انتشار این مقاله


شاید بی خوابی، علت نارسایی کلیه باشد!

شاید بی خوابی های شبانه، در نهایت منجر به نارسایی کلیوی شود.

رایج ترین اختلال خوابی که در دنیا وجود دارد، بی‌خوابی است که به گفته‌ی مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها (CDC)، بیش از ۳۵ درصد بزرگسالان آمریکا به آن دچار هستند.

بی‌خوابی بر سلامت تاثیر خوبی ندارد؛ مشکلاتی از قبیل افسردگی، حواس پرتی،استرس مزمن، اختلال ADHD، آلزایمر و چاقی از تاثیرات نا‌خوشایند بی‌خوابی می‌باشد. تحقیقات جدیدی که زیر نظرCsaba Kovesdy و Jun Ling Lu در دانشگاه ممفیس انجام گرفته، نشان می‌دهد که بی‌خوابی مزمن باعث کاهش عملکرد کلیه، نا‌رسایی کلیوی و مرگ ناشی از آن می‌شود.

بیخوابی، ریسک مشکلات کلیوی را افزایش می‌دهد

محققان در این مطالعه از تعدادی افراد با کلیه‌ی سالم استفاده کردند که همه ی آنان به نوعی بی‌خوابی دچار بودند. شاخص توده‌ی بدنی، فشار خون و وضعیت اقتصادی افراد نیز اندازه گرفته شد. بعد از یک مطالعه ی طولانی به مدت ۶ سال، ۲۳ درصد افراد از دنیا رفتند. ۲,۷ درصد به کاهش عملکرد کلیه و ۰,۲ درصد به نارسایی کلیوی دچار شدند. نتایج این تحقیقات نشان داد که بی‌خوابی در طولانی مدت، می تواند علت نارسایی کلیه (CKD) و کاهش کیفیت زندگی باشد.


مقاله ی مرتبط:


پزشکان معتقدند علاوه بر خواب نا‌کافی، عواملی مثل چاقی، سیگار کشیدن، دیابت و فشار خون بالا نیز به کلیه‌ها آسیب زده و باعث نارسایی مزمن کلیوی یا CKD می‌شود. در این شرایط اگر فرد زنده بماند، نیاز به دیالیز و پیوند کلیه خواهد‌داشت. دکتر Kovesdy در این باره می‌گوید:

یافته‌های حاصل از مطالعات، باید در جهتی پیشرفت کند که به مردم آگاهی کافی در مورد عوارض بی خوابی و کم خوابی بدهد. هر چقدر افراد خواب نا‌منظم داشته باشند، مشکلات جسمی فراوان وکیفیت زندگی پایین‌تری خواهند داشت. در این راستا، راهکار‌هایی برای درمان بی خوابی باید به مردم ارائه شود تا کیفیت و میزان خواب خود را بهبود بخشند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید