انتشار این مقاله


چگونه به کسانی که در خطر خودکشی هستند کمک کنیم؟

آنتونی بوردن در ته لیست کسانی جای داشت که انتظار خودکشی‌شان را داشتیم.

کنار آمدن با خودکشی کسانی که دوستشان داریم خیلی سخت‌ خواهد بود. اتفاقی بهت‌آور و ناراحت‌کننده؛ آخر چه طور ممکن است افراد با ارزش زندگی‌مان متوجه ارزش خودشان نباشند؟ مرگ آنتونی بوردن و کیت اسپید در هفته‌ی گذشته ما را متوجه این نکته می‌سازد که نه تنها خودکشی خطری جدی برای جامعه‌ی امروز محسوب می‌شود بلکه ممکن است انسان‌هایی مثل بوردن که شاید در ته لیست کسانی باشند که انتظار خودکشی‌شان را داشته باشیم نیز دست به هم‌چین عملی بزنند. افسردگی و تنهایی هرکسی را آزرده می‌کند. برخی از ما نگران کسانی هستیم که دوست‌شان داریم یا ممکن است عزیزی را از دست داده باشیم یا احساس دیگران را به خوبی درک می‌کنیم.


مقاله‌ی مرتبط:


 نکته‌ی مهم آن است که فکر و انگیزه‌ی خودکسی موقتی است. دشمنی درونی به صورت موقت بیدار شده و با من واقعی آن‌ها که علاقه به ادامه‌ی زندگی دارد شروع به جنگیدن می‌کند. اما شناسایی و کمک به آن‌ها جان‌شان را نجات خواهد داد. اما مرگ انسان‌های مشهور خطر مسری بودن این افکار را نشان می‌دهد. اما لازم است بگوییم که خودکشی راه‌حل نیست. داستان‌های بسیاری از نجات انسان‌ها و بازگشت امید به زندگی‌شان وجود دارد. اگر ما نگران کسی هستیم، باید هر چه سریع‌تر به کمک او بشتابیم. نگران نباشید پرسیدن این‌که “آیا به خودکشی فکر می‌کند یا نه؟” باعث نمی‌شود به انجام چنین کاری فکر کند.

در ادامه به شما نشان خواهیم داد چگونه می‌توان به کسی که نگرانش هستیم پله به پله و به سادگی کمک کنیم:

۱. بپرسید

باید خیلی رک در این مورد از آن‌ها سؤال کنید. “حالت خوبه؟ تو داری به خودکشی فکر می‌کنی؟ چطور می‌تونم کمکت کنم؟” با توجه به آن‌ها نشان دهید برایشان ارزش قائل هستید. “به نظر می‌یاد حالت خوب نیست.” برایشان زمان بگذارید، گوش دهید و قضاوتی نسبت به حرف‌هایشان نداشته باشید. به آن‌ها کمک کنید بر روی دلایل‌شان برای ادامه‌ی زندگی متمرکز شوند. زمانی که احساس کنند کسی کاملا به آن‌ها توجه کرده و احساسات‌شان را درک می‌کند احساس آرامش خواهند کرد.

۲.مراقبشان باشید

آن‌ها را تنها نگذارید. سعی کنید بفهمید تا کنون اقدام به خودکشی کرده‌اند و یا چه برنامه‌ای برای آن دارند. در مورد کاری که می‌خواهند انجام دهند بپرسید. تمام مواد و وسایل خطرناک را از دسترس آن‌ها دور کنید. هدف آن است که تا جایی که می‌توانیم نگذاریم به هدفشان برسند. مراقب بودن از کسانی که در فکر خودکشی هستند به آن‌ها کمک می‌کند تا به تدریج این افکار در ذهن‌شان کم‌رنگ شود.


مقاله‌ی مرتبط: ویژگی به ظاهر مثبتی که ریسک خودکشی را افزایش می‌دهد!


۳. همیشه حضور داشته باشید

یکی از راه‌های حفاظت از این افراد، برقرار ارتباط است. به آن‌ها اطمینان دهید که درموارد نیاز می‌توانند روی شما حساب کنند. شنونده‌ی خوب بودن دراین موارد بسیار کمک‌کننده است. به آن‌ها کمک کنید دوستان بیش‌تری پیدا کنند و بتوانند در موارد نیاز از آن‌ها هم کمک بگیرند.

