، اگرچه  می‌دانیم که بانوان نسبت به سقط جنین قطعا واکنش های احساسی نشان می‌دهند. […]

برخی بحث‌ها پیرامون‌ افسردگی پس از سقط جنین مطرح می‌شوند که فقط مربوط به زمینه های پزشکی نمی‌گردد. با ما همراه باشید.

 این موضوع روشن نیست که افسردگی ناشی از سقط جنین شرایط خاص و جدی خود را دارد یا نه، اگرچه  می‌دانیم که بانوان نسبت به سقط جنین قطعا واکنش های احساسی نشان می‌دهند. افسردگی امروزه بخوبی شناخته شده است ولی سقط جنین می تواند عاملی در شکل‌گیری آن باشد؟


تجربه سقط جنین برای همه بانوان یکسان نبوده و ممکن است هریک احساسی متفاوت نسبت به این رویداد داشته باشند و حتی میتواند آمیزه‌ای از احساس  مثبت و منفی باشد.
موضوعی که مهم جلوه می‌کند این است که عموماً سقط جنین با احساس غم، ناراحتی و تأسف همراه می‌شود که درصورت طولانی شدن، می‌تواند موجب افسردگی شود.

محتوای این مقاله:

  • اولین احساس در مورد سقط جنین
  • افسردگی چیست؟
  • درمان افسردگی

woman-in-bed-with-arms-around-her-stomach

اولین احساس در مورد سقط جنین

همان طور که می‌دانید در مواردی سقط جین می‌تواند یک اتفاق مثبت و موفق زندگی، برای خاتمه دادن به حاملگی‌های ناخواسته، تلقی شود.
حاملگی به خودی خود استرس‌زاست و ممکن است با مسائل و مشکلاتی همراه باشد. به دنبال سقط جنین، مادر می‌تواند واکنش‌های احساسی غیر منتظره‌ای از خود بروز دهد و بررسی این موضوع بخاطر وجود شرایط غالب و متنوع فرهنگی و مذهبی جهان کمی دشوار است، چرا که برخی بانوان در  غالبیّت‌های فرهنگی متفاوت می‌توانند برخورد احساسی کاملاً متفاوتی با موضوع داشته باشند.

بسیاری از پاسخ‌های احساسی که به مقوله سقط جنین داده می شوند، طبیعی تلقی شده و نباید جدی گرفته و بزرگ نمایی شوند.
باید توجه داشت که در مورد بالا، داشتن مسائل روانی و احساسی در گذشته می‌تواند شرایط را به راحتی به یک افسردگی تبدیل کند.

افسردگی چیست؟

drunk-woman

افسردگی یک شرایط روانشناسی یا روانی است و از آن به عنوان نوعی اختلال در حال و هوای فرد یاد می شود.

افرادی که افسردگی دارند ممکن است نشانه‌های زیر را بروز دهند:

  • احساس ناراحتی و گرفتگی
  • کاهش توانایی‌های فکری
  • ضعف در تمرکز و دشواری در تصمیم‌گیری
  • احساس خسران و پشیمانی
  • زودرنجی
  • خستگی و کمبود انرژی در کارهای روزمره
  • بی‌علاقگی به رابطه‌ی جنسی
  • بی‌علاقگی در فعالیت‌های مورد علاقه
  • خواب نامنظم

افسردگی خود را در درجات متفاوتی نشان می‌دهد و افرادی با افسردگی خفیف قادر به ادامه و پیشبرد فعالیت‌های روتین (روزمره) خود هستند.
ولی در حالت های شدیدِ آن انجام کارها به شدت مختل شده و فرد حتی ممکن است به مشکلات جدی روانی دچار شود. افسردگی تغییرات جسمانی ایجاد نمی‌کند اگر چه فرد افسرده ممکن است به آرامی حرف بزند. باید توجه داشت که افسردگی در درجات متفاوت هم می‌تواند تمایل به پرخوری را در فرد ایجاد کند و هم می تواند از عوامل کاهش وزن باشد.

غم و اندوه ازدست دادن فرزند واکنشی طبیعی است که می‌تواند ار عوامل افسردگی در دراز مدت باشد. اندوه از عوامل افسردگی است ولی بطور واضح با احساس فقدان همراه است.

عوامل و ریشه‌های افسردگی

treatment-for-depression

پیشینه بیماری‌ها و اختلالات روانی داشتن در مادر می‌تواند حتی در سقط جنین‌هایی که بطور آگاهانه انجام می‌شوند هم باعث بروز مشکل و افسردگی شوند و این گونه افراد بیشتر درمعرض خطر اند. سقط جنین می‌تواند کاملاً خود به خودی بوده و مادر در آن بی نقش باشد مثل ضربه، جراحت یا بیماری.

همچنین باید توجه داشت که مصرف دوخانیات، مواد مخدر و الکل ازعوامل اصلی سقط جنین هستند. دلیل علمی قوی‌ای وجود ندارد که رابطه بین سقط جنین و افسردگی را به طور کامل روشن کند.

انجمن امریکایی روانشناسی در حوزه سلامت روانی و سقط جنین در سال ۲۰۰۸ دریافتند که خطر افسردگی برای برخی از بانوان بالاست و و خطر آن شباهت زیادی به  افسردگی پس از سقط جنین دارد ،بخصوص در بانوانی که شرایط زیر را  در اغلب موارد داشتند:

  • فقر
  • داشتن تجربه خشونت خانگی و مشکلات احساسی
  • زمینه مصرف مواد مخدر (drug) و الکل
  • تجربه زایمان ناخواسته و …

بررسی‌های ژنتیکی نشان می‌دهند که افسردگی  زمینه‌ی ارثی دارد و افرادی که خویشاوندانِ درجه اول آنها با این عارضه دست و پنجه نرم کرده باشند به احتمال زیاد خودشان هم از آن مصون نیستند. رویدادهای ناخوشایند زندگی می‌توانند نقطه آغاز افسردگی باشند ولی در بسیاری از موارد موفتی اند. به درستی مشخص نشده  که چرا برخی افراد دچار  افسردگی های پایا و جدی می‌شوند.

درمان افسردگی

Yoga-Breathing (1)

افسردگی شرایطی قابل درمان است و موارد زیر در پروسه‌ی درمان آن بکار گرفته می‌شود:

  • حمایت فرد از نظر احساسی (support)
  • گفتار درمانی
  • داروها

در حالت های خفیف افسردگی در حمایت و زیر نظر پزشک بودن می‌تواند علائم را ازبین ببرد و فرد بهبود یابد و بررسی‌های متعاقب پزشک می تواند آن را تثبیت کند.

گفتار درمانی در همه مراحل و انواع افسردگی قابل استفاده است که شامل حرف زدن با متخصص روانشناس برای روان درمانی یا درمان شناختی-رفتاری(CBT) فرد می‌باشد. CBT به فرد کمک می کند تا شرایط خود را درک کند و به درستی به انها پاسخ دهند. باید توجه داشت که گفتار درمانی می تواند توسط افراد مشاور غیر متخصص هم انجام شود.
گفتگو با فرد در مورد سقط جنین می‌تواند مفید باشد. مراقبان سلامت همیشه پس از سقط جنین دوره‌ای مشاوره را برای فرد توصیه می‌کنند، حتی اگر خود خواسته باشد.

در راهکار دارویی، داروهای متعدد ضدافسردگی وجود دارند که طی تجویز پزشک می توانند بسیار مفید باشند و بیشتر در مراحل متوسط و شدید افسردگی مورد استفاده قرار می گیرند. افسردگی می تواند بلند مدت باشد.
فعالیت های فیزیکی و رژیم درست غذایی می توانند در مقابله با افسردگی مفید باشند در این میان توصیه به فعالیت هایی چون یوگا و مراقبه (Meditation) پر رنگ‌تر است .

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید