انتشار این مقاله


علت بی خوابی در شب چیست؟ ۸ دلیل بی خوابی در شب!

Insomnia در زبان لاتین به معنی “بدون خواب” بوده و امروزه یکی از بزرگترین مشکلات همه‌گیر سلامتی می‌باشد.

Insomnia در زبان لاتین به معنی “بدون خواب” بوده و امروزه یکی از بزرگترین مشکلات همه‌گیر سلامتی می‌باشد.  طبق گزارشات مرکز ملی تحقیقات روی اختلالات خواب، بیش از ۴۰ درصد افراد جمعیت، هرساله نشانه‌هایی از علت بی خوابی در شب را تجربه می‌کنند.

Insomnia در اصطلاح گسترده به معنی ناتوانی در به خواب فرورفتن و باقی ماندن در حالت خواب است. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است از بی‌خوابی یا اختلالات خوابی دیگری رنج ببرند. Insomnia ممکن است خودش به تنهایی به عنوان اختلال خواب در نظر گرقته شود ولی در بیشتر موارد، نشانه‌ای از بیماری‌های زمینه‌ای است.

شرایط و مسائل بسیاری از قبیل مشکلات روانی، سوءاستفاده‌ی مواد و داروها، اتفاقات استرس‌زا و یا بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است منجر به بیماری بی‌خوابی شوند. در این مقاله به علت بی خوابی در شب خواهیم پرداخت.


مقاله ی مرتبط: شاید بی خوابی، علت نارسایی کلیه باشد!


۱. نگرانی

بسیاری از مردم مشکلاتی را در زندگی روزمره‌ی خود تجربه می‌کنندکه باعث می‌شود احساس درماندگی، ناراحتی، ترس، بی اعتمادی یا اضطراب کنند. این احساسات ممکن است ناشی از مشکلات موجود در روابط دوستی، استرس‌های اجتماعی و یا نگرانی‌های اقتصادی باشند. هنگام خواب، این احساسات نگران‌کننده و استرس‌زا،  یکی از دلایل اصلی بی‌خوابی و Insomnia است.

۲. داروها

مواد دارویی عملکرد بدن را تغییر می‌دهند و اغلب می‌توانند یکی از دلایل بی خوابی در شب باشند. اگر شما انواعی از داروها از قبیل داروهای فشار خون و بیماری‌های قلبی،  داروهای ضدافسردگی، داروهای محرک‌، کورتیکوستروییدها و یا داروهای ضد آلرژی را مصرف می‌کنید، ممکن است با بعضی از مشکلات مربوط به خوابمواجه شوید. به همین ترتیب، بعضی از داروهای غیرتجویزی مثل داروهای کاهش‌دهنده وزن و حتی بعضی از داروهای گیاهی نیز ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کنند.


مقاله‌ی مرتبط: بی‌خوابی چگونه باعث مرگ می‌شود؟


۳. کافئین، الکل و نیکوتین

علت بی خوابی در شب ممکن است کافئین باشد. کافئین ماده‌ای محرک و قدرتمند است که معمولا در چای، مشروبات غیرالکلی گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا یافت می‌شود. نوشیدن دیرهنگام یک لیوان چای بعدازظهر، می‌تواند شما را تا مدت طولانی‌تری بیدار نگه‌دارد. نیکوتین که در سیگار و فرآورده‌های تنباکو یافت می‌شود، ماده‌ی محرک دیگری است که می‌تواند منجر به بیماری بی‌خوابی شبانه شود. سیگار کشیدن در آخر شب می‌تواند تاثیراتی منفی در الگوی خواب شما داشته باشد. الکل به عنوان یک آرامبخش عمل می‌کند ولی ضمن اینکه ممکن است کمک کند تا به خواب فروروید، از خواب عمیق شما جلوگیری می‌کند و حتی ممکن است باعث شود که در نیمه‌ی شب از خواب بیدار شوید.

۴. استرس

استرس می‌تواند بخشی از زندگی روزمره و عادی بوده و ناشی از نگرانی‌هایی درباره‌ی مدرسه، کار، خانواده و یا سلامتی باشد. این شرایط ممکن است مغز شما را در طول شب فعال نگه‌داشته و باعث شوند که از خواب بیدار شوید. شرایط استرس‌زا مثل از دست‌دادن شغل، بیماری، طلاق و یا از دست‌دادن عزیزان نیز می‌توانند منجر به بیماری بی‌خوابی شوند.

۵. افسردگی؛ علت بی خوابی در شب

بیشتر افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، مشکلات بی‌خوابی را تجربه می‌کنند، اما ارتباط بین بیماری بی‌خوابی و بیماری‌های افسرده‌کننده بسیار پیچیده است. در بعضی موارد، افسردگی باعث Insomnia می‌شود، درحالیکه در بعضی موارد دیگر، مشکلات بی‌خوابی منجر به افسردگی می‌شوند.


مقاله‌ی مرتبط: علائم گفتاری افسردگی


۶. مشکلات سلامتی

بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای نیز شناخته شده‌اند که باعث بی خوابی در شب می‌شوند. این موارد ممکن است بیماری‌های تنفسی، مشکلات هورمونی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عصبی، مشکلات مفصلی_ماهیچه‌ای، دردهای مزمن، سردرد و مشکلات اندام های تناسلی و ادراری را نیز شامل شوند.

۷. تغییر در برنامه‌ی زمانی

کار کردن و یا مسافرت کردن در شیفت‌ها و زمان‌های خیلی زود و یا خیلی دیر، ممکن است ریتم شبانه‌روزی بدن را مختل کرده و خوابیدن را مشکل سازد. ریتم شبانه‌روزی بدن، همانطور که دما و فعالیت‌های متابولیک بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مثل یک ساعت درونی نیز عمل می‌کند که به تنظیم چرخه‌های خوابیدن و بیدارشدن کمک می‌کند.

۸. افزایش سن

علت بی خوابی در شب ممکن است افزایش سن باشد. اگرچه ممکن است افزایش سن، الزاما Insomnia ایجاد نکند، ولی افراد مسن بیشتر در معرض مشکلات سلامتی، استرس و نگرانی و مصرف داروها هستند که این فاکتورها می‌توانند منجر به Insomnia شوند.

نارون دادخواه