۴. در برقراری ارتباط به آن‌ها کمک کنید

همراه آن‌ها باشید و هر کاری از دستتان بر می‌آید برایشان انجام دهید. اگر فرد در خطر باشد او را از محل دور کنید و به آن‌ها کمک کنید تا به یک مشاور و روان‌شناس مراجعه کنند. کمک کنید در موارد خطر بتوانند از خود محافظت کنند. یک برنامه تا در اوقات حساس به آن‌ها یادآوری کند که هنوز جای امیدی هست و باید زنده و سالم بمانند. این برنامه شامل مراحلی است تا قدم به قدم باید به هنگام خطور فکر خودکشی باید انجام دهند. کمک کنید تا با راهکارهایی که موجب آرامش و خوشی آن‌ها شده‌اند همواره در ارتباط باشند. سعی کنید انرژی مثبت و اشتیاق برای ادامه‌ی حیات را در آن‌ها زنده نگه دارید.

۵. پیگیر باشید

پس از کمک به آن‌ها همیشه مراقب‌شان باشید؛ به آن‌ها اطمینان دهید همیشه برای کمک به آن‌ها آماده هستید. کنار آن‌ها بودن کمک خواهد کرد تا از این دوره‌ی گذرای خود تخریبی عبور کرده و دوباره به من واقعی‌شان که سرشار از شور زندگی و امید است، بازگردند. پیگیر بودن نشان ‌دهنده‌ی اهمیت شما است و حس تنهایی را از آن‌‌ها دور خواهد شد.

این‌که ببینید دوستان شما در خطر خودکشی هستند بسیار سخت خواهد بود اما انجام مرحله به مرحله‌ی نکات گفته شده در گذر از بحران کمک‌کننده خواهد بود. امروزه روش‌های درمانی ثابت شده‌ی بسیاری برای کمک به این چنین مشکلات وجود دارند. شما پلی برای رسیدن به کمک و دستی نجات دهنده به هنگام غرق شدن خواهید بود. هر بار که شما مانع آسیب رساندن آن‌ها به خودشان می‌شوید شانس زندگی را برایشان بیش‌تر می‌کنید.


مقاله‌ی مرتبط: هفت راه آسان اما مهم برای ایفای نقش در هفته‌ی جهانی جلوگیری از خودکشی


کلام آخر آن‌که کور سوی امید همواره در تمامی لحظات برای همگان وجود دارد این هنر ماست که آن را در زندگی عزیزان‌مان روشن‌تر کنیم و نشان دهیم چقدر دوستشان داریم و برایشان ارزش قائل هستیم. داستان‌های مختلف بسیار از افراد گوناگون وجود دارد که نشان می‌دهد تنها یک پیام یا کلام تصمیم آن‌ها را عوض کرده است و اشتیاق برای ادامه‌ی زندگی را به آن‌ها برگردانده است. هر کس که در خطر است باید این چنین داستان‌های پر امید را بشنود و بدانند زندگی بهتر خواهد شد. بهترین منبع برای این داستان ها livethroughthis.org است.

“حال روی صحبتم با عزیزی است که به فکر خودکشی است و این مطلب را می‌خواند. ما نمی‌دانیم از چه غمی رنج می‌کشی و شاید توانایی درک بزرگی آن را هم نداشته باشیم اما می‌دانیم واقعی است و عذاب‌آور. زندگی تو ارزشمند است خیلی ارزشمندتر از چیزی که فکرش را هم بکنی، حداقل برای منی که وقت گذاشتم تا این مطلب را بنویسم زندگی تو برای من ارزشمند است با وجود این‌که حتی نمی‌شناسم چه کسی هستی 🙂 حال فکر کن ارزش تو برای کسانی که تو را می‌شناسند چقدر می‌تواند باشد. اگر احساس تنهایی، افسردگی می‌کنی و فکر می‌کنی هیچ راه نجاتی وجود ندارد سخت در اشتباهی. همه‌ی این‌ها گذرا ست. تو فقط کافی است از کسانی که می‌دانی متخصص کمک در چنین مواردی هستند کمک بخواهی و همیشه کسانی که دوستشان داری را به خاطر نگه داری. حداقل برای یک بار هم که شده به این فکر کن راه‌حل دیگری هم وجود دارد!”

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید