انتشار این مقاله


احتمالاً قهوه برای کلیه‌هایتان مفید باشد

مصرف قهوه و نوشيدني هاي كافئين دار، احتمال مرگ بيماران مبتلا به نارسايي كليه را كاهش مي دهد.

کمتر کسی در دنیا وجود دارد که از فواید قهوه چیزی نمی‌داند! قهوه با داشتن کافئین و آنتی‌اکسیدان و خاصیت آرام‌بخش، یک نوشیدنی محبوب در جوامع مختلف است. در مقالات قبلی با فواید قهوه بر کبد، مغز، دستگاه گوارش آشنا شده اید. در این مطلب با فواید آن بر کلیه و دستگاه دفع ادرار همراه شما هستیم.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که  نارسایی کلیوی دارند، در صورت مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، میزان مرگ قبل از سن بزرگسالی ۲۴ درصد کاهش می‌یابد. دکتر Miguel Bigotte Vieira از کشور پرتغال اعلام کرد که به طور کلی مصرف قهوه در افراد با مشکل کلیوی مزمن، میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد. دوز مناسب کافئین در روز و مکانیسم اثر آن بر کلیه هنوز به طور قطعی مشخص نشده‌است.


مقالات مرتبط: 


در طی این مطالعه چند ساله، محققان چند بیمار را انتخاب کردند، به بعضی ها نوشیدنی کافئین‌دار در دوز‌های مختلف و به گروهی دیگر نوشیدنی بدون کافئین تجویز کردند و دریافتند که:

  • افرادی که میزان مصرف کافئین حداقل داشتند، میزان مرگ شان کاهشی نداشت.
  • افراد با دوز تجویزی متوسط، کاهش ۱۲ درصدی میزان مرگ را داشتند.
  • بیماران با دوز تجویزی حداکثر، کاهش ۲۴ درصدی میزان مرگ را نشان دادند.

رابطه‌ی بین کافئین و کاهش میزان مرگ و میر در بیماران به عواملی مثل سن، جنسیت، نژاد، ژنتیک ، تحصیلات، میزان درآمد، فشار خون بالا، میزان کلسترول، اضافه وزن، مشکلات قلبی و رژیم غذایی بستگی دارد. جزئیات و نتایج این مطالعات در سوم نوامبر سال ۲۰۱۷، در American Society of Nephrology توسط دکتر Leslie Spry ارائه می‌شود.


مقاله ی مرتبط: چه مقدار کافئین زیاد است؟


تحقیقات زیادی مبنی بر فواید قهوه و مضر بودن آن بر سلامتی انجام شده‌است، اما واضح است که مصرف بیش از اندازه‌ی هر ماده‌ای، می‌تواند تهدیدی برای سلامتی باشد، به همین دلیل، پزشکان در مورد بیماران کلیوی محتاطانه عمل می‌کنند. دکتر Spry در این باره می‌گوید:

بیمارانی که از اختلالات کلیوی رنج می‌برند، نمی‌توان این اطمینان را داد که اگر قهوه‌ی بیشتری بخورند، شانس زنده ماندن‌شان بالا می رود، بلکه می‌توان با تشویق به خوردن قهوه یا هر نوشیدنی کافئین‌دار، آنان را از سایر فواید قهوه بهره مند کرد!

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید